از زایمان رایگان تا تزئین سه میلیونی اتاق!/ هزینه بچه‌دار شدن از 7 تا 15 میلیون

وقتی برخی از فعالان اینستاگرامی از بارداری تا تولد فرزندانشان را شوآف می‌کنند بالطبع بر نوع نگاه جوان امروز برای فرزندآوری تاثیرات منفی می‌گذارد. اما آیا واقعا بچه دار شدن چه قدر هزینه دارد که عده‌ای از آن فراری هستند؟

از زایمان رایگان تا تزئین سه میلیونی اتاق!/ هزینه بچه‌دار شدن از 7 تا 15 میلیون

حرف از بچه‌دار شدن می‌شود، همه یا پول ندارند یا هنوز خودشان را بچه می‌دانند، وقتی می‌گویی بچه‌دار شدن آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت و دست‌نیافتی نیست باور نمی‌کنند. دائم از گرانی لباس و خوراک بچه می‌گویند و نگران از افزایش قیمت پوشاک و شیر خشک و ... هستند. وقتی هم می‌گویی در قبال جامعه‌ات مسئولیت پذیر باش، کشور با بحران جمعیت روبه رو است از مشکلات اقتصادی و تورم گلایه می‌کند البته حق هم دارند طی سال‌های اخیر افزایش ناگهانی هزینه‌ها حسابی فریاد هر قشری در جامعه را به صدا درآورده و بچه‌دار شدن و یا حتی ازدواج را هم با چالش روبه کرده است. اما همه دلیل بی‌میلی جوانان برای فرزندآوری مشکلات اقتصادی نیست چشم و هم چشمی یکی از آفت‌های اصلی زندگی زوجین جوان محسوب می‌شود که بیشتر هم از فضای مجازی آب می‌خورد. وقتی برخی از فعالان اینستاگرامی از بارداری تا تولد فرزندانشان را شوآف می‌کنند بالطبع بر نوع نگاه جوان امروز برای فرزندآوری تاثیرات منفی می‌گذارد. اما آیا واقعا بچه دار شدن چه قدر هزینه دارد که عده‌ای از آن فراری هستند؟

هزینه آزمایشات دوران بارداری و زایمان چه قدر است؟

از ابتدا شروع کنیم، بعد از اینکه بانوان متوجه شدند باردار هستند، برای سلامت فرزندان‌شان آزمایشاتی را پزشک تحت عنوان آزمایشات غربالگری، بدون در نظر گرفتن اینکه این آزمایش تضمین صد در صدی تشخیص سالم نبودن نوزاد نیست و حتی استانداردهای لازم جهانی در این آزمایش به گفته برخی از کارشناسان در آن رعایت نشده را تجویز می‌کند، البته در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده این آزمایش اختیاری شده است. آزمایش غربالگری شامل چند آزمایش است که هزینه آزمایش خون اولیه اگر بیمه باشید بین 30 تا 35 هزار تومان و اگر دفترچه بیمه نداشته باشید بین 45 تا 50 هزار تومان و هزینه آزمایش بتا بارداری بین 30 تا 45 هزار تومان است که این عدد بسته به بیمه بودن یا نبودن تغییر می‌کند. در ماه‌های مختلف بارداری آزمایش‌های خون هم داریم که آزمایش خون در سه ماهه اول بارداری حدود 120 تا 150 هزار تومان است که مشمول بیمه هم نمی‌شود و آزمایش خون در سه ماهه دوم بارداری حدود 320 تا 350 هزار تومان است. همچنین هزینه ویزیت پزشک هم بسته به نوع بیمه و اینکه مطب یا بیمارستان ویزیت صورت گیرد متغیر است.

بعد از طی شدن دوران بارداری و هزینه‌های آزمایشات صحت سنجی از سلامت جنین می‌رسیم به هزینه روز زایمان، که متاسفانه لاکچری بازی برخی از زوجین به ظاهر مرفه در فضای مجازی، مردم را از سبک زندگی ساده و بی آلایش دور کرده است. در بیمارستا‌ن‌های دولتی زایمان طبیعی به صورت رایگان و زایمان سزارین بین 3 تا 5 میلیون تومان برای خانواده‌ها هزینه دارد و در بیمارستان خصوصی رقم‌ها متفاوت است. از یکی از بیمارستان‌های خصوصی پرس و جو کردیم متوجه شدیم هزینه زایمان طبیعی 10 میلیون تومان و در صورت انتخاب مامای همراه 500 هزار تومان نیز اضافه می‌شود و هزینه زایمان سزارین در همان بیمارستان خصوصی 12 میلیون تومان است، البته این رقم‌ها بستگی به نوع بیمه افراد هم دارد که اگر بیمه تکمیلی باشند هزینه بسیار کم و یا حتی رایگان خواهد بود. هرچند بیمارستان‌های خصوصی داریم که 30 تا 40 میلیون هزینه را بابت زایمان‌ها دریافت می‌کنند و در کنار آن برخی از زوجین بین یک تا 3 میلیون تومان برای تزئین اتاق مادر و کودک بعد از زایمان هزینه می‌کنند. چنین هزینه‌هایی نه تنها ضروری نیست بلکه هزینه اشتباه و گاهی فرزندآوری را با چالش روبه رو کرده است.

با یک حساب سر انگشتی در طول 9 ماه بارداری و زایمان کمتر از 10 میلیون تومان هزینه بر دوش زوجین گذاشته می‌شود که البته این رقم‌ها دست بالا حساب شده و در شرایطی که اکثر افراد در جامعه تحت پوشش یکی از صندوق‌های بیمه‌گر در کشور هستند، هزینه‌ها کمتر نیز خواهد بود درواقع با این احتساب دست بالای ما، ماهی کمتر از یک میلیون تومان در طول 9 ماه بر دوش زوجین گذاشته می‌شود که رقم زیادی هم نیست. درحالی که طعم شیرین فرزند دار شدن و تولد فرزند آنقدر زیاد است که چنین عددهایی اصلا به چشم نمی‌آید. حس و حال هر زوجی را بعد از تولد فرزندش بپرسی بدون هیچ شکی خواهد گفت که این حس با تمام احساس‌ها متفاوت بوده و حسرت می‌خورد که چرا زودتر مادر یا پدر نشده است.

هزینه سیسمونی نوزاد چه قدر است؟

البته فرزند دار شدن، تنها هزینه آزمایشات دوران بارداری و روز زایمان نیست. قطعا در دوران بارداری نیاز است که لباس، اسباب بازی و ... برای نوزاد خریداری شود. تهیه سیسمونی فرزندان اول که طبق رسم و رسومات بیش از 90 درصد قومیت‌های مختلف جامعه ما برای عهده خانواده دختر است و بار مالی برای زوجین ندارد. اما از فرزند دوم به بعد را محاسبه می‌کنیم و هزینه‌هایی که مانند تختخواب، لباس، اسباب بازی، لوازم بهداشتی نوزاد و ... را در نظر می‌گیریم. هزینه تخت نوزاد از حدود یک میلیون تومان شروع می‌شود و تا قیمت‌های بالایی نیز شاهد آن هستیم و می‌توان با هزینه کم برای نوزاد تخت خرید و هزینه زیادی هم در این خصوص نکرد چراکه کودک در حال رشد است و نیازی نیست هزینه زیادی در این زمینه انجام شود.

صحبت درباره قیمت خرید لباس و اسباب بازی هم دیگر شوخی است، زوجی نیست به دلیل گرانی این اقلام از فرزندآوری بخواهد چشم پوشی کند. اما لباس نوزاد از 47 هزار تومان شروع می‌شود و قیمت‌های آن هم مختلف است. اگر زوجی قصد خرید کالسکه، گهواره و کریر هم داشته باشد باید گفت که کالسکه از 600 هزار تومان، گهواره از 300 هزار تومان و کریر از 300 هزار تومان شروع می‌شود و هزینه زیاد در این خصوص برای یک و یا دوسال که کودک راه می‌افتد نیازی نیست، شود. درباره ساک نوزاد هم باید گفت که از 90 هزار تومان شروع می‌شود، قیمت شیشه شیر برای نوزادانی که شیر خشک استفاده می‌کنند از 29 هزار تومان شروع شده و با هزینه کمتر هم می‌شود تهیه کرد. اسباب بازی هم تنوع قیمت دارد. اگر قصد خرید جغجغه نیز وجود دارد، قیمت جغجغه از 37 هزار تومان شروع می‌شود. حوله نوزاد هم تنوع قیمتی زیادی دارد اما 65 هزار تومان کف قیمتی است که در بازار دیده شده است. پتو نوزاد را هم می‌توان با 70 هزار تومان تهیه کرد و ست تشک و بالشت نیز از 150 هزار تومان شروع می‌شود به بالا. تهیه اقلام بهداشتی مانند لوسیون نوزاد، پودر بچه و ... نیز با 100 هزار تومان امکان پذیر است.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، بین 5 تا 6 میلیون تومان هزینه وسایلی می‌شود که برای تولد نوزاد نیاز است که تهیه شود و نیاز نیست اقلام ضروری نوزاد را از بِرندهای گران قیمت تهیه کرد که هزینه تراشی شود، اگر به دنبال آن هستیم و نگاه تجملگرایانه‌ای نسبت به مقوله فرزندآوری داریم درواقع ذهن‌مان متمرکز بر داشتن فرزند نیست ذهنمان را درگیر مسائل حاشیه‌‌ای کردیم و می‌خواهیم با چشم و هم چشمی، سیسمونی فرزندانمان را به رخ دیگران بکشیم. این رقم 6 میلیون تومان نیز قرار نیست به صورت یکجا هزینه شود، بلکه از 4 ماهگی که جنسیت جنین مشخص شد می‌توانیم به مرور خریدارهای فرزندانمان را انجام دهیم.

در نهایت می‌توان اینطور گفت، از روز اولی که متوجه بارداری می‌شویم تا روزی که فرزندمان به دنیا می‌آید به همراه خرید سیسمونی، از 7 میلیون تومان تا حدود 15 میلیون تومان هزینه دارد که باید گفت این رقم قرار نیست به صورت یکجا هزینه شود و در طول 9 ماه به مرور آن را هزینه می‌کنیم. پس شاید در نگاه اول هرکس بگوید 15 میلیون هزینه زیاد است اما این رقم دست بالا حساب شده و در بسیاری از موارد همانطور که اشاره شد با کمتر از این رقم می‌توان بچه‌دار شد و وقتی بر 9 ماه تقسیم می‌کنیم حدود ماهیانه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان می‌شود.

مشکل اصلی امروز چالش‌های فرزندآوری قبل از اینکه مسائل اقتصادی باشد، دید اشتباه ما نسبت به این موضوع است، آنقدر درگیر تماشای زندگی لوکس و گاها غیر واقعی برخی از افراد شدیم که همه چیز را برای خودمان سخت کردیم. متاسفانه این روزها در شرایطی هستیم که وقتی حرف از تولد فرزند سوم را به زوجینی که دو فرزند دارند میزنیم انگار آن‌ها را تشویق به کار عجیب و غریب کرده‌ایم، درست است هزینه‌ها افزایش یافته و قیمت هرچیزی چند برابر شده است اما می‌توان با عدم خرید اقلام غیر ضروری برای فرزندمان، وسایل مورد نیاز و ضروری را با قیمت مناسب تهیه کرد. زندگی آنقدرها هم  که ما فکرش را می‌کنیم سخت نیست فقط کافی است که دیدمان را بهتر کنیم./برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها