«رسانه» دشمن است یا رکن چهارم دموکراسی؟

خبرنگاران روزنامه «قدس» به جرم انجام وظیفه و رسالت مطبوعاتی و رسانه‌ای و حین تهیه خبر برای روزنامه آستان قدس رضوی با دستور قضایی بازداشت شدند.

«رسانه» دشمن است یا رکن چهارم دموکراسی؟

بازداشت خبرنگارانی حین انجام مأموریت و پوشش برنامه که رسانه به آن‌ها تکلیف کرده، دیگر شامل بسیاری از رسانه‌ها می‌شود و مختص به شهر و استان خاصی نیست. این بازداشت‌ها به گفته دستگاه امنیتی؛ جمع‌آوری اطلاعات با اهداف غیرحرفه‌ای و برای سیاه‌نمایی از اوضاع جامعه و حتی خطرناک‌تر از همه خدمت به جبهه دشمن صورت می‌گیرد.

خبرنگار/ ویرگول

آخرین مورد بازداشت هم در مشهد اتفاق افتاده که در آن شهر رسانه‌های رسمی، نه تنها ارتباط اصیلی با ارزش‌های نظام و انقلاب دارند، بلکه ابزار تبلیغاتی کشور در برهه‌های مورد نیاز است.

دستگیری حین انجام ماموریت رسمی رسانه‌ای

 

موضوع از این قرار است که روز جمعه در پی برگزاری تجمعی که توسط اهالی روستای فیانی شاندیز در اعتراض به حل ‌و فصل ‌نشدن معارضه زمین‌های این منطقه برگزار شده بود، خبرنگار، عکاس و تصویربردار روزنامه «قدس» بازداشت شدند. این خبرنگاران در یک ماموریت رسمی از سوی روزنامه در محل ذکر شده حاضر شده بودند و قاعدتاً کارت خبرنگاری به همراه داشتند، اما بازداشت شدند تا شاید زهر چشم از رسانه‌ها، درباره پرداختن تجمع مورد اشاره گرفته شود.

شگفتی از بازداشت این خبرنگاران زمانی حاصل می‌شود که بدانیم، روزنامه «قدس» آنچنانکه در ویکی‌پدیای این روزنامه آمده است، متعلق به آستان قدس رضوی است و هر طور که بررسی می‌کنیم، نمی‌توان عنوانی دیگر غیر از خبرنگاری را به کارکنان این روزنامه چسباند.

بازداشت نیروی آستان قدس رضوی

بله درست خواندید، صاحب امتیاز روزنامه «قدس» آستان قدس رضوی است. نخستین شماره این روزنامه در ۲۸ آذر ۱۳۶۶ منتشر شد و از فروردین ۱۳۷۵ انتشار و توزیع آن در سراسر کشور آغاز شد و از سال ۱۳۷۶ به‌ صورت هم‌زمان در مشهد و تهران به چاپ می‌رسد.

این محصول موسسه فرهنگی قدس از قدیمی‌ترین و پرمخاطب‌ترین روزنامه‌های مشهد محسوب می‌شود که لابد برای احترام به مخاطبان پرشمار خود افرادی را برای بررسی اولیه و شنیدن صحبت مردم و دریافت پاسخ احتمالی مسئولان به محل تجمع فرستاده بود، زیرا در بیانیه ماموریت وب سایت این روزنامه آمده ‌است: «تلاش می‌نماید تا انعکاس دهنده مهمترین اخبار و رویدادهای ایران و جهان و به ویژه جهان اسلام باشد. این رسانه همچنین خواهد کوشید تا ضمن پرهیز از وارد شدن به مسایل حاشیه‌ای و مجادله‌های بی‌حاصل جناحی، بیان‌کننده دردها و دغدغه‌های مردم باشد.»

به هر حال خبرنگاران روزنامه «قدس» به جرم انجام وظیفه و رسالت مطبوعاتی و رسانه‌ای و حین تهیه خبر برای روزنامه آستان قدس رضوی با دستور قضایی بازداشت شدند.

مبارزه با رسانه مبارزه با امیدآفرینی است

روزنامه «قدس» در این باره نوشته است: «با وجود پیگیری‌های گسترده، سه خبرنگار قدس را با عنوان حضور در تجمع غیرقانونی در بازداشتگاه کلانتری محلی نگه‌داشتند تا اینکه دو نفر از این خبرنگاران آزاد شدند و پیگیری‌ها برای آزادی نفر سوم ادامه دارد. از طرف مسئولان مربوطه قول مساعد داده شده است که نفر سوم نیز آزاد شود. ضمن تشکر از همه دلسوزانی که موضوع را مجدانه پیگیری کرده‌اند، جای این سؤال باقی است که بازداشت خبرنگارانی که در جهت پیگیری مطالبات مردم به وظیفه ذاتی خود پرداخته‌اند، چه وجهی دارد؟ آیا این اقدام رفتاری سازنده و در جهت جهاد تبیین و امیدآفرینی است یا فضا را برای پرداخت مغرضانه و جهت‌گیرانه رسانه‌های معاند به مسائل صنفی و ساده مردمی فراهم می‌کند؟»

البته هنوز آزادی نفر سوم از این گروه خبری رسانه‌ای نشده است که می‌تواند به‌معنای تداوم بازداشت او باشد.

مسئولان در تلاش برای آزادی خبرنگاران بازداشتی روزنامه «قدس»

این بازداشت واکنش ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم به همراه داشت. وی که زمانی مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس و مدیرمسئول روزنامه «قدس» بود، به این بازداشت واکنش_ هر چند آرام و سیاست‌‌مدارانه_  داشت اما اعلام کرد که آزادی خبرنگاران را پیگیری کرده است.

او اعلام کرد: «مطلع شدم سه خبرنگار روزنامه قدس دستگیر شدند. پس از تماس با آقای یعقوبی مدیرمسئول این روزنامه با همکاری مرکز رسانه قوه قضائیه مذاکره شد و دوستان قول پیگیری دادند. آقای دکتر مهدی‌پور هم پیگیری کردند و دو نفر آزاد شدند و یک نفر همچنان بازداشت است. امیدوارم فردا ایشان نیز آزاد شود. فراجا و قوه قضائیه سابقه تعامل سازنده با اصحاب رسانه دارند و انتظار می‌رود این مسئله نیز با لحاظ شدن رسالت خبرنگاری و ذات کاری حساس و دقیق اهالی رسانه، بررسی و ختم به خیر شود.»

از الهه محمدی و نیلوفر حامدی چه خبر؟

این بازداشت یادآور دستگیری و محاکمه الهه محمدی و نیلوفر حامدی است که در جریان ناآرامی‌های سال قبل اخبار و گزارش‌هایی از فوت مهسا امینی و نیز مراسم دفن او در روزنامه‌های «شرق» و «هم‌میهمن» منتشر کردند اما قوه قضاییه به‌صورت رسمی اعلام کرده که اتهام آن‌ها امنیتی است.

مدیران هر دو روزنامه این اتهامات را رد کرده‌اند اما در کل وضعیت آن‌ها اینگونه است که جلسه نخست دادگاه سه هفته قبل برگزار شد که در اتهامات آن‌ها «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» دیده می‌شود. اتهاماتی که موجی از نگرانی را بین اصحاب رسانه و همکاران این دو روزنامه‌نگار ایجاد کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها