مناسب ترین spf برای کرم ضد آفتاب چقدر است؟

بهترین روش برای کاهش مضرات ناشی از تابش اشعه‌های نور خورشید بر روی پوست و محافظت از آن استفاده از کرم‌های ضد آفتاب است. این محصولات مراقبتی با ایجاد پوشش یا لایه حفاظتی بر روی پوست از بروز چین و چروک‌ها، لکه‌ها و تیرگی‌های مختلف ممانعت کرده و روند پیری پوست را کند می‌کنند. اگر به کرم‌های ضد آفتاب یا سایر ساختارهای مراقبتی موجود در بازار نگاهی بیندازید متوجه تنوع چشمگیری که در این زمینه وجود دارد خواهید شد.

در هنگام خرید کرم ضد آفتاب از حائز اهمیت‌ترین نکاتی که مورد توجه قرار می‌گیرد، میزان spf ضد آفتاب است. متخصصان پوست توصیه می‌کنند پیش از خارج شدن از منزل و قرار گرفتن تحت تابش مستقیم نور خورشید باید از ضد آفتاب‌هایی با درجه spf مناسب استفاده شود.

هر یک از کرم‌های ضد آفتاب ممکن است دارای میزان spf متفاوتی باشند و درجه spf کرم ضد آفتاب باید در افرادی که به شکل مدوام در تماس با نور آفتاب قرار دارند یا پوستی حساس و آسیب پذیر دارند بیشتر باشد.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مفهوم spf آشنا کرده و مناسب‌ترین میزان این شاخصه در کرم‌های ضد آفتاب را بررسی نماییم.

spf1

اهمیت استفاده از ضد آفتاب بر سلامت پوست

محصولات ضد آفتاب با هدف مراقبت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید طراحی شده و به تولید می‌رسند.‌ ضرورت استفاده از این محصولات به اندازه‌ای است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده، ضد آفتاب‌ها را در گروه داروها جای داده و به استفاده از آن‌ها تاکید دارد.‌ مطابق قوانین بسته بندی و برچسب گذاری کرم‌های ضد آفتاب باید شماره spf محصول و میزان مصونیت آن در برابر اشعه فرابنفش نوع B و همچنین تایید انجام آزمایش مربوط به مراقبت در برابر اشعه فرابنفش نوع A بر روی محصول درج شده باشد.

آشنایی با مفهوم spf در کرم‌های ضد آفتاب

Spf یا فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید نوعی مقیاس علمی است که مصونیت و میزان توان مراقبتی کرم ضد آفتاب در برابر آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید را نشان می‌دهد. معیار spf بر مدت زمان اثر گذاری اشعه فرابنفش خورشید بر روی پوست تاکید دارد. چراکه وقتی از ضد آفتاب با درجه spf مشخص استفاده کنید زمان تاثیر و نفوذ این نوع اشعه بر لایه‌ها و سلول‌های پوست شما بیشتر از زمانی است که بدون لایه محافظ کرم ضد آفتاب در مقابل نور خورشید قرار گرفته‌اید.

نسبت میزان تابش نور خورشید که پوست دارای لایه محافظتی ضد آفتاب را دچار سوختگی و لکه‌های قرمز می‌کند، بر مقدار تابش نور خورشید که به پوست فاقد لایه مراقبتی ضد آفتاب آسیب وارد می‌کند مصداقی برای محاسبه فاکتور spf در نظر گرفته شده است. این محاسبه بر مبنای استفاده از ۲ میلی گرم ضد آفتاب در هر یک سانتی متر مربع از سطح پوست انجام می‌شود.

نتیجتا چنانچه آفتاب سوختگی و بروز قرمزی پوست دارای ضد آفتاب، ۱۵ برابر بیشتر از آفتاب سوختگی پوست فاقد ضد آفتاب به طول بینجامد، درجه spf کرم ضد آفتاب در محدوده عدد ۱۵ قرار دارد.

spf2

مناسب ترین spf برای کرم ضد آفتاب

در یک ضد آفتاب یا  sun creamاستاندارد، افزایش میزان spf نشان دهنده افزایش محافظت از پوست در برابر عوامل آسیب زا است. زمانی که تحت تابش نور خورشید قرار می‌گیرید، اشعه‌های A و B آفتاب برای شما خطر آفرین هستند. مطابق تحقیقات انجام شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مناسب‌ترین spf در محدوده عدد ۱۵ و بالاتر از آن قرار دارد.

بر این اساس کرم‌های ضد آفتاب با spf پایین‌تر از ۱۵ محافظت کمی در برابر نور خورشید نشان می‌دهند. میزان توان مقاومتی کرم‌های ضد آفتاب که spf آن‌ها در محدوده ۱۵ تا ۲۹ قرار دارد متوسط است. Spf ۳۰ تا ۴۹ دارای محافظت خوب و قابل قبول در برابر خورشید است و کرم‌های دارای spf بالای ۵۰ بهترین و بالاترین مقاومت را در برابر اشعه‌های مخرب نام برده شده دارند.

spf3

در این بخش ممکن است سوالی کلیدی مطرح شود و آن این است که با توجه به مطالب گفته شده کرم‌های ضد آفتاب با spf 100 بیشترین مقاومت را در برابر آفتاب داشته و برای محافظت از پوست مناسب‌تر هستند؟

در پاسخ به این پرسش باید خاطر نشان کرد که بهترین کرم‌های ضد آفتاب صرفا در گروه محصولاتی که بالاترین میزان spf را دارند قرار نمی‌گیرند. گرچه افزایش میزان اس پی اف مجوز لازم برای حضور طولانی‌تر در معرض تابش نور آفتاب را صادر می‌کند. اما علاوه بر مقدار spf محصول باید به عواملی نظیر شرایط آب و هوایی، نوع پوست، کیفیت کرم و مقدار استفاده از آن نیز توجه کنید.

ضمن اینکه باید توجه داشته باشید اثر محافظتی کرم‌های ضد آفتاب با هر میزان spf، تنها تا حدود ۲ ساعت ماندگار خواهد بود و پس از آن باید مجددا پوست خود را با کرم مورد نظر پوشش دهید.

نکته دیگری که در این زمینه باید به آن توجه نمود، آزمایش طیف گسترده بودن کرم ضد آفتاب است. مطابق این دستورالعمل علاوه بر درجه spf که میزان مراقبت از پوست در برابر تاثیرات اشعه فرابنفش نوع B موجود در خورشید را نشان می‌دهد، باید مقدار مراقبت محصول در برابر اعمال اثر اشعه فرابنفش نوع A نیز مشخص شود. مثلا کرم‌های ضد آفتابی که میزان spf آن‌ها کمتر از ۱۵ است، نمی‌توانند از پوست در برابر طیف گسترده اشعه‌های نور خورشید مراقبت نمایند.

نتیجه گیری

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد برای داشتن پوستی سالم و زیبا و جلوگیری از پیری زودرس آن، استفاده از محصولات مراقبتی و کرم‌های ضد آفتاب ضرورت دارد. در هنگام انتخاب و خرید ضد آفتاب علاوه بر مواد تشکیل دهنده فرمولاسیون محصول، برند سازنده و اعتبار فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید باید به میزان spf ضد آفتاب و درجه حفاظت کنندگی آن در برابر اشعه‌های نور خورشید نیز دقت نمایید.

ضد آفتاب‌هایی با spf بالاتر دارای سطح مراقبتی بیشتر هستند و از این رو استفاده از ضد آفتاب‌هایی با spf بالای ۵۰ به افرادی که دارای پوست‌های حساس و آسیب پذیر هستند توصیه می‌شود.

چنانچه قصد خرید بهترین کرم‌های ضدآفتاب را دارید، به فروشگاه موتن رو مراجعه نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها