این واکسن‌ها از آلزایمر پیشگیری می‌کنند

واکسن‌های کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، زونا، ذات الریه و سایر عفونت‌های مشابه از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند

این واکسن‌ها از آلزایمر پیشگیری می‌کنند

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد: تزریق برخی واکسن‌های عادی برای سایر بیماری‌ها ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر در افراد مسن کمک کند.

 

محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در هیوستون کشف کرده‌اند؛  واکسیناسیون قبلی علیه بیماری‌های رایج مانند کزاز، دیفتری، زونا و ذات الریه ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

آلزایمر، یک بیماری تخریب کننده عصبی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن رنج می‌برند.

با افزایش جمعیت افراد مسن در سال‌های آتی، قطعا این تعداد افزایش می‌یابد. به همین دلیل شناسایی راهکارهایی برای پیشگیری از بروز این بیماری دارای اهمیت زیادی است، در حالی که یک سال قبل، محققان دریافتند؛ احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که حداقل یک واکسن آنفلوانزا دریافت کرده بودند، ۴۰ درصد کمتر است، این یافته جدید امیدها برای کاهش تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر می‌کند.

 

دکتر پل شولز، پژوهشگر ارشد این مطالعه و متخصص بیماری های عصبی و مدیر مرکز اختلالات عصبی شناختی در دانشکده پزشکی مک گاورن، در این رابطه می‌گوید:

ما با شگفتی دریافتیم که واکسن آنفلوانزا بر پیشگیری از آلزایمر موثر است و  داده‌های جدید نشان داد که چندین نوع واکسن دیگر نیز در بزرگسالان با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط هستند. ما می‌دانستیم که سیستم ایمنی مسئول ایجاد اختلال در عملکرد سلول‌های مغز در آلزایمر است.

یافته‌های جدید به ما نشان می‌دهد: واکسیناسیون تأثیر کلی‌تری بر سیستم ایمنی دارد که خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

برای درک این روابط، محققان داده‌های افراد مسن (۶۵ سال و بالاتر) را که علائم زوال عقل را نداشتند، تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها هر دو گروه واکسینه شده و واکسینه نشده را طی هشت سال مطالعه کرده و به طور خاص روی سه واکسن تمرکز کردند:

واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه

واکسن زونا (آبله مرغان بزرگسالان)

واکسن ذات الریه و سایر عفونت‌های مشابه

نتایج این مطالعه به وضوح نشان داد: دریافت کنندگان واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه  ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر آلزایمر بودند در حالی که دریافت کنندگان واکسن زونا  ۲۵ درصد کاهش خطر داشتند.

منبع: سیناپرس

 

آیا این خبر مفید بود؟

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها