بیمارستان ها نیاز به خون دارند

حریرچی گفت: اهدای خون امروز در جامعه ما یک وظیفه همگانی است و بهتر است هرکسی که شرایط آن را دارد برای نجات جان بیماران تلاش کند.

بیمارستان ها نیاز به خون دارند

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از اهداکنندگان مستمر خون است در هنگام اهدای خون گفت: در حال حاضر با توجه به واکسیناسیون سراسری کشور در مقابل کرونا موج این بیماری فروکش کرده و بیمارستان ها جراحی های غیر اورژانسی خود را که مدتی به تعویق انداخته بودند از سر گرفته اند و به همین دلیل نیاز به خون افزایش یافته است.

او ادامه داد: مردم مثل همیشه این بار نیز می توانند از بیماران پشتیبانی کنند و با قراردادن این عمل خداپسندانه در برنامه زندگی خود با هر بار اهدای خون جان سه نفر را نجات دهند.

حریرچی تاکید کرد: مراکز اهدای خون کاملا از استانداردهای بالای بهداشتی تبعیت می کنند و اهدا کنندگان می توانند با رعایت موازین بهداشتی پیشگیرانه برای مقابله با کرونا با آسودگی و بدون نگرانی از انتقال بیماری به این مراکز مراجعه کرده و خون اهدا کنند.

 در حال حاضربه دلیل گسترش روز افزون اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی و پیوند اعضا و گسترش مراکز خون و انکولوژی در سراسر کشور، باعث افزایش روز افزون مصرف خون و فرآورده های آن شده است، فقط در انتقال خون استان تهران روزانه نزدیک به ۳ هزار واحد خون و فرآورده های آن نظیر پلاکت و پلاسما از طرف بیمارستان ها و مراکز درمانی شهر تهران درخواست می شود و در هر عمل جراحی بزرگ نظیر پیوند کبد نزدیک به ۶۰ واحد خون و فرآورده های آن نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما نیاز است.

به علت کوتاه بودن طول عمر عناصر خون همچون پلاکت که در خارج از بدن انسان و در محیط فقط تا ۳ روز قابل نگهداری هستند، اهمیت نیاز به اهدای خون و فرآورده های آن به صورت روزانه و مستمر توسط مردم را پر رنگ تر می کند.

همراه داشتن کارت ملی، وزن باید بالای ۵۰ کیلو گرم، سن اهدای خون در کشور ۱۸ تا ۶۰ سال  از شرایط اهدای خون است ولی اهداکنندگان مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) خون تا ۶۵ سالگی قادر به اهدای خون هستند، آقایان در سال ۴ بار و خانم ها ۳ بار می توانند خون اهدا کنند.​/برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها