سیدجلال ساداتیان کارشناس بین‌الملل در گفتگو با مستقل:

آمریکا تلاش می‌کند تا با کمترین امتیاز برجام را احیا کند

ساداتیان می‌گوید: آمریکا هم دغدغه‌هایی دارد که برای رفع آن‌ها نیازمند احیای برجام است. در واقع آمریکا نمی‌خواهد در شرایطی که درگیر مساله اوکراین و کنترل قدرت چین است، وارد فاز درگیری جدیدی در منطقه خاورمیانه شود. با این توضیح که آن‌ها تلاش‌شان را به کار خواهند گرفت تا با کمترین امتیاز برجام را احیا کنند

آمریکا تلاش می‌کند تا با کمترین امتیاز برجام را احیا کند

مستقل: علی باقری در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان در خصوص آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم‌ها گفته است: در اینجا باید به دو نکته اشاره کنم؛ نخست اینکه پیشرفت‌های علمی، فناوری و صنعتی هسته‌ای ایران نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران در سایه استقلال توانسته است در عرصه هسته‌ای به مرزهای دانش و فناوری و صنعت دست پیدا کند اما قدرت‌های بزرگ برای مقابله با ملت ما در واقع این ظرفیت و دستاورد بزرگ را به یک تهدید تبدیل کنند و این دستاورد را به گونه‌ای جلوه دهند که برای اهداف غیر صلح آمیز در جریان است. در صورتی که این حرف ۱۰۰ درصد نادرست است و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب تعهدات جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین اللملی انرژی اتمی و در چارچوب تعهدات معاهده ان پی تی است.

 

سید جلال ساداتیان در گفت و گو با مستقل با اشاره به روند آخرین مذاکرات که در تابستان انجام شد، می‌گوید:

مذاکرات ایران و غرب بر سر بازگشت به برجام در دولت فعلی از آنجا شروع شد که تهران این شرط را گذاشت که سپاه پاسداران از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شود. اما آمریکا همانطور که انتظار می‌رفت، اعلام کرد لغو تحریم‌های سپاه ارتباطی به بحث مذاکرات هسته‌ای ندارد و احتمالا منظور آن‌ها این بود که این خواسته تهران نیازمند مذاکراتی خارج از چارچوب گفتگوهای هسته ای است.

سفیر اسبق ایران در بریتانیا در ادامه گفت:

از این مرحله به بعد توافق فرا برجامی مطرح شد که تهران آن را نپذیرفت. از سوی دیگر بازگشت به برجام از نظر فنی نیازمند مذاکراتی بین ایران و آژانس بود. بحث نظارت پادمانی در این میان مهم تلقی می‌شد. چون مجلس در این ارتباط مصوباتی را به تصویب رساند که بر اساس آن ایران نمی‌توانست تا زمان لغو تحریم‌ها با آژانس همکاری داشته باشد. 

او با اشاره به رویکرد و تحرکات اعضای اتحادیه اروپا افزود:

اروپایی‌ها از ابتدای تابستان به این سو تلاش کردند در زمینه‌ توافق هسته‌ای و احیای برجام اقداماتی انجام دهند. در همین راستا اروپا در این مرحله خواسته‌های ایران را دریافت ‌کرد و به آمریکایی‌ها انتقال ‌داد و همچنین اظهار نظر آمریکایی‌ها را به ایران منتقل ‌کرد و نهایتا پیشنهادهای آن‌ها مورد پذیرش قرار نگرفت و بر همین اساس اروپایی‌ها واکنش نشان داده و اعلام کردند، تهران نمی‌خواهد اتحادیه اروپا را از انرژی خود منتفع کند.

وی توضیح داد: همچنین این را هم باید در نظر داشت، اعتراض‌های مردمی که از اواخر شهریور شروع شد و به مدت بیش از سه ماه ادامه داشت، موجبات سوءاستفاده اروپا را فراهم ساخت و تحریم‌هایی جدید را علیه ایران وضع کردند. به طوری که یک قطعنامه علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب کردند.

تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: مواضع تند و تهدید کننده اخیر علیه ایران در شرایطی ایجاد شد که اروپا در زمان ترامپ برابر آمریکا ایستاد و اجازه نداد، اسنپ‌بک علیه ایران فعال شود. با این تفاصیل باید اذعان داشت، برجام در حاشیه ماندنی است.

سید جلال ساداتیان در پایان گفت: آمریکا هم دغدغه‌هایی دارد که برای رفع آن‌ها نیازمند احیای برجام است. در واقع آمریکا نمی‌خواهد در شرایطی که درگیر مساله اوکراین و کنترل قدرت چین است، وارد فاز درگیری جدیدی در منطقه خاورمیانه شود. با این توضیح که آن‌ها تلاش‌شان را به کار خواهند گرفت تا با کمترین امتیاز برجام را احیا کنند. دقیقاً به همین دلیل در جریان تحرکات برجامی سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته‌اند. اگر آمریکایی‌ها بتوانند آنچه که می‌خواهند از توافق با ایران را به‌دست بیاورند، به احتمال فراوان دوباره به از سرگیری مذاکرات و احیای برجام روی خوش نشان خواهند داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها