یوسف مولایی استاد حقوق بین‌الملل در گفتگو با مستقل:

تصمیم قوه قضائیه برای آزادی زندانیان حوادث اخیر، می‌تواند راهی برای رسیدن به تعامل باشد

مولایی می‌گوید: تصمیم قوه قضائیه می‌تواند راهی برای رسیدن به تعامل باشد. دستگاه قضا باید در این مقطع خطیر همه تلاشش را برای بازگشت جامعه به آرامش به کار بگیرد. امیدوارم روند آزادی‌ها به این یکبار منتهی نشود و دوباره شاهد تعامل در جامعه باشیم.

تصمیم قوه قضائیه برای آزادی زندانیان حوادث اخیر، می‌تواند راهی برای رسیدن به تعامل باشد

 

سرویس سیاسی مستقل: «دستور ویژه اژه‌ای برای آزادی برخی زندانیان در پی پیروزی تیم ملی» این خبر یک روز پس از اینکه ملی پوشان با دو گل ولز را شکست دادند، موجی از امید برای تغییر در شرایط تنش‌آلود ایجاد کرد.

به هرحال وقتی جامعه به شدت دچار تنازع و چند دستگی شده است، هر تصمیمی که نشانه‌ای از همبستگی داشته باشد می‌تواند آرامش را به جامعه بازگرداند و حسن ظن طرفین را تقویت کند.

 

در همین رابطه یوسف مولایی، حقوق‌دان و استاد روابط بین‌الملل در گفت و گو «مستقل» اظهار داشت:

اول اینکه باید از رئیس دستگاه قضا برای تدبیری که به خرج دادند، تشکر کرد.

این تصمیم می‌تواند راهی برای رسیدن به تعامل باشد. در واقع وقتی قوه قضاییه به این نتیجه رسید که بازداشت شدگان افرادی هستند که به راحتی می‌توان از خطاهایشان چشم پوشی کرد، جامعه را به این نتیجه می‌رساند که نظام به معترضان نگاه رادیکالی ندارد و اگر افکار عمومی این حس را پیدا کند که مسئولان حساب معترضان با معاندین و بدخواهان نظام را جدا می‌کند، می‌توانند در فضایی مطلوب‌تر صدای اعتراضی‌شان را به گوش حاکمیت برسانند.

 

وکیل پایه یک دادگستری در ادامه گفت: وقتی جامعه به مشکل بر می‌خورد و گروهی از مردم به این نتیجه می‌رسند که حقشان ضایع می‌شود، بر سیستم حکمرانی واجب است که واکنشی عقلانی نشان بدهد. یعنی اینکه به جای اینکه معترضین را به وابستگی با بیگانگان متهم کرده و آن‌ها را خرابکار بداند، باید حرف‌هایشان را گوش بدهد تا مردم هم احساس کنند، مشکلات‌شان برای مسئولان مهم است. در این صورت مردم نسبت به برطرف شدن مشکلات امیدوار شده و در نتیجه در اعتراض از رفتارهای رادیکال پرهیز خواهند کرد.

او افزود: حالا که قوه قضاییه پیروزی تیم ملی را بهانه‌ای برای آزاد کردن تعدادی از بازداشتی‌های اخیر قرار داده است، باید ابراز امیدواری کرد با دیگر زندانیانی که در این 2 ماه و چند روز زندانی شده‌اند، با ملایمت رفتار شود و آن‌ها را به چشم بدخواه یا معاند نبینند. طبیعی است برخوردهای تند و واکنش‌ها و جملات خشن روز به روز مردم را بیشتر از حاکمیت دور می‌کند. ما در شرایطی قرار داریم که نظام بین الملل تهدیدهای زیادی را متوجه ایران می‌کند. به همین دلیل لازم است با اتحاد و انسجام داخلی آمادگی خوبی برای رویارویی با بدخواهان داشته باشیم.

یوسف مولایی در پایان گفت: دستگاه قضا باید در این مقطع خطیر همه تلاشش را برای بازگشت جامعه به آرامش به کار بگیرد. امیدوارم روند آزادی‌ها به این یکبار منتهی نشود و دوباره شاهد تعامل در جامعه باشیم.

آزادی زندانیان

رئیس قوه قضاییه به مراجع ذیربط قضایی برای بهره‌مندی زندانیان از ارفاقات قانونی و بازگشت آنان به آغوش گرم خانواده دستور ویژه داد.

در پی پیروزی شورانگیز و بازی غیرتمندانه ملی‌پوشان تیم ملی فوتبال کشورمان در برابر تیم ملی فوتبال کشور ولز و شعف و شادمانی پدید آمده در سراسر ایران اسلامی و تجلی و تبلور روح جمعی و اتحاد و همبستگی ملی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به مراجع و مراکز ذیربط قضایی دستور داد به شکرانه عنایت پروردگار و مسرت و سرور ملی حاصل از ظفرمندی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا می‌باشند، نهایت مساعدت و معاضدت انجام گیرد و مقدمات آزادی و بازگشت آن‌ها به آغوش گرم خانواده‌هایشان در اولین فرصت ممکن فراهم گردد.

البته در دستور رئیس دستگاه قضا تصریح شده که بدیهی است کسانی که در قضایای اخیر مرتکب جنایت شده و مدافعان امنیت مردم را شهید و مجروح کردند و اموال مردم را به آتش کشیدند و قرآن را سوزاندند، قابل اغماض و بخشش نیستند و تاکید ما این است که برای عناصر و مسببان اصلی اغتشاشات اخیر، هیچ جای ارفاق وجود ندارد.

پس از این دستور ویژه مقامات قضایی استان‌های کشور اقدامات لازم جهت اجرایی شدن دستور رئیس قوه قضاییه را در دستور کار قرار دادند و تعدادی از زندانیان که در زندان‌های کشور که واجد شرایط بودند، یا آزاد شدند و یا اینکه از تسهیلات و ارفاقات قانونی برخودار شدند.

در میان افرادی که براساس دستور رئیس قوه قضاییه، از ارفاقات قانونی برخوردار شدند، بازداشت‌شدگان وقایع اخیر کشور که واجد شرایط قانونی بودند، نیز حضور دارند.

در این راستا، در استان تهران ۱۹۵ نفر، ۱۴ نفر در استان هرمزگان، ۲۰ نفر در استان آذربایجان غربی، ، ۵۷ نفر در استان البرز، ۴۰نفر در استان کرمان، ۱۸ نفر در استان کردستان، ۲۰۴ نفر در استان فارس، ۷۸ نفر در استان مازندران، ۸۰ نفر در استان مرکزی، ۳۰ نفر در استان بوشهر و ۶ نفر در استان خراسان جنوبی آزاد شدند. همچنین در استان سمنان ۷ نفر آزاد و ۲۳ نفر از متهمان اتفاقات اخیر که تأثیر عمل آنان در ارتکاب بزه خفیف بوده از ارفاقات قانونی بهره‌مند شدند.

همچنین در پی این دستور ۱۴ نفر در استان ایلام، ۹ نفر در استان خراسان شمالی، ۲۳۶ نفر در استان خوزستان، ۱۷ نفر در استان چهار محال بختیاری، ۲۱ نفر در استان گلستان ،۳۶ نفر در استان کرمانشاه، ۲۴ نفر در استان زنجان و ۵۰ نفر در استان گیلان آزاد شدند. که بر این اساس مجموعا یک هزارو ۱۵۶ نفر از زندان های ۲۰ استان کشور آزاد شدند.

البته در دستور رئیس دستگاه قضا تصریح شده که بدیهی است کسانی که در قضایای اخیر مرتکب جنایت شده و مدافعان امنیت مردم را شهید و مجروح کردند و اموال مردم را به آتش کشیدند و قرآن را سوزاندند، قابل اغماض و بخشش نیستند و تاکید بر این است که برای عناصر و مسببان اصلی حوادث اخیر، هیچ جای ارفاق وجود ندارد.

اجرای دستور رئیس قوه در سایر استان‌های کشور نیز در دستور کار قرار دارد و تعداد دیگری از متهمان واجد شرایط، از ارفاقات قانونی بهره‌مند خواهند شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها