درمان گرفتگی بینی ناشی از کرونا

ویروسی که بیش از دو سال است سراسر جهان را درگیر خود کرده،‌ علائم متعددی داشته که شباهت هایی نیز با سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. سوال خیلی از مردم این است که آیا گرفتگی بینی نشانه ابتلا به کووید۱۹ است؟

درمان گرفتگی بینی ناشی از کرونا

به محض اینکه دمای هوا پایین می آید چیزی که خیلی‌ها منتظر آن هستند این است که دچار گرفتگی و احیانا آبریزیش بینی شوند. پاییز و زمستان امسال با وجود ویروس کرونا، این گرفتگی بینی ممکن است نگرانی بیشتری ایجاد کند.

بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا ، گرفتگی بینی - موسوم به احتقان یا آبریزش بینی- به عنوان علامت ویروس کرونا طبقه بندی  شده اما لزوما "علامت اصلی" آن در نظر گرفته نمی شود . بنابراین اگر همین حالا کمی بیشتر از حد معمول در استشمام دچار اختلال شده و یا عطسه کنید ، چقدر باید نگران باشید؟

گرفتگی بینی در کووید۱۹ چقدر رایج است؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) اطلاعاتی راجع به افرادی که دارای علائم مشترک کرونا هستند ارائه نکرده اما سازمان بهداشت جهانی گزارشی در این زمینه دارد. این گزارش در ماه فوریه که همه‌گیری کووید ۱۹ به تازگی آغاز شده بود و آزمایش بیش از ۵۵ هزار نفر در چین مثبت بود، تهیه و تدوین گردید.

 این گزارش نشان می دهد که فقط 4.8٪ بیمارانی که دچار گرفتگی بینی هستند دارای نشانه یا علامت عفونت COVID-19 نیز بوده اند. این تعداد بسیار کمتر از درصد بیمارانی است که علائم شایع تری مانند تب (9/87 درصد) ، سرفه خشک (7/67 درصد) و خستگی (1/38 درصد) را گزارش کرده اند.

چگونه می توان فهمید که گرفتگی بینی از علائم COVID-19 است؟

مانند بسیاری از علائم ویروس کرونا، گرفتگی بینی یک علامت غیر اختصاصی است، به این معنی که می تواند به برخی بیماری های دیگر مرتبط باشد. دکتر ویاس دراین باره می گوید: این مسئله به ویژه در این فصول از سال که آنفلوانزا، آلرژی و سرماخوردگی شروع به گردش در میان مردم می کند بسیار صادق است.

این بدان معناست که تنها راه واقعی برای فهمیدن اینکه گرفتگی بینی شما نشانه COVID-19 است یا خیر، انجام آزمایش است و این تصمیم (انجام آزمایش کرونا) به سایر علائم ، شرایط و نظر پزشک‌تان بستگی دارد. اگر چند روزی است که از گرفتگی بینی رنج می‌برید می توانید با پزشک خود از راه دور مشورت کنید اما اگر به تدریج دچار مشکلاتی بیشتری مانند علائم تنفسی شدید، فورا خودتان را به اورژانس درمانگاه یا بیمارستان برسانید.

پزشکان معتقدند در صورتی که بیمار با شکایت از گرفتگی بینی به سراغ شما بیاید اولین کاری که می کنیداین است که در مورد ابتلا به کرونا،‌ احساس خطر کنید. اگر بیماری دچار گرفتگی بینی شود اما هیچ علامت دیگری نداشته باشد،ممکن است که به کووید۱۹ مشکوک باشد اما احتمالا نتیجه آزمایش وی منفی خواهد بود. در عوض، پزشک ممکن است در  مورد اینکه وی به آلرژی مبتلاست و یا  معمولا در این فصل از سال دچار سرماخوردگی می شود، سوال بپرسد.

علاوه بر این، سبک زندگی شما نیز نقش مهمی در این که پزشک به کرونا شک کند، ایفا می کند. به عنوان مثال اگر دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را نادیده گرفته اید ، بدون ماسک بیرون رفته و دست های خود را به طور مداوم نشسته اید، احتمال ابتلای شما بالاست و  آزمایش COVID-19 می تواند مرحله بعدی درمان گرفتگی بینی تان باشد.

پزشکان می گویند اگر بینی شما گرفتگی دارد و فاصله گذاری اجتماعی را هم رعایت نکرده اید، حق دارید نگران باشید. در مقابل، اگر تدابیر احتیاطی توصیه شده توسط متخصصان را رعایت کرده اید، فاصله ایمن خود با سایرین را رعایت و همواره از بدو خروج از منزل ماسک داشته اید، ممکن است پزشک بلافاصله آزمایش کرونا را به شما توصیه نکند.

درمان گرفتگی بینی ناشی از COVID-19 مانند درمان گرفتگی بینی حاصل از هر بیماری دیگری است به شرط اینکه علائم شدید مانند تنگی نفس یا درد قفسه سینه را تجربه نکنید. اگر علائم خفیف دارید می توانید برای رفع گرفتگی بینی از دستگاه بخور خانگی یا اسپری های ضداحتقان بینی استفاده کنید.

و مثل همیشه ، بهترین راه شما برای در امان ماندن از ابتلا به COVID-19  همان شستن دست ها ، استفاده دائمی از ماسک در بیرون منزل و دوری از سایر افراد است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها