عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپولتیک در گفتگو با مستقل:

یکبار برای همیشه تصمیم به تغییرات جدی در سیاست خارجی بگیرید

فرجی راد می‌گوید: یکبار برای همیشه تصمیم به تغییرات جدی در سیاست خارجی بگیرید/ وقتی یک کشوری در داخل مشکلاتی داشته باشد یا در فضای دیپلماسی با مسئله‌ای حل نشده مواجه شود، بقیه کشورها سعی می‌کنند سوءاستفاده کنند. در حالی که ایران با اروپا بر سر مسائل حقوق بشر، مسأله پهپادها و مسأله هسته‌ای فضای چالشی را تجربه می‌کند؛ در چنین شرایطی همسایه‌ها به جای اینکه همسایه‌شان را یاری کنند، سوءاستفاده می‌کنند

یکبار برای همیشه تصمیم به تغییرات جدی در سیاست خارجی بگیرید

شکل‌گیری فضای منفی در جامعه جهانی علیه ایران، اتفاق جدید و بی‌سابقه‌ای نیست. اما همراهی  اپوزوسیون خارجی با کشورهای رقیب، بر شتاب این پروسه افزوده و موجب خلل در روابط خارجی و تعاملات جهانی ما شده است. اوکراین با بهانه‌ حملات پهپادی، عراق با برگزاری جام منطقه‌ای و جعل نام خلیج عربی، چین و توافقات اقتصادی با رقیب سنتی، کره جنوبی با سابقه بدهکاری به ایران و مداخله در حدود مرزی ایران و بحث جزایر خلیج فارس،  شیطنت‌های گاه و بیگاه همسایه کوچک شمالی و دوستی‌اش با اسرائیل، همگی مواردی است که نیازمند بررسی و ریشه‌یابی بوده و پیوند این وقایع با برخی صحنه‌سازی‌های تندروهای داخلی اهمیت ویژه دارد. اما چرا فضای بین‌المللی علیه ایران شکل گرفته و چگونه باید با آن مقابله کرد؟

 

عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپولتیک و سفیر پیشین، در گفتگو با مستقل با اشاره به شدت گرفتن تحرکات ایران‌ستیزی نظام بین‌الملل اظهار داشت:

وقتی یک کشوری در داخل مشکلاتی داشته باشد یا در فضای دیپلماسی با مسئله‌ای حل نشده مواجه شود، بقیه کشورها سعی می‌کنند سوءاستفاده کنند. در حالی که ایران با اروپا بر سر مسائل حقوق بشر، مسأله پهپادها و مسأله هسته‌ای فضای چالشی را تجربه می‌کند؛ در چنین شرایطی همسایه‌ها به جای اینکه همسایه‌شان را یاری کنند، سوءاستفاده می‌کنند. در همین راستا عراق با فراموش کردن همراهی و کمک‌های ارزشمند ایران، برای چاپلوسی غربی‌ها و گرفتن امتیازاتی، به خود اجازه جعل اسم خلیج فارس را داد که باید گفت، این کارشان بسیار بسیار دور از انتظار بود و حتما پاسخی قاطع به آن‌ها داد. البته «خلیج فارس» بحث پیچیده‌ای است که متاًسفانه بدخواهان، حساسیت بجای ایران را لحاظ نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: اگر عراق اسم خلیج فارس را جعل می‌کند، اگر اروپایی‌ها سپاه را تهدید می‌کنند، اگر آمریکا کارشکنی می‌کند و ... فقط به این دلیل است که در سیاست خارجی‌مان «بسته» ایم، و تا به این تصمیم نرسیم که می‌خواهیم با دنیا همکاری کنیم، این کارشکنی‌ها به شکل‌های مختلف ادامه خواهد داشت. این بسته عمل کردن در شرایطی است که ما به دلار، یورو و سرمایه‌گذاری خارجی نیازی مبرم داریم تا بتوانیم گره‌های کور اقتصادی را باز کنیم. برای اینکه بتوانیم رابطه مطلوبی با دنیا بگیریم، در قدم اول باید اختلافات داخلی را تمام کنیم چون دنیا با حکومتی که با مردم یا بخشی از اتباع خود درگیر است، همکاری نمی‌کند.

او می‌گوید: برجام برای ایران واجب است. حالا که پالس‌های منفی‌ای از غرب درباره توافق هسته‌ای به گوش می‌رسد، باید دو کار مهم انجام بدهیم. اول اینکه به دنیا بفهمانیم، نظام سیاسی ایران با مردم خود اختلاف جدی ندارد و همچنین درباره پهپادهای ادعایی اوکراین اگر واقعاً با روسیه درباره استفاده از آن‌ها قول و قراری نداشتیم، روشنگری کنیم. در واقع اگر این دو نکته را به سرانجام مطلوب برسانیم، مشکل مذاکره هسته‌ای تا حد زیادی حل می‌شود و سرعت می‌گیرد. با این توضیح که آمریکا بیشتر از اروپا، برجام را می‌خواهد.

فرجی راد اضافه کرد: در این سال‌ها ایران هزار و یک مشکل با نظام بین‌الملل دارد و به همین دلیل مردم ایران به دلیل قرار گرفتن کشور در تحریم کامل، فشارهای زیادی می‌بینند و زندگی برای همه دشوار شده است. به قدری دشوار که تأمین مایحتاج اولیه هم سخت شده است. تاًکید چیزی جز این نمی‌تواند باشد که تصمیم‌گیران، یکبار برای همیشه تصمیم به تغییرات جدی در سیاست خارجی بگیرند. چرا که سیاست‌های غلط کشور را قفل کرده است. اینکه دلار وارد کانال ۴۰ هزار تومان شده است، چیزی نیست که مسئولان بتوانند نسبت به تبعاتش بی‌تفاوت باشند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها