ورزش های ممنوعه دوران یائسگی

برخلاف نظر برخی از افراد، در دوران یائسگی نمی توان هر ورزشی را انجام داد و برخی از ورزش ها در این دوران ممنوعه هستند.

به گزارش نمناک؛ ورزش یکی از اثر گذارترین ابزار برای سلامت ذهن و جسم است و باید در تمام مراحل زندگی حتی یائسگی به انجام برسد. مراحل مختلف زندگی مخصوصاً در سنین بالای 50 سال ممکن است چگالی استخوان، روحیه، سطح استرس، الگوی خواب و غیره را تحت تاثیر قرار دهد.

خوشبختانه بعضی از تمرین های خاص مانند پیاده روی، شنا و یوگا می توانند این تغییرات را بهبود بخشند اما بعضی از ورزش ها هستند که بعد از یائسگی شرایط را بدتر می کنند و نباید طرف آن ها رفت.

تمرین های اینتروال با شدت بالا

اگر پوکی استخوان یا آرتروز دارید یا با مشکلات مفصلی مواجه هستید، بهتر است از تمرین های اینتروال با شدت بالا به شدت خودداری کنید. این تمرین ها عضلات و استخوان شما را ضعیف می کنند و باعث پوکی استخوان می شوند.

اگر به شدت به این تمرین ها علاقه دارید، می توانید آن ها را انجام دهید اما بدانید که برای خانم های یائسه این تمرین ها بهترین تمرین پیشنهادی محسوب نمی شود.

به جای آن می توانید از تمرین کاردیو با شدت پایین تر مانند پیاده روی یا طناب زدن استفاده کنید و یا تمرین های مقاومتی یا تمرین های همراه با وزنه را به شکل سبک تر به انجام برسانید.

 

تمرین با شدت بالا

یوگای گرم

گرم شدن بدن و گر گرفتگی یکی از علائم بعد از یائسگی است. بسیاری از خانم ها در دوران یائسگی و بعد از آن، با گرم شدن بیش از حد بدن مواجه هستند به همین دلیل شاید شرکت در کلاس یوگای هات یا یوگای گرم بهترین راهکار برای آن ها نباشد. یوگای معمولی که در فضای باز انجام می شود بهتر است.

بشین پاشو و لمس انگشتان پا

بشین پاشو و لمس انگشتان پا جزء تمرین های کلاسیک است که برای پرورش پایین تنه استفاده می شود اما بسیاری از متخصصان آن را در یائسگی پیشنهاد نمی کنند. این دو ورزش باعث می شود که فشار به ستون فقرات وارد شود و بعد از یائسگی گزینه مناسبی نیست زیرا آسیب رسان خواهد بود.

ورزش آخر شب

افرادی که با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می کنند و علائم یائسگی را دارند، نباید آخر شب ورزش کنند. خانم ها باید ورزش را زودتر انجام دهند. در غیر این صورت گرم شدن بدن در آخر شب باعث می شود که خواب آن ها به تأخیر بیفتد.

ورزش شدید همچنین هورمون کورتیزول را تحریک می کند که هورمون استرس است. اگر هورمون کورتیزول در انتهای روز افزایش پیدا کند، خوابیدن را سخت تر می کند. پس سعی کنید صبح ها یا اوایل بعد از ظهر شروع به ورزش کنید.

.

 
 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها