پس از گذشت 10 سال

فردا ترمینال سلام افتتاح می شود

مستقل آنلاین/سارا حامدی-بالاخره قرار است فردا ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام (ره) با ظرفیت سالانه ۵ میلیون مسافربعد از گذشت بیش از 10 سال با حضور رییس‌جمهوری افتتاح شود.

فردا ترمینال سلام افتتاح می شود

مستقل آنلاین/سارا حامدی-  بالاخره قرار است فردا ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام (ره) بعد از گذشت بیش از 10 سال که از کلنگ زنی آن می‌گذرد با حضور رییس‌جمهوری افتتاح شود.

پروژه پایانه سلام از سال ۸۸ با هدف احداث یک ترمینال زیارتی آغاز شد و تا قبل از سال ۹۵ ‌حدود ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و به دلیل کمبود منابع و اعتبارات عمرانی پروژه بسیار کند پیش می‌رفت.

‌سال ۹۵ وزارت راه و شهرسازی از بنیاد مستضعفان درخواست کرد تا در زمینه تامین منابع و احداث این پروژه مشارکت کند؛ پس از تشکیل کارگروه مشترک وزارت راه و بنیاد مستضعفان تصمیم گرفته شد بنیاد هم به‌ عنوان تامین کننده منابع و هم سازنده اقدام کند و شرکت ملی ساختمان در بهمن ماه سال ۹۵ به عنوان نماینده بنیاد مستضعفان اولین قرار داد BLT در کشور را برای احداث ترمینال سلام منعقد کرد.

طی قراردادی مسئولیت طراحی، ساخت و همچنین تامین منابع همزمان به بنیاد مستضعفان واگذار‌ و مقرر شد اصل و سود سرمایه‌گذاری مذکور به صورت اقساطی در مدت ۸ سال به بنیاد مستضعفان بازپرداخت شود.

 به گفته کوروش  فتاحی عضو هیات مدیره و  مجری پروژه ترمینال سلام  و ایران شهر شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ترمینال سلام ترمینال گالری سلام تفاوت های متعدد و بارزی با دیگر ترمینال های موجود در فرودگاه های کشوردارد که یکی از این تفاوت ها طراحی منحصر به فرد آن است.

به گفته فتاحی در پروژه ملی که به دست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده مجموعه ای از آثار هنری با معماری اسلامی - ایرانی به کار رفته که آن را از دیگر ترمینال های هوایی کشور متمایز کرده است  همچنین مهمترین دستاورد ساخت ترمینال گالری سلام، پرورش یک تیم فرودگاه ساز کاملا ایرانی بود و این مطلب یک افتخار بزرگ برای کشورمان محسوب می شود.

به گفته عضو هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اکثر تجهیزات بکار رفته دراین ترمینال ساخت ایران است از همین رو ترمینال گالری سلام یک دستاورد بزرگ تولید ملی در کشور است.

سلام 10 ساله!

ترمینالی که در طول 10 سال گذشته تاریخ‌های مختلفی برای افتتاح آن اعلام شده بود،  به این ترمینال  مرداد  95 به بهره‌برداری خواهد رسید اما آقای آخوندی 24 خرداد سال 95 در صحن علنی مجلس و  قول بهره برداری از این ترمینال را در سال 95 داده بود.

اما در حالی وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری ترمینال سلام  در سال 95 خبر داده بود، همان سال یکی از خبرگزاری‌ها مدعی شد  که بر خلاف اظهارات آخوندی این پروژه چند وقتی است به دلیل پاره‌ای مشکلات در پیشرفت فیزیکی کمتر از ۴۰ درصدی متوقف شده است.

این خبرگزاری در تایید ادعای خود مصاحبه‌ای با نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران انجام داده بود و وی در این مصاحبه از تعطیل شدن کار در  پروژه های احداث ترمینال زیارتی سلام، اپرون (پارکینگ هواپیما) ، راه های دسترسی اپرون ترمینال سلام، پل هواپیما رو، باند جنوبی، بهسازی باند شمالی،توسعه پارکینگ3، رستوران و پیر شرقی و غربی و پروژه شهرک فرودگاهی خبر داده بود.

در نهایت اما وعده های پایان ساخت این پروژه تنها به وزیر راه و شهرسازی وقت ختم نشد و این ترمینال در مدت زمان ساخت خود مدیران مختلفی را نیز در سمت سرپرست و مدیر شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به خود دید که هر کدام به نوبه خود تاریخ خاصی را برای اتمام ساخت این ترمینال و به بهره‌برداری رسیدنش اعلام می‌کردند.

نیمه‌های آذرماه سال 97 علی رستمی، از تلاش برای بهره‌برداری از ترمینال سلام تا پایان سال‌جاری خبر داده و گفته بود: هیچ نگرانی‌ای بابت خرید تجهیزات مورد نیاز این پروژه نداریم.

پس از تغییر در وزارت راه و شهرسازی و جایگزینی علی اسلامی بجای عباس آخوندی تاریخ‌ جدیدی برای افتتاح این ترمینال مهم در فرودگاه بین‌المللی امام (ره) اعلام شد.

اسلامی اواخر بهمن ماه سال گذشته  در بازدید از روند ساخت ترمینال سلام گفته بود که " انشاءلله مردم می توانند در بهار 98 از ترمینال سلام استفاده کنند."

همان زمان مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز در پاسخ به این سوال که چه زمانی این آماده افتتاح خواهد بود گفته بود: "در حال برنامه‌ریزی برای انجام پروازهای "شب عید" هستیم،  همانگونه که وزیر اعلام کردند در فصل بهار ترمینال سلام را افتتاح می‌شود." حالا قرار است این ترمینال 3 روز مانده به پایان مهلت اعلام شده از سوی وزیر راه و شهرسازی افتتاح شود.

بیستم اردیبهشت ماه بود که علی رستمی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های کشور از بهره‌برداری مشروط از ترمینال  سلام داده و گفته بود: "در صورتی که پیمانکار به تعهدات خود عمل کرده و ترمینال را به موقع تحویل بدهد، شرکت شهر فرودگاهی آماده آغاز بهره‌برداری از این ترمینال است."

در نهایت اما بر طبق اخبار منتتشر شده قرار است این ترمینال فردا طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شود؛ گرچه هنوز این ترمینال  از لحاظ تجهیزلت هنوز کمبود‌های دارد اما همین که بالاخره پس از سال‌ها در حوزه فرودگاهی، پروژه‌ای به سرانجام می‌رسد جای شکر دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها