هر سال رخ می‌دهد؛

بیش از ۳۷۰ هزار سقط جنین در ایران

پژوهشگر جمعیت و دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: سالانه حداقل ۳۷۰ هزار سقط‌جنین در ایران رخ می‌دهد که از این میان حدود ۳ درصد خودبه‌خودی (اجتناب‌ناپذیر)، حدود ۲ درصد درمانی و ۹۵ درصد غیرقانونی است.

بیش از ۳۷۰ هزار سقط جنین در ایران

دکتر صالح قاسمی در جمع مدیران و کارشناسان شبکه‌های بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: این آمار سالانه سقط تقریباً معادل یک‌سوم کل متولدین یک‌ساله کشور است و پیشگیری از آن نقش مهمی در افزایش جمعیت کشور دارد.

وی افزود: در ۴ مطالعه انجام‌شده نشان داده شد که از ۹۵ درصد سقط‌های جنایی انجام شده در یک سال، حداکثر در ۵ درصد آن‌ها بارداری خارج از چهارچوب شرعی بوده و ۹۰ درصد سقط‌های جنایی، در کانون خانواده و به دلایل متعدد توسط والدین رخ می‌دهد که این امر نیاز به فرهنگ‌سازی و اصلاح باور‌ها دارد.

پژوهشگر جمعیت و دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور عنوان کرد: یکی از مصادیق منجر به سقط به گفته والدین، بحث بارداری ناخواسته و خارج از برنامه‌ریزی است که ۳ درصد زایمان‌ها حاصل بارداری ناخواسته است. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا همه امورات زندگی انسان با برنامه‌ریزی پیش می‌رود؟ اگر این‌گونه نیست پس چرا یک بارداری ناخواسته مجوزی برای سقط‌جنین به‌صورت غیرقانونی مدنظر گرفته می‌شود؟ 

وی افزود: در بحث ارتباط بین سقط و ناباروری، آمار و تحقیقات نشان داده که در ۴۹ درصد ناباروری‌های ثانویه (ناباروری پس از تولد یک فرزند) خانم نازا، تجربه یک بار سقط بالای ۸ هفته داشته است که نشان‌دهنده افزایش احتمال نازایی پس از یک بار سقط است.

وی افزود: تحقیقات به‌عمل‌آمده در خصوص علل ارتکاب سقط جنایی نشان داده که بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه، حرام بودن سقط غیرقانونی را نمی‌دانند و تصورشان این است که سقط‌جنین تنها از ۲۰ هفته بارداری (ماه پنجم) به بعد حرام است و در ۴ ماه اول اشکالی ندارد درحالی‌که این درست نیست و ازنظر مراجع تقلید، سقط‌جنین از همان ابتدای انعقاد نطفه تا پایان بارداری حرام است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها