استفاده‌های پزشکی باریت در تصویربرداری پزشکی

استفاده‌های پزشکی باریت در تصویربرداری پزشکی

باریت، یک ماده معدنی است که از سولفات باریم تشکیل شده است و اسم آن برگرفته شده از کلمه یونانی (barys) به معنی سنگین است. این نامگذاری به علت وزن بالای باریت یعنی 4.5 گفته شده است که یک ماده معدنی غیرفلزی با وزن استثنایی است. این ماده به دلیل وزن بالایی که دارد برای صنایع مختلف پزشکی، ساختمان سازی و ... مورد استفاده قرار می گیرد اما یکی از جالب ترین کاربردهای آن استفاده های پزشکی باریت در تصویربرداری پزشکی است؛ که در ادامه بیشتر در رابطه با اینکه باریت چیست و کاربردهای باریت چه چیزهایی است با شما صحبت می شود.

باریت چیست؟

باریت به صورت سفت شدگی در بلورهای پرکننده رسوبات و یا سنگ های رسوبی وجود دارد و همچنین به عنوان پرکننده رگه ها در سنگ آهک و دولستون بیشتر دیده می شود. در جاهایی که این سنگ های کربناته هوازده می شوند، در تماس با خاک و بستر تجمع زیادی از چنین ترکیب هایی قرار می گیرند. همچنین این ماده در ماسه و سنگ های رگی نیز یافت می شود. در بعضی از مواقع بلورهای آن در میان ماسه به شکل های جالبی دیده می شود که به آن سازها گل باریت می گویند.

ویژگی های باریت و خصوصیات آن

این ماده معدنی یکی از انواع مواد معدنی غیرفلزی است که وزن مخصوص آن در حدود چهار و یا بیشتر است. در شناسای نمونه های باریت اغلب بصورت بلورهای ریز دانه دیده می شود و یا بعضی از افراد شکل ظاهری قند آن را مشاهده می کنند که به درستی نسبت می دهد و قطره ای از اسید کلریدریک رقیق را استفاده می کنند و مواد معدنی به یکدیگر اتصال پیدا می کنند و افراد تصور می کنند که کلسیت یا یک تکه سنگ مرمر در اختیار دارند. اما این جوشش ناشی از آلودگی است.

آشنایی با کاربرد باریت

این ماده معدنی پرکاربرد به عنوان رنگدانه و پر کننده برای کاغذسازی، پارچه و لاستیک سازی استفاده می شود. کاغذی که برای ساخت بسیاری از کارت های بازی استفاده می شود. الیاف کاغذی دارای چنین ترکیبی است. این ماده تراکم بالایی به کاغذ می بخشد. در صنعت لاستیک سازی نیز به عنوان پر کننده وزن در لاستیک و برای ساخت چادرهای ضد باد برای کامیون استفاده می شود.

استفاده از باریم در تصویر برداری پزشکی

ترکیب سنگ معدن اولیه باریم برای ساخت طیف گسترده ای از باریم استفاده می شود. برخی از این موارد برای محافظت در برابر اشعه ایکس استفاده می شود. باریت می توان از انتشار اشعه ایکس و اشعه گاما جلوگیری میکند و از آن برای ساختن بتن با چگالی بالا برای جلوگیری از انتشار اشعه ایکس در بیمارستان ها، نیروگاه ها و آزمایشگاه ها استفاده می شود.

کاربرد دیگر باریت در آزمایش های پزشکی تشخیصی است؛ یعنی اگر بیمار یک فنجان کوچک مایع که دارای پودر باریم با قوام بالا میلک شیک بنوشد؛ این مایع مری بیمار را می تواند بپوشاند. با اشعه ایکس پس از بلع باریم از بافت نرم مری که در برابر اشعه ایکس نیز شفاف است؛ تصویر برداری می شود. زیرا باریم در برابر اشعه ایکس مات است و راه عبور آن را مسدود می کند. علاوه بر آن از انما باریم به روش های مشابه برای تصویر برداری از روده بزرگ استفاده می شود.

خواص باریت چیست؟

باریت به صورت کلی به دلیل رنگ روشن و وزن مخصوص بالا به راحتی قابل شناسایی است. در واقع یکی از کانی های غیرفلزی است که وزن مخصوص آن چهار و یا بیشتر است. این سنگ را می توان با حل کردن در اسید برای اصل بودن مورد بررسی قرار داد. باریت اصل در اسید حل نمی شود. دیگر خاصیت باریت این است که در آب حل نمی شود و شامل شکستگی های نامنظمی است.

نقش باریت در پزشکی و داروسازی

عملکرد باریت در داروسازی به این صورت است که محیط تباین آزمایش های اشعه ایکس است. محیط تباین یعنی اینکه رادیوگراف کپی دارای عنصرهایی با عدد اتمی بالاست که اشعه ایکس را جذب می کند و پس از یکسری عملیات عکس برداری برای خارج شدن سولفات باریم از بدن، باید مایعات به مقدار زیادی مصرف شود؛ زیرا باقی ماندن این ماده معدنی در بدن باعث عوارضی همچون انسداد روده، یبوست، تحریک صفاق، سوراخ شدن روده و حتی در برخی از موارد منجر به مرگ فرد می شود. سولفاریت باریم در نایژه گرافی و یا مکیدن و تخلیه ریه ها منجر به فرم های گرانولومایی می شود. در نمونه های دیگر سولفات باریم برای ساخت استخوان های مصنوعی و کچ دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد باریت در صنایع دیگر

باریت به علت وزن مخصوص بالا برای طیف گسترده ای از مصارف صنعتی، پزشکی، تولید، پلاستیک، لنت، کلاچ، گلگیر لاستیکی، ترکیبات آزاد کننده قالب، محافظ تشعشع، مانیتورهای تلویزیون و کامپیوتر، مواد کاهش دهنده صدا در خودروها، مخروط های ترافیکی، لنت های ترمز، رنگ و توپ های گلف و ... مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از سولفات باریم با عیار بالا به عنوان یک ماده افزودنی وزنی سیال حفاری استفاده می شود. در ادامه بیشتر در رابطه با کاربردهای این ماده با شما صحبت می کنیم.

باریت در شیشه و سرامیک

در شیشه سازی از باریت به عنوان روان کننده و همگن کننده ماده مذاب و کاهش دهنده حباب استفاده می شود که در نتیجه باعث درخشندگی و شفافیت محصول می شود. شیشه هایی که دارای باریم هستند از سرب روشن تر و شفاف تر هستند.

باریت در صنعت کاغذ سازی

به علت سفید بودن باریت در صنعت کاغذ سازی از آن استفاده می شود. برای بهبود درصد سفیدی محصول و افزایش درصد پوشش از پودر تصفیه شده این ماده معدنی استفاده می شود.

باریت در صنعت آرایشی و بهداشتی

این ماده تاثیر ملایمی بر روی پوست دارد و به همین دلیل در صنعت آرایشی محبوب شده است. این ماده کاربرد فراوانی در لوازم آرایشی و بهداشتی دارد.

اگر شما هم در صنعت پزشکی و یا داروسازی فعالیت دارید و به دنبال خرید پودر باریت از یک فروشنده معتبر و با سابقه هستید، پیشنهاد ما به شما کارخانه تولید پودر باریت فرآیند پودر الوان است که این ماده را با بهترین کیفیت ارائه می دهد و توانسته است در زمینه خرید باریت رضایت و اعتماد مشتریان زیادی را بدست آورد.

استفاده های پزشکی باریت

باریم به تنهایی می تواند از انتشار اشعه ایکس و گاما جلوگیری کند. باریت برای ساختن بتن با چگالی بالا و برای جلوگیری از انتشار اشعه ایکس در بیمارستان ها، نیروگاه ها، آزمایشگاه های رادیوترابی و ... استفاده می شود. در ازمایشات پزشکی تشخصی نیزاز آن استفاده می شود.

اگر در صنعت داروسازی نیاز باشد که از باریت استفاده شود، لازم است که ماده درجه خلوص صد در صد داشته باشد و قبل از انجام X-ray، به فرد بیمار یک لیوان کوچک از مایعی که دارای پودر باریم است داده می شود و مایع مری بیمار را پوشش می دهد و پس از آن زمانی که بیمار اشعه ایکس را از گلو دریافت می کند؛ از بافت نرم مری تصویربرداری انجام می شود، زیرا باریم در برابر اشعه ایکس مات مقاومت می کند و عبور آن را مسدود می کند.

نتیجه گیری

باریت، یکی از انواع مواد معدنی است که در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود و کاربردهای متنوعی دارد. خواص پودر باریت شامل دانسیته بالا،جذب پرتو اشعه ایکس، وزن مخصوص بالا، صنایع حفاری، ضد خوردگی و ... است. یکی از این خواص ها جذب پرتو اشعه ایکس است که موجب شده تا استفاده های پزشکی باریت در تصویربرداری پزشکی بیشتر نمایان باشد. پودر باریت، پرتوهای اشعه ایکس را جذب می کند و این نکته یک عامل مهم در تصویربرداری پزشکی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها