عملکرد دولت رئیسی در گفتگوی کنعانی‌مقدم با مستقل:

در یکسال، قیمت اقلام مصرفی ۱۰۰ درصد رشد کرد

کنعانی‌مقدم می‌گوید: دولت در حالی در ۲۸ خرداد سال گذشته از مردم رأی گرفت که با قاطعیت وعده حل مشکلات را داده بود. اما مردم الان می‌بینند که اقلام مصرفی‌ بعضاً تا بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده‌اند و خب! در چنین شرایطی دولت نمی‌تواند از عملکرد خودش دفاع کند.

در یکسال، قیمت اقلام مصرفی ۱۰۰ درصد رشد کرد

سرویس سیاسی

 

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با روزنامه مستقل گفت: « اگر مردم به این نتیجه برسند که شرایط سخت‌شان برای مسئولین مهم نیست، حتی با برچیده شدن تحریم‌ها هم مشکلی از مشکلات حل نخواهد شد.» 

به گزارش سرویس سیاسی مستقل؛ مردم ایران با وجود عادت به پدیده‌ای به نام گرانی، این روزها شرایط عجیبی را به چشم می‌بینند. به این معنی که برخی از کالاهای مصرفی حتی بیش از ۲۰۰ درصد گران‌تر شده‌اند تا سفره‌ها به‌طور نگران‌کننده‌ای کوچک شود. شرح این شرایط، سوال‌هایی با این مضامین مطرح می‌کند که دلیل اصلی تنگناهای موجود چیست و اساساً توجه به چه الزام‌هایی می‌تواند گره کور معیشت را باز کند.

به همین بهانه گفت‌گویی با حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا انجام داده‌ایم تا نظر وی را درباره ناکامی دولت رئیسی در مهار گرانی‌ها جویا شویم:

 

 شرایط نگران‌کننده‌ای در کشور حاکم است. این وضعیت دشوار ریشه در چه دلیل یا دلیل‌هایی دارد؟

 

وقتی جامعه با بحرانی مواجه می‌شود، عوامل زیادی را می‌توان شمرد. دلیل اینکه اقتصاد در ایران به‌هم ریخته است و معیشت مردم روز به روز بیشتر تنگناهای هزینه‌سازی مواجه می‌شوند هم به تحریم‌ها برمی‌گردد، هم به سوءمدیریت و هم سوءاستفاده‌هایی که در نظام اجرایی کشور خلل ایجاد می‌کنند. به‌‌‌همین دلیل همه ارکان نظام باید همه هم‌وغم‌شان را به‌کار بگیرند تا بلکه مردم را به‌ آرامش برسانند.

 

 دولت در آستانه یک‌سالگی توانسته است توقع عمومی را برآورده کند؟

 

دولت در حالی در ۲۸ خرداد سال گذشته از مردم رأی گرفت که با قاطعیت وعده حل مشکلات را داده بود. اما مردم الان می‌بینند که اقلام مصرفی‌ بعضاً تا بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده‌اند و خب! در چنین شرایطی دولت نمی‌تواند از عملکرد خودش دفاع کند. حالا برای اینکه به علت این ناکارآمدی برسیم، می‌توانیم به چند مورد اشاره کنیم. اولین نکته چیزی غیر از این نمی‌تواند باشد که آقای رئیسی در چیدن کابینه آنطور که لازم است، به شاخص تخصص و تجربه دقت لازم را نداشتند. به‌همین دلیل لازم است در کابینه تغییراتی به وجود بیاورد که همین هم نوعی فرصت‌سوزی است. ما در شرایط حادی قرار داریم و فرصت آزمون و خطا نداریم.

 

مجلس در تغییر کابینه چقدر می‌تواند ورود کند؟

 

مجلس به‌عنوان نهاد نظارتی مامور به رصد اجرای برنامه‌ها است و هر جایی که نمایندگان به این نتیجه برسند، فعالیت‌ها برای ترمیم فضای کدر فعلی کافی نیستند، باید ورود کرده و تغییرهای لازم را اعمال کنند. اما مشکل اینجاست که متاسفانه بحث استیضاح در ایران باعث می‌شود مجلسی‌ها با دولت وارد بحث‌های بده‌بستان شوند. یعنی نماینده از وزیر یا معاونین وزارت‌خانه‌ها مطالبه‌هایی را طلب کنند و اگر خواسته‌شان عملی شود، از استیضاح منصرف شود. این رفتار نابه‌هنجار در حالی دیده می‌شود که یک نماینده باید بداند، مهمترین وظیفه‌اش برطرف کردن مشکلات مردم است و به‌همین دلیل به‌هیچ وجه و با هیچ عذر و بهانه‌ای نباید چشم بر روی واقعیت‌ها ببندد. امیدوارم روزی برسد، هر کسی که در هر مسئولیت و مقامی قرار دارد، به‌چیزی جز خدمت صادقانه و توام با تخصص فکر نکند.

 

 همکاری مجلس و دولت چقدر می‌تواند در حل مشکل، مشکل‌گشا باشد؟

 

برای اصلاح ساختار اینکه مجلس و دولت بتوانند باهم همکاری کنند از اوجب واجبات است. به‌ویژه که هر دو قوه در دست چهره‌های از جمع اصولگرایان است و دیگر از منازعات جناحی_ سیاسی خبری نیست.

 

بخشی از مردم برجام را کلیدی برای بازشدن گره‌های اقتصادی می‌دانند. از نظر شما واقعاً با توافق هسته‌ای مشکلات برطرف می‌شود؟

 

اینکه تحریم‌ها معیشت را گروگان گرفته‌اند چیزی نیست که بتواند منکرش شد. به‌همین دلیل تیم سیاست‌خارجی دولت باید در شرایطی به میز مذاکره برود که مصالح نظام و منافع مردم را در بر داشته باشد. البته در کنار رفع تحریم، اقتصاد برای شکوفایی به مدیریتی علمی و همچنین فسادزدایی دارد. یعنی تا زمانی که مدیران ناکارآمد روی کار باشند و سوءاستفاده‌گران همچنان فرصت سوءاستفاده داشته باشند، روال همچنان غلط و در نتیجه آرامش رویایی محال خواهد بود.

 

 سوال آخر؟ نارضایتی عمومی چه تبعاتی می‌‌تواند داشته باشد؟

 

بدتر از این نمی‌شود که مردم نسبت به نظام و کارگزاران نظام بی‌اعتماد شوند. به‌همین دلیل تصمیم‌گیران باید با در نظر گرفتن اینکه قشرهای مختلف گرفتاری را با تمام وجود حس می‌کنند، هرچه سریعتر به فکر علاج باشند. یعنی اگر مردم به این نتیجه برسند که شرایط سخت‌شان برای مسئولین مهم نیست، حتی با برچیده شدن تحریم‌ها هم مشکلی از مشکلات حل نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها