10 فیلم مستند برتر تاریخ سینما که لازم است تماشا کنید

ژانر مستند اولین ژانر تولید شده در هنر و به نوعی بستر شکل‌گیری سینما بوده است و طرفداران خاص خود را در میان تماشاگران دارد و سینماگران بزرگی آثلر درخشانی در این زمینه تولید کرده‌انذ.

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: در مطلب حاضر به معرفی 10 فیلم مستند برتر تاریخ سینما پرداخته‌ایم.

زاخاری عزیز نامه ای به پسر درباره پدرش

زاخاری عزیز: نامه ای به پسر درباره پدرش (2008)

برخی از فیلم‌های مستندهای این لیست با احساسات شما سروکار دارند، اما مستند «زاخاری عزیز» از همه آنها دلخراش‌تر است. این فیلم به نویسندگی، کارگردانی و تدوین توسط بهترین دوست قهرمان داستان، دکتر اندرو بگبی، فیلمی بسیار تاثیرگذار است زیرا شما را از ابتدا تا انتها به سفری می برد که بدون آنکه اتفاق زیادی در داستان بیفتد گریه می‌کنید و عصبانی می‌شوید و تحت تاثیر قرار می‌گیرید.

تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که تجربه مشاهده این فیلم هیجان‌انگیز و قدرتمند مدت‌ها همراه شما باقی خواهد خواهد ماند و حتی ممکن است پس از تماشای آن قدری از ایمان خود به بشریت را از دست بدهید.

هک بزرگ

هک بزرگ (2019)

به ندرت پیش می‌آید که یک فیلم مستند بتواند تصور شما را از جهان تغییر دهد، اما هک بزرگ ساخته شبکه نتفلیکس به خوبی چشمان شما را به سمت تاریک رسانه‌های اجتماعی باز می‌کند. این فیلم 2 ساعته حول محور شرکت کمبریج آنالیتیکا است و به اینکه چگونه شیوه‌های داده‌کاوی آن‌ها به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کمک کرد و بر نتیجه برگزیت تأثیر گذاشت، می‌پردازد. با استفاده از شهادت شاهدان عینی، افشاگران و نظریه‌پردازان توطئه، این مستند جذاب به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه رسانه‌های اجتماعی قادر است ما را به کالاهایی تبدیل کند که بازیچه اهداف دست‌های پنهان شوند. دیدن این مستند باعث می‌شود شما احساس آسیب‌پذیری، ناامیدی و حتی کمی شک و توهم کنید.

سه غریبه یکسان

سه غریبه یکسان (۲۰۱۸)

همانطور که از عنوان این فیلم مستند پیداست،  داستان دلخراش سه مرد جوان یکسان را دنبال می‌کند که وقتی دست سرنوشت آنها را گرد هم می‌آورد، زندگی‌شان زیرورو می‌شود. فیلم هر 30 دقیقه یک بار با یک غافلگیری تازه شما را میخکوب می‌کند. هر چقدر فیلم با مضمونی تکان‌دهنده آغاز می‌شود در جایی کاملاً متفاوت از جایی که آغاز می شود به پایان می رسد. جایی که حتی شما را وادار می کند تا حس واقعی خود را زیر سوال ببرید. فیلم «سه غریبه یکسان» دلگرم کننده، غم‌انگیز و مطلقاً دیدنی است.

توطئه‌های داخلی

توطئه‌های داخلی (2010)

با مضمون پیچیدگی های سقوط بازارهای مالی در سال2008 که باعث شد میلیون ها نفر در سراسر جهان خانه، پس انداز و شغل خود را از دست بدهند، Inside Jobفیلم مستند «توطئه‌های داخلی» نگاهی دقیق به دنیای بانکی می اندازد و حقیقت تاریک پشت آن رکود بزرگ را آشکار می کند. فیلم ضمن مصاحبه با بازیگران کلیدی این بحران، به اندازه هر فیلم جنایی هیجان‌انگیزی دیدنی است.. اگر فیلم کمدی-درام The Big Short  محصول سال 2016 به کارگردانی آدام مک‌کی با بازی کریستین بیل، رایان گاسلینگ و استیو کارل را ندیده‌اید، پس تماشای این دو فیلم، یک انتخاب عالی برای یک شب‌ تعطیل خواهند بود.

Fyre – بزرگترین مهمانی که هرگز اتفاق نیفتاد

Fyre بزرگترین مهمانی که هرگز اتفاق نیفتاد (2019)

این مستند نتفلیکس یک نگاه منحصربفرد به پشت صحنه رونمایی از جشنواره بدنام Fyre است. اگر نام Fyre را نشنیده‌اید، لازم است بدانید زمانی که بیلی مک‌فارلند یک سازمان‌دهنده کلاهبردار (که بعدا محکوم شد)  با دغل‌بازی برنامه‌ریزی و تبلیغ کرد که یک رویداد موسیقی ویژه با نام FYRE در باهاما برگزار خواهد کرد اما در نهایت آنچه قرار بود یک جشنواره موسیقی تجملی باشد به یک افتضاح تمام‌عیار تبدیل شد. خدمات وعده داده شده محقق نشد و تمام اجراها نیز کنسل شدند. بسیاری از مردم به خاطر دارند که این نمایش مضحک را در به طور زنده دنبال کردند، زیرا شرکت کنندگان فیلم ها و تصاویر وحشتناک جشنواره را به طور زنده در رسانه های اجتماعی منتشر کردند. اگر برای بسیاری از افراد درگیر این‌قدر فاجعه‌بار نبود، تماشای اتفاقات Fyre  می‌توانست حتی خنده‌دار باشد.

فریبکار

فریبکار (2012)

این مستند پر از تعلیق و هیجان‌انگیز داستان واقعی یک پسر 14 ساله تگزاسی را دنبال می‌کند که در سال 1994 ناپدید شد. درست مانند زاخاری عزیز، تماشای این هم مستند هم یک تجربه نکان‌دهنده و جذاب است که تا پایان به خوبی شما را به دنبال خود خواهد کشاند. همه چیز در این فیلم مستند به طرز استادانه‌ای در کنار هم قرار گرفته و شامل بازسازی وقایع و همچنین مصاحبه های اختصاصی با تمام افراد درگیر در این پرونده است. پیامی که مستند «فریبکار» به شما می‌دهد تاثیرگذار و دلخراش است و سؤالات بی‌پاسخ در فیلم ممکن است شما را گیج کنند. اما به ما اعتماد کنید، فیلم ارزشش را دارد!

مرد روی طناب

مرد روی طناب (2008)

این فیلم شگفت‌انگیز ساخته جیمز مارش، داستان پیاده‌روی فوق‌العاده و تکرار نشدنی فیلیپ پتی را در سال 1974 بین برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی روایت می‌کند. فیلیپ پس از اینکه از راه دور عاشق این برج ها شد، در حالی که هنوز در حال ساخت بودند، تصمیم گرفت تا این ایده دیوانه‌وار را عملی کند. فیلم مستند «مرد روی طناب» که با امکانات واقعی سینمایی فیلمبرداری شده است مانند یک فیلم سرقت کلاسیک اما با هیجان و شگفتی مضاعف شما را با خود همراه می کند. شما با این فیلم درخشان، جسورانه و کاملا متقاعد کننده کاملا میخکوب می‌شوید و اگر ترس از ارتفاع داشته باشید، تعلیق این فیلم برای شما دوچندان خواهد شد.

عملیات کشتار

عملیات کشتار (2013)

زیاد پیش نمی‌آید که فیلمی را کشف کنید که ابدا شبیه فیلم‌هایی نباشد که قبلاً دیده‌اید، اما پیش‌بینی می‌کنیم که فیلم مستند «عملیات کشتار» دقیقاً چنین حسی را به شما منتقل خواهد کرد. این فیلم حیرت‌انگیز، وحشتناک و سورئال، بر عاملان نسل‌کشی اندونزیایی تمرکز دارد که منجر به کشته شدن تقریباً یک میلیون کمونیست مظنون در اوایل دهه 60 میلادی شد. در طول زمان دو ساعت و نیم فیلم لحظات وحشتناکی وجود دارد که بسیار آزاردهنده است و که تماشای آن را به تجربه‌ای دشوار تبدیل کرده است، اما این یکی از مواردی است که همه باید آن با آن مواجه شون. مستند تکان دهنده «عملیات کشتار» به ما یادآوری می‌کند که حقیقت گاهی واقعاً عجیب‌تر و وحشتناک‌تر از داستان است.

به من بگو من چه کسی هستم

به من بگو من چه کسی هستم (2019)

تصور کنید از یک تصادف وحشتناک بیدار شده اید و تنها چیزی که می توانید به یاد بیاورید چهره برادر دوقلوی همسان خود است. مستند 2019 نتفلیکس ما را در این سناریو راهنمایی می کند و نتیجه واقعاً تأثیرگذار است. الکس لوئیس که هیچ خاطره ای از زندگی، خانواده یا دوران کودکی اش نداشت، توسط برادر دوقلویش، مارکوس، زندگی خود را روایت می‌کند اما وقتی یک راز در حال تغییر برملا می شود، همه چیز تغییر می کند. به من بگو کی هستم فیلمی تکان دهنده و تاثیرگذاراست، اما در عین حال موفق می شود عشق و زیبایی را به این داستان غم انگیز القا کند.

فیلم دارای لحظاتی عاطفی و جذاب است و از دیدن آن پشیمان نخواهید شد.

عشق پنهانی

عشق پنهانی (2020)

تری دوناهو و پت هنشل از سال 1947 دیوانه وار عاشق یکدیگر بودند. اما رابطه آنها برای چندین دهه پنهانی بود و حتی تا سالهای بازنشستگی آنها برای خانواده هایشان برملا نشئ. این داستان به تهیه‌کنندگی رایان مورفی و کارگردانی برادرزاده تری، یک داستان دردناک شیرین است که به گذشته زندگی این دو زن قابل‌احترام و همچنین به تاریخ تعصب در رابطه با زوج‌های دگرباش جنسی می‌پردازد. عشق مخفی داستان هزاران زن و مرد همجنس گرا است که حقیقت خود را برای همیشه پنهان کردند. داستان فیلم جذاب و تاثیرگدار است و هنگام تماشایش حتما دستمالی برای پاک کردن اشک‌هایتان همراه داشته باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها