اطلاعیه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در مورد تجویز دُز سوم واکسن کرونا و واکسن مسافرین

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تزریق ۲ دوز سینوفارم در سالمندان، ایمنی‌زایی کاملی نداشته و این افراد همچنان در معرض خطر قرار دارند.

اطلاعیه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در مورد تجویز دُز سوم واکسن کرونا و واکسن مسافرین

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه شماره ۴ خود مواردی را در خصوص تجویز دُز سوم واکسن کووید19 و واکسن مسافرین مطرح کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:   با توجه به مصوبات کمیته فنی واکسیناسیون کووید19 و مرور مستندات داخلی و بین المللی برای کسب حداکثر ایمنی لازم و همچنین مراجعات افرادی که بدلیل اضطرار سفر و عدم قبول نوع واکسن دریافت شده (نوبت اول و دوم) در کشور مقصد دچار مشکل هستند موارد ذیل اعلام می شود:

 ۱_ افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن های غیرفعال شده (سینوفارم، کوواکسین بهارات و کووایران برکت) استفاده کرده اند، بایستی نوبت سوم واکسن ترجیحا مشابه نوبت اول (غیرفعال شده) به فاصله ۴ ماه از نوبت دوم دریافت نمایند.  

۲_ در حال حاضر مستندات علمی برای دریافت دُز چهارم واکسن به ویژه واکسن های مصرف شده در کشور، موجود نیست لذا دریافت دُز چهارم توصیه نمی شود.  

۳_ در خصوص افرادی که به دلیل اضطرار سفر و عدم قبول نوع واکسن دریافتی توسط کشور مقصد، دچار مشکل شده اند کمیته ۳ نفره (اعضا به تشخیص دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور) تشکیل و مجوز تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا به عنوان نوبت دوم یا سوم به صورت موردی و بعد از بیان هشدارهای لازم در خصوص عوارض احتمالی و اخذ تاییدیه رضایت آگاهانه از فرد اقدام نمایند.

حداقل فاصله بین دریافت واکسن نوبت دوم و سوم یک ماه خواهد بود.

احتمال تزریق دوز سوم واکسن از آبان حدودا ۸۱ درصد از کل واکسن‌های تزریق شده در ایران سینوفارم است و حالا با انتشار تحقیقاتی مبنی بر ایمنی پایین این واکسن به‌ویژه در میان سالمندان، نگرانی‌هایی از افزایش بستری و مرگ‌ومیر با توجه به روند افزایشی ابتلا در کشور رقم خورده است.

مجید مختاری، عضو کمیته علمی کشور کرونا:‌

تزریق دوز سوم برای کسانی که سینوفارم دریافت کرده‌اند از سوی کمیته فنی تایید شده و احتمالا با صدور مجوز از سوی کمیته ملی واکسن، تزریق دوز سوم از ابتدای آبان برای گروه‌های پرخطر آغاز می‌شود.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق سازمان غذا و دارو نیز پیش از این گفته بود:

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تزریق ۲ دوز سینوفارم در سالمندان، ایمنی‌زایی کاملی نداشته و این افراد همچنان در معرض خطر قرار دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها