رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت‌خارجه در گفتگو با مستقل:

جنگ اوکراین موجب تضعیف اروپا و روسیه شده است که کاملا مطلوب آمریکاست

مهمانپرست می‌گوید: ادامه پیدا کردن جنگ اوکراین توسط اروپا و آمریکا نقشه‌ای را که آمریکا طراحی کرده عملیاتی می‌کند و بنظر می‌آید با ارسال تجهیزات مسیر جدیدی در درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین ایجاد نشده و باعث پیروزی اوکراین نخواهد شد. آلمان و دیگر کشورها بخواهند سلاح بفرستند. زمان‌بر بودن جنگ نهایتا می‌تواند منجر به تضعیف اروپا و روسیه باشد که کاملا مطلوب آمریکا خواهد بود.

جنگ اوکراین موجب تضعیف اروپا و روسیه شده است که کاملا مطلوب آمریکاست

امیرحسین جعفری:

ارسال صد تانک آلمانی و آمریکایی به جبهه اوکراین و دیگر تسلیحات انگلیسی که طی سفر اخیر زلنیسکی به لندن بدست آمده، پوتین را به سمت تقابل جدی‌تری سوق می‌دهد و اروپا در چالشی جدی‌تر گرفتار می‌شود و درنهایت نفع اقتصادی و سیاسی آنرا آمریکا می‌برد.

 جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت خارجه و دیپلمات سابق که در ادامه مشروح آنرا می‌خوانیم:

 

ارسال تانک‌های آلمانی و آمریکایی به جبهه اوکراین تا چه حد در تغییر صحنه نبرد تاثیر دارد؟ آیا به واقع این صد تانک پوتین را شکست می‌دهد یا این اقدامات صرفا جنبه تبلیغاتی دارد؟

اولین نکته‌ای که باید به آن بپردازیم ریشه‌یابی درگیری روسیه و اوکراین است و اینکه چه کسانی از این درگیری و جنگی که ایجاد شده است منفعت می‌برند. من قبلا هم به این مسئله اشاره کرده بودم که با رویه‌ای که ناتو با محوریت آمریکا دنبال می‌کرد گسترش حوزه‌ی عملیاتی خود به حریم کشور روسیه است و ورود به کشورهای مشترک‌المنافع که عضو شوروی سابق بودند. این پروژه برنامه‌ریزی طولانی مدتی بوده و هست که نهایتا منجر به چالش روسیه می‌شود و عکس‌العمل این چنینی قابل پیش‌بینی بود نتیجتا در طراحی این وضعیت نقش آمریکایی‌ها بسیار پررنگ است. از طرف دیگر باید ببینیم درگیری روسیه و اوکراین چه کسانی را متضرر می‌کند؟ طبیعتا اوکراین خودش یکی از کشورهایی خواهد بود که بیشترین ضربه را می‌بیند و از طرف مقابل روسیه به دنبال حفظ امنیت ملی و گسترش دامنه نفوذ در حوزه‌ای است که قبلا به آن تعلق داشته است و می‌تواند وضعیت خود را تثبیت کند. اما بنظر می‌آید اروپایی‌ها بیشترین ضرر را می‌بینند چون یک تهدید جنگی را کنار خود حس می‌کنند که هر لحظه ممکن است دامنه آن فراتر برود و کشورهای دیگر را نیز تهدید کند. اروپا از دو موضوع اقتصادی به شدت ضربه می‌خورد یکی بحث کمبود انرژی است که وقتی روسیه را تحریم می‌کنند کمبود انرژی می‌تواند در میان‌مدت یک تاثیر بسیار شدیدی در وضعیت تورم در این کشورها بگذارد و کمبود سوخت به یک بحران تبدیل شود. همینطور بحث کمبود مواد غذایی، چون روسیه و اوکراین جزء بزرگترین تولیدکنندگان موادغذایی هستند و تحریم‌هایی که به روسیه وارد می‌شود یک بحران جدی در اروپا ایجاد می‌کند که آثار آن را همین الان هم می‌بینیم، بنابراین اروپا بیشترین خسارت را می‌بیند. آمریکا از لحاظ انرژی تولید کننده و صادر کننده است و در این مدت مدعی تامین سوخت اروپا بود و سعی می‌کرد اروپا را بیشتر از گذشته به خود وابسته کند. در تولید مواد غذایی نیز آمریکا بی‌نیاز از روسیه است، بنابراین اروپا مجددا در بخش انرژی و مواد غذایی و امنیت و مسائل جنگی وابسته به آمریکا خواهد شد. به همین دلیل استنباط می‌شود که آمریکا یک طراحی زیرکانه‌ای داشته و حس می‌کرده اروپا طی سال‌های اخیر بحث‌هایی را مطرح می‌کند که خیلی برای آمریکا خوشایند نبود از جمله ارتش مستقل اروپا و عدم وابستگی به ناتو و قراردادهای اقتصادی که خیلی خوشایند آمریکا نبود. در نتیجه این طراحی و درگیری بین روسیه و اوکراین اروپا را به شکل کاملا محسوسی به عقب راند و مجددا آن‌ها را وابسته به آمریکا کرد و درواقع یک تنبیه برای اروپا بود که دیگر از این ادعاها نکند.

اگر این درگیری ادامه پیدا کند بجای اینکه طی مذاکراتی موجبات صلح شود و همانطور که اشاره کردید آلمان و دیگر کشورها بخواهند سلاح بفرستند، شاید هیچ تاثیری در توقف جنگ نداشته باشد و فقط موجب گسترده‌تر شدن درگیری‌ها شود که زمان‌بر بودن آن نهایتا می‌تواند منجر به تضعیف اروپا و روسیه باشد که کاملا مطلوب آمریکا خواهد بود.

 آمریکا برای اروپا در این نبرد چه نقشه‌ای در سر دارد؟

بنظر می‌آید اروپا از آمریکا یک بازی جدی خورده و فریب خورده‌اند و اگر به فکر منافع بلندمدت خود باشند به جای دامنه‌دارتر کردن جنگ و تهدید نظامی یا به دنبال غلبه بر روسیه باشند که تصور پیروزی بعید بنظر می‌رسد، باید به فکر حل دموکراتیک این قضیه باشند و سعی کنند گفتگوها را به شکلی آغاز کنند. ادامه پیدا کردن این داستان توسط اروپا و آمریکا نقشه‌ای را که آمریکا طراحی کرده عملیاتی می‌کند و بنظر می‌آید با ارسال تجهیزات مسیر جدیدی در درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین ایجاد نشده و باعث پیروزی اوکراین نخواهد شد. اروپا در حال ورود به باتلاقی است که موجب خوشنودی آمریکا خواهد شد، آمریکا نیز با این ترفند روسیه را درگیر یک چالش زمان‌بر می‌کند. اما از طرف دیگر چین به سرعت در حال قدرتمندتر شدن است و از این درگیری استفاده می‌کند.

پوتین اعلام کرده بعد از هفتاد سال دوباره مقابل تانک‌های آلمان ایستاده‌ایم؛ بنظر شما واکنش مسکو نسبت به این تبادل تسلیحاتی بین اوکراین و آلمان چه خواهد بود؟

تصور من این است که روسیه بخاطر تهدید ناتو وارد این درگیری شد و سعی کرد ضمن اینکه از حریم امنیتی خود دفاع کند، از حوادث مشابه در آینده در جمهوری‌های دیگری که متعلق به شوروی بود جلوگیری کند و در این حد توانست یک تاثیری را بگذارد که کشورهای دیگر موضوع ورود به ناتو، به ذهنشان نرسد. این حد از جنگ نیز برای روسیه کفایت می‌کند و بعید بنظر می‌رسد دنبال تسخیر کل اوکراین باشد. این جنگ را در حدی که اهداف سیاسی کشورها را تامین کند دنبال می‌کنند. آمریکا هر چقدر این جنگ طولانی‌تر شود خوشحال خواهد بود. به ویژه دو کشور آلمان و فرانسه که مدعی رهبری اروپا هستند با تغییرات فعلی و روی کار آمدن یک جریان افراطی در آلمان آن‌ها را وارد این درگیری می‌کنند و یکی از قدرتمندترین کشورهایی که می‌توانست اروپا را رهبری کند درگیر جنگ کرده ‌اند. اگر آلمان‌ها هوشیار باشند نباید فریب این طراحی آمریکا را بخورند و وارد درگیری بلندمدت با روس‌ها شوند زیرا قبلا هم تجربه تلخی از این ماجرا داشته‌اند...

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها