از مغز خود کار بکشید

همه کسانی که با افزایش سن فراموشکار می شوند به زوال عقل مبتلا نخواهند شد و مطالعات جدید نشان می دهد که کسانی که دارای مدرک دانشگاهی و مهارت های زبانی پیشرفته هستند احتمالا کمتر دچار زوال عقل می شوند.

از مغز خود کار بکشید

از مغز خود کار بکشید

 

سیناپرس نوشت؛ اختلال شناختی خفیف (MCI) مرحله اولیه از دست دادن حافظه است که با نقص در حافظه و مشکلات فکری مشخص می شود ولی در زندگی روزمره تداخلی ایجاد نمی کند. در حالی که احتمال ابتلا به زوال عقل در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف بیشتر از افرادی است که این نقص های حافظه اولیه را ندارند، برخی افراد از این عارضه بهبود یافته و به حالت عادی باز می گردند. 

 

 

سوزان تیاس، پژوهشگر این مطالعه و دانشیار علوم بهداشت عمومی در دانشگاه واترلو در انتاریو می ‌گوید: اگرچه بسیاری از مردم تصور می ‌کنند که اگر دچار اختلال شناختی خفیف شوند، ناگزیر به زوال عقل می ‌رسند، اما شواهد دلگرم ‌کننده‌ای پیدا کردیم که اینطور نیست.

 

این مطالعه نشان داد که آموزش و مهارت‌های زبانی می ‌تواند به پیش ‌بینی اینکه چه کسی به زوال عقل مبتلا خواهد شد و چه کسی نه، کمک می ‌کند. تیاس در ادامه گفت: این عوامل مانند ورزش برای مغز هستند و کار ما نشان می دهد که این عوامل ممکن است شاخص های ذخیره شناختی باشند.

 

 اما دقیقاً اینکه چگونه ذخیره شناختی به محافظت از زوال عقل کمک می کند هنوز به طور کامل درک نشده است.

تیاس توضیح داد: یک مکانیسم ممکن جبران عصبی است، جایی که مغز افراد با سطوح بالاتر ذخیره شناختی ممکن است با استفاده از شبکه های مغزی متناوب، قادر به جبران تغییرات مغزی باشد که در ابتدا منجر به اختلال شناختی خفیف شده است.

محققان داده‌های ۶۱۹ آمریکایی، ۷۵ ساله و بالاتر را در یک مطالعه طولانی‌ مدت در مورد پیری و بیماری آلزایمر تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان تست‌هایی را برای اندازه‌ گیری حافظه و سایر مهارت‌های ذهنی تا ۱۲ سال یا تا زمان مرگشان انجام دادند. 

در مجموع ۴۷۲ زن در طول مطالعه با اختلال شناختی خفیف تشخیص داده شدند و حدود یک سوم (۱۴۳) حداقل یک بار در طی ۸.۵ سال پس از تشخیص، سطح حافظه طبیعی خود را بازیافتند. تقریباً ۸۴ درصد از این ۱۴۳ شرکت کننده هرگز به زوال عقل مبتلا نشدند.

یک سوم دیگر بدون بهبودی مهارت های فکری و حافظه به زوال عقل دچار شدند، در حالی که ۳ درصد در مرحله اختلال شناختی خفیف باقی مانده و ۳۶ درصد شرکت کننده ها هم مردند.

 

شرکت‌کنندگانی که مدرک لیسانس گرفتند، بیش از دو برابر شانس بازیابی حافظه خود را در مقایسه با افرادی که تحصیلات دبیرستانی یا دبیرستانی داشتند، بهبود بخشیدند. این مطالعه نشان داد شرکت کنندگانی که مدرک کارشناسی ارشد یا تحصیلات پیشرفته تری داشتند، پس از تشخیص اختلال شناختی خفیف به احتمال بیشتری مهارت های تفکر عادی خود را به دست می آورند.

این مطالعه همچنین نشان داد که یادگیری مهارت‌های زبانی از زوال عقل محافظت می ‌کنند.

به این ترتیب، کسانی که نمرات بالایی در زبان انگلیسی داشتند، تقریباً دو برابر بیشتر از ابتلا به زوال عقل بعد از اختلال شناختی خفیف بهبود یافتند. علاوه بر این، مطالعات نشان داد شرکت‌کنندگانی که مهارت‌های نوشتاری قوی داشتند، چهار برابر بیشتر دچار پیشرفت زوال عقل شدند. 

تیاس در این باره افزود: زبان یک عملکرد پیچیده مغز است، بنابراین منطقی است که مهارت های زبانی قوی نیز محافظت کننده باشد و این تاثیر حتی قوی تر از آموزش است.

 

 تیاس در انتها گفت: این که یافته های ما نشان می دهد که عوامل متعددی وجود دارد که شانس شما را برای بازیابی عملکرد شناختی پس از تجربه اختلالات خفیف افزایش می دهد، دلگرم کننده است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصلاز آن در خرین شماره مجله تخصصی Neurology منتشر شده است

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها