چگونه از "تب کریمه کنگو" پیشگیری کنیم؟

متخصص بیماری‌های عفونی ضمن تشریح راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو، اصول بهداشتی ذبح دام را تشریح کرد.

چگونه از "تب کریمه کنگو" پیشگیری کنیم؟

دکتر شیرین افهمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ با عنوان این‌که عمده بیماری‌های مشترک میان دام و انسان شامل تب مالت، تب‌های خونریزی‌دهنده مانند تب کریمه کنگو، سیاه زخم و... است؛ اظهار داشت: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری خونریزی‌دهنده تب دار حاد است که از کنه منتقل می‌شود. کنه ممکن است عفونت را به مهره‌داران بزرگ مانند دام‌ها منتقل کند و عفونت در انسان، پس از گزش کنه یا له کردن آن روی پوست ایجاد شود.

راه‌های انتقال تب کریمه کنگو چیست؟

وی درباره روش‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزود: این بیماری در حیوانات اهلی علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد. یعنی به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان آلوده قابل انتقال است.

وی ادامه داد: تماس با خون و بافت بیماران به ویژه در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه عملی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها شود باعث انتقال بیماری می‌شود.

ابتلا به تب کریمه کنگو در چه گروه‌هایی شایع‌تر است؟

افهمی با بیان اینکه شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه‌هاست؛ بیان کرد: دامداران و کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی بیمارستان‌ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

راه‌هایی ساده برای پیشگیری از ابتلا به بیماری

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره راهکارهای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل کشوری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، آموزش درمورد حفاظت دربرابر کنه به خصوص به کودکان و در هنگام تماس با دام اهمیت ویژه‌ای در پیشگیری از بیماری دارد؛ افراد با دست و بدون وسایل محافظت کننده نباید اقدام به جدا و له کردن کنه کنند.

وی با بیان اینکه دامداران هنگام تماس با دام‌ها باید از لباس پوشیده و مخصوص با رنگ روشن استفاده کنند و پس از خروج از محل نگهداری دام، لباس خود را تعویض کنند؛ تأکید کرد: کنه باید با دقت و با پنس از بدن حیوان جدا شود.

افهمی با اشاره به اینکه ذبح حیوانات در کشتارگاه توصیه می‌شود؛ تأکید کرد: مردم باید از گوشت‌های موردتأیید سازمان دامپزشکی استفاده کنند.

این متخصص عفونی با بیان اینکه خطر انتقال بیماری تب کریه کنگو طی ذبح دام یا بلافاصله پس از آن بسیار بالاست؛ خاطرنشان کرد: در همین راستا توصیه می‌شود که لاشه گوسفند ذبح شده به مدت 24 ساعت پس از ذبح در یخچال نگهداری شود و سپس با پوشیدن دستکش، آن را قطعه قطعه کرده مورد استفاده قرار دهند.

به گفته وی، فردی که گوسفند و دام را ذبح می‌کند باید از وسایل ایمنی شامل کلاه، ماسک، روپوش، پیش‌بند پلاستیکی، چکمه و دستکش لاستیکی استفاده کنند.

افهمی راهکار دفع بهداشتی خونابه دام را تشریح و بیان کرد: در صورت ذبح دام، روی خون و ترشحات ریخته شده، محلول سفیدکننده خانگی با رقت یک به 100 ریخته شود و پس از 15 دقیقه با آب و صابون شسته شود. در صورتی که خون و ترشحات به سطحی چسبیده باشد از محلول با رقت یک به 10 استفاده شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها