سیدداوود آقایی استاد دانشگاه در گفتگو با مستقل:

شایعه جنگ میان ایران و عربستان بازارگرمی آمریکاست

آقایی می‌گوید:  باید تاکید کنیم که سطح تنش‌ها بین ایران و عربستان تا این حد بالا نرفته که آمریکا بخواهد با پا در میانی فضا را به سود خود برگرداند. آمریکا به نوعی با چنین دخالت‌هایی می‌خواهد همچنان در صدر اخبار حضور داشته باشد و البته به متحدان خود مانند عربستان این پیام را برساند که در برابر تهدیدهای کشوری مانند ایران در کنارشان به عنوان نیرویی حمایتی حضور خواهد داشت

شایعه جنگ میان ایران و عربستان بازارگرمی آمریکاست

سرویس سیاسی مستقل: بعد از اینکه رسانه‌های آمریکا هفته پیش از نزدیک بودن حمله ایران به عربستان خبر دادند، منطقه خاورمیانه به‌خود آرایش جنگی گرفت. مقام آمریکایی در نشست منامه مدعی شده بود که آمریکا از شروع یک جنگ در خاورمیانه جلوگیری کرده است.

 در این مورد باید اشاره کنیم، ناآرامی‌ها ماه‌های اخیر باعث شد تا مسئولان نظامی-امنیتی ایران، کشورهایی که به‌نوعی در مسائل داخلی ایران دخالت کرده بودند را تهدید کنند.

برخی به‌دلیل حضور فعال رسانه‌های نزدیک به سعودی‌ها در ادامه‌دار بودن اعتراضات داخل ایران حدس زدند که مخاطب فرمانده سپاه از تهدید، عربستان سعودی باشد.

هماهنگ کننده شورای امنیت آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا مدعی شد که ایران قصد حمله به عربستان را داشت که به احتمال زیاد به دلیل همکاری امنیتی میان ریاض و واشنگتن انجام نشد.

آمریکا به دنبال افزایش فروش سلاح در خاورمیانه است

سید داوود آقایی

«داود آقایی»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل با رد این تئوری که تنش ایران و عربستان آنقدر بالا رفته که آمریکا بخواهد خود را در امور بین دو کشور دخالت دهد، می‌گوید: «در پی ناآرامی‌های ماه‌های اخیر در ایران سردار سلامی به عنوان یکی از مسئولانی که امنیت کشور بر عهده‌ آن‌ها قرار دارد در اقدامی پیش‌گیرانه آن‌هایی که در امور داخلی ایران دخالت کرده بودند را تهدید کرد تا به آنان از این طریق هشدار جدی داده باشد.

بعد از این اظهارات فرمانده سپاه بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان معقدند که به دلیل دخالت بیش از حد شبکه اینترنشنال در ناآرامی‌ها، او عربستان را مخاطب قرار داده است. توجه داشته باشید که سایر کشورهایی که در امور داخلی ایران در پی اعتراضات دخالت رسانه‌ای داشته‌اند هم می‌توانستند مورد خطاب فرمانده سپاه قرار بگیرند.»

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در همین مورد و با اشاره به بازارگرمی آمریکا ادامه می‌دهد:

«به‌نظر بنده این تهدید سردار سلامی نمی‌توانست یک تهدید نظامی محسوب شود. با این وجود و در خصوص باید بگوییم اختلافات ایران و عربستان تا حدی نیست که سطح روابط وارد فاز جنگی شود. در واقع باید تاکید کنیم که سطح تنش‌ها بین دو کشور تا این حد بالا نرفته که آمریکا بخواهد با پا در میانی فضا را به سود خود برگرداند. آمریکا به نوعی با چنین دخالت‌هایی می‌خواهد همچنان در صدر اخبار حضور داشته باشد و البته به متحدان خود مانند عربستان این پیام را برساند که در برابر تهدیدهای کشوری مانند ایران در کنارشان به عنوان نیرویی حمایتی حضور خواهد داشت.

آمریکا یکی از خریداران اصلی انرژی عربستان محسوب می‌شود. آن‌ها می‌خواهند در برابر دلارهایی که به عربستان می‌دهند سلاح‌های آمریکایی به آن‌ها بفروشد. آمریکا همواره تلاش می‌کند دولت عربستان را در برابر تهدیدهای ایران به هراس بیندازد و از فضای به وجود آمده در مسیر منافع خودشن بهره ببرد.

مسئولان آمریکایی که سال‌ها در  عربستان به صورت مستشار نظامی حضور دارند در صورتی که فضای ایران و عربستان در آرامش باشد باید به کشور خود بازگردند به‌همین دلیل به فضا سازی‌های اینچنین نیاز دارند.»

شایعه حمله ایران به عربستان چه بود؟

در چند روز اخیر شایعاتی در رابطه با حمله قریب الوقوع ایران به عربستان سعودی منتشر شده که در فضای مجازی سر و صدای بسیار زیادی به پا کرده است. این خبر که در چند رسانه آمریکایی به خصوص وال استریت ژورنال هم منتشر شده باعث واکنش مقامات عربستانی و آمریکایی شده است.

انتشار خبر حمله به عربستان در حالی است که تهران و ریاض تا مدتی پیش به دنبال توافق و برطرف کردن اختلافات خود بودند و عراق هم سعی داشت میزبانی مذاکرات دو جانبه را برعهده بگیرد اما با آغاز ناآرامی ها در ایران، این مذاکرات به طور کامل لغو و رابطه دو طرف نیز به سرعت رو به وخامت گذاشت.

اما چرا عربستان چنین شایعه ای را ساخته است؟ حداقل سه دلیل برای این مساله وجود دارد:

۱. آمریکای بایدن قصد دارد تعداد نیروهایش را در خاورمیانه کم کرده و آن‌ها را از عربستان دور کند. این اقدام کاملا به ضرر عربستان است چراکه آن‌ها روی قوای آمریکایی برای حفاظت از خود حساب کرده‌اند.

همچنین، شایعه شده است که آمریکا می‌خواهد سیستم موشکی خود در خاورمیانه را به اوکراین انتقال دهد. عربستان سعی دارد از طریق ملتهب نشان دادن اوضاع و منطقه، مانع از این انتقال شوند.

۲. حزب دموکرات آمریکا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تحت فشار فعالان حقوق بشر است تا روابط خود با عربستان را کم کرده و ضمن اجتناب از فروش سلاح به ریاض، در مورد جنگ یمن هم تحقیق کند.

جو بایدن تحت تاثیر فشار رسانه‌ای، روابط خود را با عربستان کم کرده است. به همین دلیل، ریاض سعی دارد که همچنان، روابط خود را با آمریکا گرم نگه دارد و ایجاد یک آشوب و تهدید از جانب‌ ایران و ملتهب نشان دادن خاورمیانه این فرصت را به آنان می دهد.

۳. عربستان دوست دارد از طریق ایجاد یک بحران، اجماعی بین المللی علیه ایران شکل بگیرد و از این‌ طریق، ضمن همراهی سازمان ملل، حوزه فعالیت منطقه‌ای و جهانی ایران را کم کند. ایجاد یک جنگ یا حملۀ اشتباه این فرصت را به آنان می‌دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها