شیوع ویروس جدید مشابه کرونا در چین

شیوع یک ویروس جدید مشابه کرونا تا کنون ده ها نفر به این بیماری مبتلا شدند.

شیوع ویروس جدید مشابه کرونا در چین

به گزارش مستقل آنلاین روزنامه گاردین نوشت:

محققان ردیابی یک ویروس تازه شناسایی شده در چین را آغاز کرده اند و تاکنون ده ها مورد ثبت شده است.

 ویروس Langya henipavirus (LayV) برای اولین بار در اواخر سال 2018 در استان های شمال شرقی شاندونگ و هنان شناسایی شد اما هفته گذشته به طور رسمی توسط دانشمندان شناسایی شد.

 دانشمندان گفتند که این ویروس احتمالا از حیوانات به انسان منتقل شده است و مقامات بهداشتی تایوان اکنون در حال نظارت بر شیوع هستند.  محققان حیوانات وحشی را آزمایش کردند و RNA ویروسی LayV را در بیش از یک چهارم از 262 حشره کشف کردند، "یافته ای که نشان می دهد که خروس ممکن است مخزن طبیعی این بیماری  باشد".  این ویروس همچنین در 2 درصد از بزهای اهلی و 5 درصد از سگ ها شناسایی شد.

 تحقیقات اولیه در مورد ویروس در مکاتباتی که توسط دانشمندان چین، سنگاپور و استرالیا در مجله پزشکی نیوانگلند (NEJM) که در هفته گذشته به چاپ رسید مشخص شد.

 در افراد مبتلا ویروس علائمی از جمله تب، خستگی، سرفه، از دست دادن اشتها و دردهای عضلانی ایجاد کرد.  دانشمندان گفتند که همه افراد آلوده تب داشتند.  این ویروس تنها پاتوژن بالقوه ای بود که در 26 نفر از 35 نفر یافت شد، که نشان می دهد "LayV عامل بیماری تب دار است".

 تا به امروز هیچ مورد مرگی از LayV وجود نداشته است.  پروفسور وانگ لینفا از دانشکده پزشکی Duke-NUS، یکی از نویسندگان مقاله NEJM، به گلوبال تایمز گفت که موارد LayV تا کنون "کشنده یا بسیار جدی" نبوده است و "نیازی به  وحشت نیست".

 به گفته محققان، هنوز مشخص نیست که آیا ویروس می تواند بین افراد منتقل شود یا خیر.  بیشتر 35 مورد در کشاورزان بود و سایر افراد مبتلا شامل کارگران کارخانه بودند.  محققان دریافتند: «ردیابی تماس 9 بیمار با 15 عضو خانواده با تماس نزدیک نشان داد که هیچ انتقال LayV از طریق تماس نزدیک وجود ندارد، اما حجم نمونه ما برای تعیین وضعیت انتقال انسان به انسان بسیار کوچک بود.»

 دانشمندان ژنوم LayV را توالی یابی کردند و مشخص کردند که یک henipavirus، دسته ای از ویروس های RNA مشترک انسان و دام است که شامل ویروس Hendra و ویروس Nipah نیز می شود.  ویروس Hendra - که اسب‌ها و انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منشأ آن در استرالیا است - و ویروس Nipah - که باعث شیوع بیماری در جنوب شرقی آسیا شده است - هر دو با نرخ بالای مرگ و میر مرتبط هستند.

 

 LayV که بیشترین ارتباط را با ویروس Mojiang دارد  در جنوب چین کشف شد.

 به گزارش خبرگزاری مرکزی تایوان، مرکز کنترل بیماری تایوان (CDC) روز یکشنبه اعلام کرد که توالی یابی ژنوم و اقدامات نظارتی را برای ویروس اجرا خواهد کرد.

 کارشناسان بیماری‌های عفونی مدت‌هاست هشدار داده‌اند که بحران آب‌وهوایی و تخریب طبیعت، خطر انتقال ویروس‌ها از حیوانات به انسان‌ها را در رویدادهایی که به «سرریزهای مشترک بین انسان و دام» معروف است، افزایش می‌دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها