کربوهیدرات ها و ریسک ابتلا به سرطان پستان

دکتر زراتی: دریافت زیاد کربوهیدرات از طریق بالا رفتن انسولین و فاکتور رشد شبه انسولینیIGF-1 می تواند باعث افزایش ریسک سرطان پستان شود.

کربوهیدرات ها  و ریسک ابتلا به سرطان پستان

دکتر میترا زراتی- متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

یکی از علل رایج مرگ و میر ناشی از سرطان در میان کشورهای مختلف سرطان پستان بوده که در دهه های گذشته روند ابتلا به این سرطان در حال افزایش است. اگر چه بیشتر مطالعات مربوط به رژیم غذایی و سرطان پستان  بر روی چربی رژیمی متمرکز شده است، مصرف کربوهیدرات بالا نیز ممکن است در علل ایجاد سرطان پستان، احتمالا از طریق افزایش غلظت گلوکز خون و انسولین، نقش داشته باشد. به نظر می رسد مصرف غذاهای با GL بالا با افزایش سطح انسولین در بدن همراه بوده و در طولانی مدت می تواند بر خطر سرطان پستان تاثیر گذار باشد. کیفیت و کمیت کربوهیدرات طیف گسترده ای از پاسخ گلوکز خون و انسولین پس از غذا را به وجود می آورند که معمولا توسط شاخص گلیسمی (GI) و بار گلیسمی (GL) محاسبه می شود.

 

شاخص Glycemic (GI) یک رتبه بندی از مواد غذایی بر اساس پاسخ قند خون پس از صرف غذا است  که کیفیت کربوهیدرات ها را اندازه گیری میکند. شاخص گلاسیمیک توسط  jen  kins و همکاران معرفی شد که بر اساس طبقه بندی تأثیر محتوایی کربوهیدرات مصرفی افراد بر قند خون پس از غذا است.  همچنین، بار گلاسیمیک نیز براساس GI و در دسترس بودن محتوای کربوهیدرات غذایی مصرف شده محاسبه می شود.

در سال های اخیر، بررسی نقش شاخص گلاسیمیک غذایی و بار گلاسیمیک در ارتباط با خطر سرطان پستان ، مورد توجه قرار گرفته است. چنان چه در دو مطالعه کوهورت انجام شده توسط Larsson  و همکاران و Linos و همکاران ارتباط مثبتی بین مصرف غذاهای با GL و GI بالا با خطر سرطان پستان مشاهده کرده اند.

از سوی دیگر تصور می شود که رژیم غذایی حاوی مقادیر مختلف کربوهیدارت ، اثرات متفاوتی را در افراد مختلف به علت تفاوت در زیر گروه های سرطان پستان و همچنین مرحله قبل و بعد از یائسگی داشته باشند. نتایج مطالعات کوهورت GI / GL و سرطان پستان نیز متناقض بوده اند. GI بالای رژیم غذایی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه در مطالعه Canadian National Breast Screening Study همراه بوده است، در مطالعات رژیم، سرطان و سلامتی ارتباط معنادار مثبتی بین سرطان پستان و  گیرنده استروژن منفی ، وجود داشت.

 

یک فرضیه این است که دریافت زیاد کربوهیدرات از طریق بالا رفتن انسولین و فاکتور رشد شبه انسولینیIGF-1   می تواند باعث افزایش ریسک سرطان پستان شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها