رئیس انستیتو پاستو خبر داد:

واکسن پاستوکووک؛ اولین واکسن سه دوزه در ایران

پاستوکووک درحال حاضر به مرحله تزریق عمومی رسیده و سه دوز تزریق می‌شود. البته در مطالعاتی که هم در ایران و هم در کوبا انجام شده، مشخص گردیده که در سنین زیر 18 سال تزریق دو دوز کافی خواهد بود.

واکسن پاستوکووک؛ اولین واکسن سه دوزه در ایران

دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران، در ارتباط با گزارش‌هایی مبنی بر تزریق واکسن سوبرانا پلاس در نوبت دوم و وعده ی تزریق دوز سوم به عده ای از خبرنگاران، به ایلنا گفت: به طور کلی اغلب واکسن‌های پروتئینی مانند پاستوکووک سه دوزه طراحی شده اند یعنی دوز یادآور هم دارند.

 او در ادامه گفت: طبق روال دو دوز واکسن پاستوکووک و یک دوز واکسن سوبراناپلاس تزریق می‌شود. در برخی شهرها در کشور در قالب کارآزمایی بالینی دو دوز را با سه دوز مقایسه کردیم و دیدیم که در مقابل واریانت های جهش یافته سه دوز بطور چشمگیری بهتر عمل می‌کند. همانطور که می‌دانید امروزه در مورد سایر واکسن ها از جمله فایزر هم تزریق نوبت سوم توصیه می‌شود.

بیگلری گفت: فاصله تزریق نوبت سوم واکسن پاستور یک تا دو ماه بعد از تزریق دوم است. پاستوکووک درحال حاضر به مرحله تزریق عمومی رسیده و سه دوز تزریق می‌شود. البته در مطالعاتی که هم در ایران و هم در کوبا انجام شده، مشخص گردیده که در سنین زیر 18 سال تزریق دو دوز کافی خواهد بود ولی برای بزرگسالان، به ویژه در مقابل واریانت های واکسن گریز مانند دلتا بهتر است سه دوز تزریق شود. 

او در ادامه افزود: در ماه گذشته در هشت دانشگاه علوم پزشکی کشور، واکسن پاستوکووک برای استفاده اضطراری توزیع و تزریق شده است. آخر شهریور هم حدود 700 هزار تا یک میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل خواهیم داد که شامل دوز یادآور هم خواهد بود. از اوایل پاییز تولید انبوه صنعتی با ظرفیت اسمی سه میلیون دوز در ماه را خواهیم داشت که با توجه به مطالعه کارآیی این واکسن در رده‌های سنی سه تا هشتاد سال و نیز اثبات اثربخشی تک دوز یادآور آن در ایجاد مصونیت مطلوب در بیماران بهبود یافته قبلی، امیدواریم با کسب مجوزهای لازم در کنار توسعه خطوط تولید، امکان تامین مقادیر بیشتری از این واکسن برای گروه زیادی از اقشار جامعه میسر شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها