ایران از نظر تربیت و توزیع پزشک، دچار مشکلات ریشه ای است

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معقتد است که، ایران از نظر تربیت و توزیع پزشک، دچار مشکلاتی ساختاری و ریشه ای است، از این جهت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح مجلس برای افزایش ظرفیت پزشک می تواند این دو مساله را در کنار سایر ملاحظات رفع کند.

ایران از نظر تربیت و توزیع پزشک، دچار مشکلات ریشه ای است

پروین صالحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلش شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا اظهار کرد: کشور ما در خصوص تربیت نیروی پزشکی به خصوص متخصص و فوق تخصص در بسیاری از رشته ها دچار کمبود است، از این جهت طرح مجلس برای افزایش ظرفیت در این بخش در داخل کشور می تواند تا حدی در کنار سایر مولفه ها این مشکل را تا حدی برطرف کند.

این نماینده مجلس افزود: البته با افزایش ظرفیت پزشک مشکل تمام و کمال حل نمی شود و به این بخش نیز ختم نمی شود، ما در بخش توزیع نیروی پزشک در کشور نیز دچار مشکل هستیم، بنابه دلایلی همکاران پزک ما تمایلی برای خدمت در مناطق محروم و یا مرزی و یا روستاها ندارند و در مراکز شهرها و پایتخت تجمع کرده اند، که این مستله سبب می شود تا مناطق کم برخوردار و روستاها برای دسترسی به پزشک دچار مشکلات مختلفی باشند.به طور کلی باید برای حل این مساله برای همکاران پزشک در کنار افزایش ظرفیت امکاناتی فراهم شود تا بعد از طی کردن دوره طرح بتوانند در این مناطق به خدمت خود ادامه دهند.

وی در ادامه بیان کرد: غیر از کمبود پزشک عمومی در بسیاری از مناطق کشور ما با کمبود متخصص، فوق تخصص و البته دادانپزشک نیز مواجهیم. این مساله در شهرهای بزرگ نیز دیده می شود. وقتی از افزایش ظرفیت پزشک حرف می زنیم یعنی افزایش ظرفیت پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص و البته دندانپزشک؛ یعنی همه این بخش ها در این طرح لحاظ شده  و امیدواریم با اجرای این طرح این مشکلات حل شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  در خصوص ورود جمعیت کشور به مرحله سالمندی و نیاز به پزشک نیز بیان کرد: قطعا با روندی که مشاهده می شود در اینده با مشکلاتی مواجه خوایهم شد. باید برای این مساله و عبور از چنین بحرانی رشته خاص رسیدگی به سالمند در دانشگاه ها تعریف شود تا دانشجویان پزشکی بعد از فراغت از تحصیل در طب عمومی بتوانند چنین تخصصی را دریافت کنند. یعین متخصص پزشک سالمندان تربیت کنیم تا به این بخش به صورت تخصص نگاه شود و هم مشکلاتشان به درستی برطف شود. البته سال ها قبل این رشته در داشنگاه دانشجو می پذیرفت که در سال 97 متوقف شد اما با توجه به روند جمعتی کشور باید مجدد این رشته راه اندازی شود.

صالحی همچنین در خصوص این مساله که آیا باید وزیر بهداشت حتما پزشک باشد یا می تواند مدیری که در حوزه سلامت وبهداشت تخصص داشته باشد در این مسئولیت خدمت کند نیز اظهار کرد: اینکه وزیر بهداشت پزشک باشد، مطلوب است اما برای تصدی این سمت صرفا پزشک بودن کافی نیست، یعنی زمانی فردی می تواند در این وزارتخانه مفید باشد که پزشکی باشد که در حوزه های اجرایی نیز مسئولیت داشته و به این بخش اشراف کامل را داتشه باشد.یعنی پله پله مراحل را طی کرده باشد و به این منصب رسیده باشد.یک پزشک مدیر می تواند در وزارتبهداشت به دلیل اشرافی که در حوزه سلامت دارد،بسیار می تواند موفق باشد.

وی در پایان در خصوص مقاومت هایی که در وزارت بهداشت در خصوص برخی از تصمیم گیری ها صورت می گیرد نیز بیان کرد: تعارض منافع باید در قالب نظارت باید حل شود،حتی اگر وزیر پزشک هم نباشد، ممکن است فرد دیگری هم باشد که بعد از مدتی درگیر این مسائل شود بنابراین باید این مساله با نظارت های خاص و ابزار های نظارتی که در اختیار مجلس و سایر نهادهاست برطرف شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها