ایا میشود همه دندانها را ایمپلنت دندان کرد؟

به‌نظر می‌رسد ایمپلنت دندان و شرایط انجام آن برای افراد کاملا شناخته شده است. بسیاری از اشخاص می‌دانند که ایمپلنت، جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست رفته است. با کاشت ایمپلنت، فرد حس اعتمادبنفس زیادی دارد و می‌تواند از آن‌ها به‌عنوان دندان‌های طبیعی خود استفاده کند. شرایطی که باعث می‌شود فرد نیاز به ایمپلنت دندان داشته باشد شامل برخی از موارد است. اولین و مهم‌ترین شرط، از بین رفتن یک یا چند دندان طبیعی است. با این حساب، همین یک مورد به‌تنهایی کافی است تا فرد خود را واجد شرایط و کاندید عمل کاشت ایمپلنت بداند. البته موضوع به اینجا ختم نمی‌شود. رعایت بهداشت دهان و دندان، برخورداری از یک فک مقاوم به‌منظور پشتیبانی از ایمپلنت‌ها و در نهایت سلامت جسمی بالا می‌تواند بهترین موقعیت برای فرد ایمپلنت‌گذار باشد.

tooth1

مجموعه تجریش کلینیک این بار به میان مخاطبین عزیز آمده است تا نکات مهم در خصوص ایمپلنت دندان و اینکه آیا می‌شود همه دندان‌ها را ایمپلنت کرد اطلاعات مفیدی ارائه دهد. اگر شما نیز، قصد استفاده از این روش را برای دندان‌های از دست رفته خود دارید بهتر است با ادامه مطلب همراه شوید.

 

ایمپلنت تمام دندان‌ها
ایمپلنت تمام دندان‌ها

آیا همه دندان‌ها را می‌توان ایمپلنت کرد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است انواع ایمپلنت دندان را برای یک تا چند دندان مورد بررسی قرار دهیم. در آخر این پاراگراف شما نیز، پاسخ سوال خود را با شفافیت تمام دریافت خواهید کرد.

گاهی اوقات ممکن شما فقط یک دندان خود را از دست دهید و نیاز به ایمپلنت دندان جلو داشته باشید. این شرایط، بهترین وضعیت موجود برای ایمپلنت‌گذاری است. دلیل این امر به‌خاطر وجود دندان‌های طبیعی در اطراف گپ و یا فضای خالی دندان است. این موقعیت باعث می‌شود تا یک حامی پرقدرت در دهان برای محافظت از دندان ایمپلنت شده وجود داشته باشد. وجود این ایمپلنت دندان می‌تواند مادام‌العمر باشد. اما حتما این را می‌دانید که در بسیاری موارد دندان‌های پوسیده و خراب بیش‌تر از یک عدد است. خب به‌نظر شما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ در این حالت اگر دو دندان در کنار هم باشند که نامناسب هستند می‌توان یک دندان را ایمپلنت کرد و برای دندان کناری از پل استفاده کرد.

 نبود سه دندان نیز، از احتمالات زیاد در دهان است. در این صورت نیز، می‌توان دو عدد از آن‌ها را ایمپلنت دندان کرده و برای دندان وسط از روکش دندان استفاده کرد. این کسری ایمپلنت برای 4 دندان نیز، صدق می‌کند. به‌بیان ساده‌تر در زمان نبود 4 دندان می‌توان از سه ایمپلنت استفاده کرد. با این حساب، متوجه شدیم که مهم نیست تعداد دندان‌های از دست رفته چقدر است مقدار دندانی که ایمپلنت می‌شود یک عدد کمتر از دندان‌های آسیب دیده است. 

تا اینجای مطالب به موضوع یک، دو و یا چند ایمپلنت دندان پرداخته شد اما موقعیتی پیش می‌آید که فرد به‌طور کلی دندان‌های فک بالا و یا پایینش دچار مشکل شده است. به‌نظرتان در این شرایط می‌توان چه کاری انجام داد؟ پاسخ به این سوال بسیار راحت است چرا که با پیشرفت تکنولوژی‌های مدرن می‌توان یک روش بسیار جذاب با عنوان    All-on-4را برای این افراد انجام داد. اگر موافق باشید در مطلب بعدی به توضیح این روش بپردازیم.

All-on-4 چیست و چه تفاوتی با نوع دیگر ایمپلنت‌ دندان دارد؟

اگر تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اید، بهتر است نگران نباشید زیرا با استفاده از ایمپلنت all on 4  می‌توانید دندان‌های فک بالا و پایین را به‌صورت همزمان داشته باشید. شرایط استفاده از این روش برای افراد مختلف، متفاوت است. به‌عنوان مثال، این ایمپلنت با 4 دندان کار گذاشته می‌شود اما اگر شرایط فک افراد بسیار مطلوب باشد و فک مقاومت زیادی داشته باشد از 6 تا 8 دندان نیز، می‌توان استفاده کرد. البته ذکر این نکته نیز، ضروری است که ایمپلنت All-on-4 برای افرادی که فک کوچکی دارند مناسب‌تر است. ممکن است افراد در اولین مرحله از دست دادن دندان پیشنهاد استفاده از دندان مصنوعی را از دندانزشک دریافت کنند. بهتر است بدانید که افراد دارای فک کوچک نمی‌توانند از دندان مصنوعی استفاده کنند چرا که؛ باعث آزار آن‌ها می‌شود. این افراد کاندید بسیار مناسبی برای روش All-on-4 هستند.

با مطالعه مطالب بالا متوجه شدیدم که حداقل تعداد ایمپلنت دندان 4 و حداکثر آن بنا به شرایط افراد حدود 8 دندان است. البته کمتر از 4 نیز، وجود دارد که برای یک عدد به بالا است. وجود 8 دندان ایمپلنت شده در دندان می‌تواند تا حدود 12 دندان را پشتیبانی نماید. قرار دادن ایمپلنت در دندان باعث می‌شود تا فرد مدت زمان بسیار زیادی از آن‌ها استفاده کند و همین دندان‌ها مانع از ریزش استخوان فک می‌شود. اگر بخواهیم یک تفکیک کلی در مورد ایمپلنت‌های فک بالا و پایین داشته باشیم می‌توان گفت،

  • برای ایمپلنت‌گذاری در فک بالا 4 تا 8 ایمپلنت دندان نیاز است.
  • برای ایمپلنت‌گذاری در فک پایین حدود 2 تا 6 ایمپلنت نیاز است.
  • برای ایمپلنت‌گذاری در تمام دندان‌ها نیز، وجود 8 الی 14 ایمپلنت دندان ضروری است.

البته بهتر است بدانید که برای جایگزینی بیشترین تعداد ایمپلنت‌ها نیاز به پل دندانی است.

مزایای استفاده از ایمپلنت
مزایای استفاده از ایمپلنت

مزایای استفاده از ایمپلنت دندان   All on 4

شخصی را تصور کنید که به‌واسطه بیماری و یا کشیدن سیگار، تمام دندان‌های طبیعی خود را از دست داده است. در این صورت او با اعتمادبنفس پایین در جامعه حضور پیدا می‌کند. لبخند، حرف زدن و حتی مصرف غذاهای او نیز، محدود می‌شود. در این صورت چاره کار استفاده از ایمپلنت All on 4است. با استفاده از این روش، شخص می‌تواند خوشحالی و اعتمادبنفس خود را به‌دست آورد. این روش، ماندگاری بالایی دارد و زیبایی مطلوبی به افراد می‌دهد. از مزایای مهم ایمپلنت دندان این است که اصلا زمان‌بر نمی‌باشد. با جوش خوردن به استخوان فک، می‌تواند دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد. در حقیقت، استفاده از  ایمپلنت All on 4 مانند ریشه دندان طبیعی عمل کرده و تا یک عمر برای فرد کارایی خواهد داشت. مهم‌ترین مزیت این روش هزینه پایین است که بیماران را به استفاده از آن ترغیب می‌کند. در نهایت، افراد چند روز بعد از کاشت ایمپلنت دندان می‌توانند از پروتز ثابت استفاده ‌کنند و منتظر جراحی نیز، نخواهند بود.

 

نحوه کاشت ایمپلنت دندان در فک بالا

همان‌طور که مشخص است، فک بالا از فک پایین، نرم‌تر است. این شرایط به‌خاطر وجود سینوس در فک بالا است که باعث می‌شود تا کاشت ایمپلنت دندان دشوارتر شود. با این حساب، افراد باید به زمان دقیق کاشت ایمپلنت دقت کافی داشته باشند. دلیل این تاکید به خاطر این است که بعد از خرابی دندان، هر چه زمان ایمپلنت گذاری طولانی‌تر شود، این سینوس‌ها بیشتر خواهند شد. در این شرایط، گذاشتن ایمپلنت دندان نیز با مشکل مواجه می‌شود. زمانی که افراد برای ایمپلنت‌گذاری دندان تصمیم می‌گیرند، دندانپزشک نهایت سعی خود را به‌کار می‌گیرد تا سینوس را جراحی نکند. او در این شرایط، پایه‌های مختص به ایمپلنت دندان را در اطراف سینوس قرار می‌دهد. 

نحوه کاشت ایمپلنت دندان در فک پایین

بهتر است به این نکته اشاره کنیم که استخوان‌های موجود در فک پایینی، فشرده‌تر از فک بالایی هستند. همین شرایط باعث می‌شود تا ایمپلنت ‌دندان کمتری در فک پایین مورد استفاده قرار گیرد. در این فک، حداقل 2 و حداکثر 6 ایمپلنت کاشته می‌شوند. البته نوع مطلوب‌تری نیز، وجود دارد که باعث می‌شود قوس دندان‌ها حفظ شده و تعادل لازم را داشته باشند. تعداد 4 ایمپلنت نوع مطلوب برای کاشت ایمپلنت دندان در فک پایین است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها