اخبار فرهنگی در هفته ای که گذشت

هفته گذشته پر بازدید ترین اخبار حوزه فرهنگ و هنر زنانه بود ماجرای سفر سحر قریشی از یک سو عذرخواهی های نوشین معراجی بابت اتفاق نشست رسانه ای فیلم «نمور» از سوی دیگر بی تردید پر چرخش ترین اخبار هفته گذشته در حوزه فرهنگ و هنر بودند.

اخبار فرهنگی در هفته ای که گذشت

وعده هفته؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: آغاز به کار دولت مردمی از شهریور امسال شروع شد، اما فرآیند تولید‌ فیلم‌ها یک فرآیند طولانی است و حدود یک سال طول می‌کشد. یکی از  اولین‌ کارهایمان در این بخش این بود که رئیس سازمان سینمایی را تعیین کنیم. او یکی از بهترین‌تهیه‌کنندگان انقلابی سینما است. ما محمد خزاعی تهیه‌کننده فیلم قلاده‌های طلا و به وقت شام  که یک چهره شناخته‌شده‌ است، را در راس سازمان سینمایی قرار دادیم و او بلافاصله کادر اجرایی دبیرخانه جشنواره را انتخاب کرد و رسما کار جشنواره شروع شد.

اسماعیلی ادامه داد: بیش از ۶۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و هیات انتخاب جشنواره که از فعالان شناخته شده سینما بودند، منطبق بر شعارهای جشنواره مبتنی بر آگاهی‌بخشی، امیدآفرینی و اخلاق‌مداری، فیلم‌ها را انتخاب کردند. تلاش کردیم که امسال علیرغم اینکه فرآیند تولید آثار از پیشتر شروع شده بود، تا حد امکان فیلم‌ها با شعارهای جشنواره نزدیک باشند. در این دوره جشنواره سعی شد تا با انتخاب ۲۲ فیلم، سبد متفاوتی از فیلم‌ها با موضوعات متنوع حضور داشته باشند. ۵ فیلم دفاع مقدس و فیلم‌های طنز و اجتماعی به این رویداد سینمایی راه یافت که از جمله فیلم‌ «موقعیت مهدی» که کاری از یکی کارگردانان فیلم اولی بود، این فیلم از  جمله آثار درخشانی است که درباره زندگی شهید «مهدی باکری» شهیدی که مقام معظم رهبری درباره‌اش صحبت کرده‌اند، ساخته شده است. از دیگر فیلم‌های درخشان امسال می‌توانیم به فیلم «ضد» که درباره شهدای هفتم تیر ساخته شده است، صحبت کرد.
رییس شورای هنر کشور درباره حواشی ایجاد شده در جشنواره فیلم فجر، توضیح داد: در ایام جشنواره فیلم فجر ۲۴۰ هنرمندان بالای سن آمده‌اند و صحبت کردند و حتی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر هنرمندانی که بالای سن آمدند و جایزشان را دریافت کردند این جایزه را به خانواده‌هایشان هدیه کردند. حتی یکی از هنرمندانمان «نادرسلیمانی» جایزه‌اش را به ۱۷ هزار و دویست شهید ترور تقدیم کرد.
وزیر فرهنگ در دولت مردمی  افزود: در کنار این اتفاقات یک اظهار نظر غلط نیز گفته شد که به سرعت از جانب دبیرخانه جشنواره و تهیه‌کننده فیلم، این گفتار محکوم شد و خود گوینده نیز از اتفاقی که افتاده بود اظهار پشیمانی کرد. مشخص است که دولت انقلابی با این اظهار نظرها مخالف است. ما در حوزه فرهنگ با یک میراث عجیب از ٨ سال گذشته روبه‌رو بوده‌ایم. جشنواره چهلم یک پرونده قابل قبول دارد. یک اتفاق با دلخوری برخی از آحاد جامعه مواجه شد که این اتفاق بیانگر شعور انقلابی مردم است. باید توجه داشت که در عرصه سینما ریل‌گذاری جدیدی قرار است اتفاق بیافتد و فضای جدیدی در این عرصه رخ خواهد داد و این موضوع با همکاری و تعامل امکان‌پذیر خواهد بود. این ریل‌گذاری باید همراه با صبر و آرامش در عین حال با تعامل باشد و تعامل این کار را آسان‌تر خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین با اشاره به دیگر اقدامات وزارت فرهنگ در دوره جدید در دولت عدالت محور، افزود: به‌روز رسانی آیین نامه ها زیر نظر معاونت حقوقی این وزارتخانه، نهادینه کردن عدالت فرهنگی با هدف شفاف سازی و از بین بردن تبعیض‌ها و در نهایت کاهش فساد در تمامی عرصه‌های فرهنگ، هنر و رسانه از دیگر اقدامات این وزارتخانه در دوره جدید است.

اسماعیلی در پایان تاکید کرد: هرگونه اظهارنظر غلط درباره جشنواره فیلم فجر امسال را  محکوم می‌کنیم.  اخبار فضای عفیفانه حاکم در جشنواره و فیلم‌ها آنطور که باید مخابره و انتقال پیدا نکرد و از فضاهای فرهنگی موجود دراین دوره، حرفی زده نشد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت، افزود: برنامه تحولی ما در این زمینه آماده است و کاملا روشن است که در این زمینه چه اتفاقاتی خواهد افتاد. جشنواره فیلم فجر باید در تراز جریان مومن به انقلاب باشد که این موضوع اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران را شامل می‌شود، بخش‌هایی متناسب با وضعیت جامعه به این جشنواره اضافه خواهد شد. در همین جشنواره  امسال در بخش جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی ویژه پاسداشت شهید سلیمانی، اهدای جوایز این بخش توسط خانواده این سردار بزرگ انجام شد. این‌ اقدامات در بخش‌های تخصصی در این جشنواره صورت خواهد گرفت. جبهه مومن به انقلاب هم فضای فرهنگ و هنر را رونق خواهد داد و این پایبندی به ارزش‌های انقلاب را به همراه خواهد داشت.

ازدواج هفته؛ سحر قریشی

سحر قریشی در اقدامی عجیب و غریب به ترکیه رفت و با انتشار ویدیویی حدس و گمان های بسیاری را رقم زد تا اینکه محمدحسین فرح بخش تهیه کننده ای که سابقه کار فراوانی با این بازیگر زن دارد در گفت و گویی اعلام کرد سفر سحر قریشی با هدف مهاجرت اتفاق نیفتاده و او تصمیم به ازدواج دارد اگرچه هنوز فضای مجازی مملو از اظهار نظر های مختلف در خصوص سفر قریشی است و گمانه زنی های متفاوتی در خصوص این سفر به گوش می رسد با این حال در خصوص قریشی و حواشی سفرش و ویدیویی که از او و امیرحسین مقصودلو (تتلو) منتشر شد نمی توان قضاوت کرد و ازدواج او با این خواننده یا همکاری اش با موسسات شرط بندی و ... تنها در حد حدس و گمان است.

عذرخواهی هفته؛ نوشین معراجی 

نوشین معراجی در پی حواشی ایجاد شده در نشست خبری این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر با انتشار صوتی از خود، گفت: من نوشین معراجی نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی «نمور» هستم که در جشنواره چهلم فجر پخش شد. در رابطه با حواشی این جشنواره و در طول نشست خبری این فیلم جمله‌ای از من در فضای مجازی پخش شد که باعث حواشی فراوانی شد.

نویسنده فیلمنامه نمور در همین راستا ادامه داد: فقط می‌خواستم خدمت شما عرض کنم که این جمله بدون قصد و غرض قبلی بیان شده و تحت فشار سوال و پاسخ‌های آنروز و در واقع جوی که داخل نشست خبری بود این جمله را بیان کردم، من مثل همه مردم ایران و همه مردم کشورم به ضوابط اخلاقی و شرعی ایمان داشته و پایبند اصول اخلاقی هستم و به عقد و ارائه خطبه عقد پایبند هستم و اینکه هیچ قصدی برای اشاعه فضای ناشایستی که در فضای مجازی بیان می‌شود، نداشتم.

معراجی ضمن عذرخواهی از مردم ایران خاطرنشان کرد: اگر با سوتفاهمی این مسئله را به جامعه القا کردم از تمامی مردم کشورم عذرخواهی می‌کنم و می‌خواهم همه شما بدانید که من مثل همه شما پایند به اصول اخلاقی هستم.

بی گناه هفته؛ مهران احمدی 

«بی گناه» اولین سریال مهران احمدی در نمایش خانگی این روزها در تهران در حال تصویربرداری است و گروه، بعد از اتمام مراحل ضبط در زمان حال، مشغول فیلمبرداری سکانس‌های باقی مانده زمان گذشته هستند.

«بی گناه» جدیدترین محصول فیلیمو به تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی است که سال گذشته با سریال «هم‌گناه» در نمایش خانگی مخاطبان زیادی را جذب کرد.

در خلاصه داستان این سریال که یک درام اجتماعی است آمده: «بهمن مردانی برای کشف راز آنچه بیست و پنج سال قبل باعث فرار او به خارج از کشور شده بود به ایران باز می‌گردد، خانواده رشید فرشباف استاد مشهور طراحی فرش را در موقعیت تازه‌ای قرار می‌دهد، موقعیتی بسیار عجیب...»

این سریال اولین همکاری مهران احمدی و مصطفی کیایی در مقام کارگردان و تهیه کننده است که به زودی از فیلیمو به نمایش در می‌آید و عکاس محسن کرمانی است.

صدرنشین هفته؛ نگار جواهریان 

از میان 50 بازیگر زن منتخب در میان سریال های تولید شده در سال 1400، 10 بازیگر زن به نظرسنجی خبرگزاری برنا راه یافتند و نتیجه این نظر سنجی به شرح ذیل است.

مرجانه گلچین (بوتیمار) : 12.98%

نگار جواهریان (خاتون) : 22.77%

باران کوثری (ملکه گدایان) : 8.94%

فریبا متخصص (افرا) : 3.62%

ویشکا آسایش (دراکولا) : 8.94%

رعنا آزادی‌ور (زخم کاری) : 16.60%

سحر دولتشاهی (می‌خواهم زنده بمانم) : 10.00%

یکتا ناصر (نیسان آبی) : 9.36%

مینو شریفی (خسوف) : 3.62%

شادی مختاری (جزیره) : 3.19%

رقابت هفته؛ خواننده تیتراژ سریال های 1400

خبرگزاری برنا در این نظرسنجی بهترین خواننده تیتراژ سریال های 1400 را انتخاب می کند که تا امروز آمار ها حکایت از رقابت همایون شجریان و محسن چاوشی دارد.

همایون شجریان (جیران - می خواهم زنده بمانم) : 30.35%

محسن چاوشی (خسوف) : 16.42%

حجت اشرف زاده (برف بی صدا می بارد) : 9.95%

محمد علیزاده (گاندو) : 9.95%

مصطفی راغب (هم سایه) : 2.99%

بابک افرا (بوتیمار) : 4.98%

امیر مقاره (جزیره) : 7.46%

پرواز همای (سیاوش) : 1.49%

فرزاد فرزین (ملکه گدایان) : 3.98%

بهنام بانی (زخم کاری) : 12.44%

حیوان هفته؛ عنکبوت

فیلم سینمایی «عنکبوت» دوشنبه شب اکران خصوصی شد تا با حضور عوامل این فیلم و جمعی از هنرمندان از جدیدترین بازی محسن تنابنده رونمایی شود.  کارگردان «عنکبوت» در اکران خصوصی این فیلم سینمایی که شب گذشته 2 اسفندماه برگزار شد، از خط قرمزهایی که برای ساخت این اثر وجود داشته است، سخن گفت.

ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان «عنکبوت» در ابتدا ضمن خیر مقدم به مهمانان بیان کرد: باعث خرسندی و خوشحالی من است که امشب شما به تماشای «عنکبوت» می‌نشینید. ما از سال 96 تصمیم به ساخت این اثر گرفتیم اما از همان ابتدا با هزار یک اما و اگر مواجه شدیم.

وی ادامه داد: باید از افراد زیادی تشکر کنم اما لازم می‌دانم از جواد نوروزبیگی و محمدصادق رنج‌کشان که ریسک بزرگی برای سرمایه‌گذاری روی این پروژه انجام دادند، قدردانی کنم چراکه احتمال توقیف «عنکبوت» کم نبود اما بزرگی و حمایت این عزیزان باعث شد که ما شاهد ساخته شدن این اثر باشیم.

کارگردان «عنکبوت» با اشاره به اینکه موضوع فیلم بر مبنای اتفاقی است که 20 سال پیش در مشهد رخ داده است، مطرح کرد: من خود اهل مشهد هستم اما از همان ابتدا برای ساخت این فیلم دور شهر مشهد خط قرمز کشیده شد و ما اجازه نداشتیم برای فیلمبرداری در آن جا حضور پیدا کنیم همچنین در ادامه هر چیزی که به مشهد ارتباط پیدا می‌کرد، خط قرمز پروژه ما بود.

ایرج‌زاد ادامه داد: ما برای ساخت فیلم به دنبال لوکیشن‌هایی بودیم که شهر دیگری را نمایندگی نکند. از سوی دیگر اجازه استفاده از لهجه مشهدی نداشتیم پس تنها روی کاراکترهای اصلی تمرکز کردیم یعنی بازیگران سعی کردند آوا و آهنگ کمرنگی را در صدای خود ایجاد کنند که در گوش مخاطب اشاره غیرمستقیم به مساله مورد نظر شود.

وی با اشاره به اینکه فیلم با همه محدودیت‌ها ساخته شد اما خط قرمزها در شهر مشهد تا زمان اکران ادامه پیدا کرد، یادآور شد: «عنکبوت» 26 بهمن ماه روی پرده سینماها رفت اما چهار تا پنج روز اجازه نمایش در شهر مشهد پیدا نکرد همچنین این اتفاق برای استان قم هم رخ داد اما سوژه خود را تحمیل کرد و هم اکنون فیلم در سراسر کشور در حال اکران است.

کارگردان «عنکبوت» در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: من از ساخت «عنکبوت» دو هدف داشتم؛ اول آنکه فیلم را به شکلی بسازم که از اصل سوژه مراقبت کنم. دوم به دنبال آن بودم که فیلم در همین دوره، برای همین مردم و در همین سینماها رنگ پرده ببیند که خوشبختانه این اتفاق افتاد. امیدوارم نتیجه زحمات گروه با توجه به فشارها، محدودیت و سنگ‌اندازی‌ها مورد قبول مخاطبان واقع شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها