افراد باردار می توانند واکسن کرونا بزنند یا خیر؟

پژوهش ها در خصوص تاثیرات واکسن کرونا بر سلامت مادر و جنین نشان می دهد واکسیناسیون در دوران بار داری بی خطر است.

افراد باردار می توانند واکسن کرونا بزنند یا خیر؟

 

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور تیلور، متخصص زنان و مردان در بخش غدد درون ریز دانشگاه بیمارستان مگیوره در بولونیا (ایتالیا)و رئیس انجمن باروری آمریکا ASRM امروز در بخشی از کنگره رویان که به زبان انگلیسی و آنلاین برگزار شد در خصوص تازه‌های کرونا ویروس و باروری گفت: در حال حاضر تقریبا ۲۰۷ میلیون مورد کووید در سراسر جهان ثبت شده است و تاکنون بیش از چهار میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: این بزرگترین بحران سلامتی در طول زندگی ماست که نقش مهمی هم در همه جنبه‌های زندگی ما دارد. به‌طور طبیعی نقش این ویروس در تولیدمثل و باروری نگرانی مهمی برای نظام سلامت محسوب می‌شود.

رئیس انجمن باروری آمریکا ASRM خاطر نشان کرد: ویروس SARS-CoV۲ عضوی از خانواده بزرگ ویروس کرونا است که نگرانی‌های بهداشتی قابل توجهی را ایجاد کرده است. SARS-CoV۲ از راه هوا منتقل می‌شود و مسیر تنفسی محل اصلی جذب آن است. بنابراین، استراتژی‌هایی از قبیل فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک زدن و اجتناب از فضاهای بسته داخلی در کاهش انتقال این بیماری بسیار موثر است.

به گفته پروفسور تیلور، نگرانی‌های مربوط به باروری مانعی برای درمان بهینه زنان جوان تلقی می‌شود. تاکنون داده‌ای مبنی براینکه این ویروس گامت‌ها را آلوده می‌کند ثبت نشده است.

وی ادامه داد: زنانی که در دوران بارداری به عفونت کووید مبتلا می‌شوند در معرض خطر بیشتری هستند. آنها بیشتر از زنان غیر باردار هم سن خود نیاز به بستری شدن و تهویه مکانیکی دارند و احتمال مرگ در آنها بالاتر است. استفاده از برخی داروها برای درمان کووید نیز در دوران بارداری به دلیل نگرانی از اثرات مضر یا ناشناخته روی جنین، محدود می‌شود.

رئیس انجمن باروری آمریکا ASRM اضافه کرد: استفاده از واکسن برای همه زنان توصیه می‌شود. به خصوص کسانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند. شواهد واکسیناسیون نشان داده است که واکسیناسیون در دوران بارداری بی‌خطر است. به طور مشابه، چندین مطالعه نشان داده‌اند که واکسن هیچ اثر منفی بر قدرت باروری در آینده نیز نخواهد داشت.

وی گفت: راه‌حل بلندمدت این بیماری همه‌گیر، واکسیناسیون است و بدون در نظر گرفتن وضعیت بارداری باید به همه زنان واکسن ارائه شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها