نسل بعدی واکسن‌های کرونا در راه است!

نسل بعدی واکسن های COVID-19 می تواند یک قرص باشد!

نسل بعدی واکسن‌های کرونا در راه است!

 

نسل بعدی واکسن های کرونا در راه است

 

سیناپرس نوشت: همه واکسن‌های mRNA موجود در حال حاضر فقط تزریقی هستند. در حالی که دلایل منطقی زیادی برای تزریق واکسن وجود دارد، تزریق می تواند یک مانع جدی برای افراد مبتلا به فوبیای آمپول زدن باشد.

گروهی از محققان آمریکایی یک کپسول mRNA با قابلیت بلع ساختند. محققان می گویند که علاوه بر هموار کردن راه برای واکسن های خوراکی کرونا، این کپسول می تواند به درمان اختلالات گوارشی نیز کمک کند.

این محققان که در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) آمریکا مستقر هستند، قبلاً کپسولی ساخته بودند که می ‌توانست داروهای جامد را به معده افراد حمل کند. اکنون همان پژوهشگران توانسته اند با استفاده از این کپسول آر ان ای و دی ان ای را نیز به داخل بدن انتقال دهند.

دکتر جووانی تراورسو (Giovanni Traverso) یکی از پژوهشگران این تحقیقات و متخصص گوارش در این باره می گوید: اسیدهای نوکلئیک، به ویژه آر ان ای، می توانند به تخریب به ویژه در دستگاه گوارش بسیار حساس باشند. غلبه بر این چالش، رویکردهای متعددی را برای درمان، از جمله واکسیناسیون از طریق دهان، ارائه می دهد.

این کپسول که اندازه آن تقریباً یک سانتی متر است دارای گنبدی شیب دار با الهام از شکل بدن لاک پشت پلنگی است. این قابلیت به کپسول اجازه می دهد تا در معده قرار گرفته و سپس بر روی دیواره معده نشسته و داروی خود را آزاد کند.

در واکسن‌ های تزریقی، mRNA معمولاً توسط مولکول‌ های چربی به نام لیپید پوشانده می ‌شود تا از تجزیه آن در بدن جلوگیری کند و از آن به عنوان پوشش نانوذرات لیپیدی یاد می شود، زیرا لیپیدها و mRNA به حباب هایی با اندازه چند نانومتر تبدیل می شوند.

این محققان با استفاده از پلیمرهایی به نام پلی (بتا آمینه استرها) روش اندک متفاوتی از پوشش را امتحان کردند. محققان پیشتر نشان داده بودند که دسته فرعی این پلیمرها به نام پلیمرهای شاخه دار، در رساندن دارو به بدن بهتر هستند.

محققان کپسول ‌های خود را روی معده موش‌ ها و خوک‌ ها آزمایش کرده‌ اند که نشان می دهد ام اران ای در هر دو مورد موفق عمل می کند. در این آزمایش ها پژوهشگران توانستند ۱۵۰ میکروگرم آر ان ای را به معده خوک برسانند.

 در حالی که تزریق‌ ها برای واکسن‌های mRNA کرونا خوب عمل می کنند، محققان علاقه‌ مندند ببینند آیا قرص ‌های mRNA می ‌توانند جایگزینی برای واکسن های تزریقی باشند یا خیر. آنها همچنین مایلند درمان بیماری هایی را آزمایش کنند که به خوبی به تزریق پاسخ نمی دهند. محققان درانتها اضافه می کنند که ما این روش را راهی بالقوه برای درمان بیماری‌ های مختلف موجود در دستگاه گوارش می‌بینیم.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Matter منتشر شده و در دسترس علاقه مندان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها