مروری بر فیلم‌های ماندگار سینمای بالیوود که تماشایشان واجب است

ما برای شما فهرستی از چند فیلم بالیوودی تهیه‌کرده‌ایم که باید قبل از مردن تماشا کنید. بعید است دلتان بخواهد ماجرای ازدواج خانم «راهول» با «آنجالی» را از دست بدهید، یا بدون دانستن قصه ماه‌عسل تک‌نفره «رانی» زندگی کنید.

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: درهرحال و هوایی که باشید بالیوود فیلمی برای شما در چنته دارد. چه به‌تازگی در حال بهبودی از درد یک جدایی عاطفی باشید و چه در مواجهه با بحران میان‌سالی؛ برای هر وضعیتی تلنگری در بالیوود برای شما وجود دارد.

​ما در این فهرست، فیلم‌های ماندگار و جذابی از بالیوود را یکجا جمع کرده‌ایم که می‌توانند مدت‌ها شما را سرگرم کنند.

باغی 3 - Baaghi 3

باغی 3 / Baaghi 3 (2020)

  • امتیاز در IMDB: 7.3

«باغی 3» یک فیلم جدید هندی در ژانر اکشن است با بازی «تایگر شروف»، «شرادا کاپور» و «ریتش دشمو». فیلم یک درام اکشن به کارگردانی «احمدخان» و درباره مردی است که برای نجات برادر ربوده‌شده خود به سفری خونین و پرماجرا می‌رود.

فیلم در مارس 2020 در سینماهای هند اکران شد.

فیلم هندیManmarziyan-مانمرزیان

​مانمرزیان/ Manmarziyaan‌(2018)

  • امتیاز در IMDB: 6.9

فیلم «مانمرزیان» ساخته «آنوراگ کاشیاپ» یک فیلم عاشقانه هندی با بازی «تاپسی پانو»، «ابیشک باچان» و «ویکی کوشال» است. رومی (‌تاپسی)‌ و ویکی (‌ویکی) ‌عاشق یکدیگر هستند اما وقتی پسر پا پس می‌کشد دختر با رابی (‌ابیشک)‌ ازدواج می‌کند. یک مثلث عشق گیج‌کننده که بازتابی از روابط مدرن امروزی است.

 

باریلی کی برفی - Bareilly ki Barfi ‏

باریلی کی برفی / Bareilly ki Barfi ‌(2017)

  • امتیاز در IMDB: 7.5

بازیگران فیلم «باریلی کی برفی»، «آیوشمان خورانا»، «راجه کومار رائو» و «کریتی سانون» هستند. این فیلم کمدی هندی مفرح و شلوغ ساخته «اشوینی اییر تیواری» فیلمی است که همه سینمادوستان باید آن را تماشا کنند. داستان حول محور «بریتی» (‌با بازی کریتی)‌ دختری با روحیه آزاد و رها می‌چرخد که عاشق نویسنده‌ای بنام «پریتام ویدروهی» (با بازی ‌راجکامار) ‌می‌شود و از صاحب کتاب‌فروشی به نام «چیراگ» (‌آیوشمن) ‌درخواست می‌کند او را به پریتام معرفی کند. با این‌حال خود چیراگ دل‌بسته دختر شده و حالا باید راهی برای تحت تأثیر قرار دادن او پیدا کند.

 

لوترا  - Lootera

لوترا/ Lootera (2013)

  • امتیاز در IMDB: 7.3

فیلم «لوترا» دو ستاره بی‌چون‌وچرا را به بالیوود معرفی کرد که تا آن زمان بیشتر به‌عنوان بازیگران تبلیغات تجاری شناخته می‌شدند. داستان فیلم تا حدی زیادی بر اساس داستان کوتاه مشهور «آخرین برگ» نوشته سال 1907 «او. هنری» نوشته‌شده است.

فیلم درباره یک پدر نگران است که پس از حمله آسم دخترش، سعی در تسکین حال دختر بیمار خود را دارد، با تعریف کردن داستانی درباره یک پادشاه شکست‌ناپذیر که روحش در بدن یک طوطی حلول می‌کند...

باند خلافکاران ووسی‌ پور -Gangs of Wasseypur series

دوگانه «باند خلاف‌کاران ووسی‌ پور» / Gangs of Wasseypur series (2012)

  • ​​​​​​​​ امتیاز در IMDB: 8.2

فیلم  «باند خلاف‌کاران ووسی‌ پور» یک فیلم جنایی هندی دوقسمتی است که توسط «آناروگ کاشیاپ» و «زیشان قادری» تولیدشده است. فیلم درباره مافیای زغال‌سنگ در دنباد با موضوع کشمکش‌های دنیای قدرت، سیاست و انتقام میان سه خانواده خلاف‌کار است. فیلم از گروه بازیگری درجه‌یکی بهره می‌برد که عبارت‌اند از منوج باجپایی، نوازالدین صدیقی، هما قریشی، ریچا چادا و تیمانشو جولیا.​

 

زندگی نا میلگی دوباره - Zindagi Na Milegi Dobara

زندگی نا میلگی دوباره / Zindagi Na Milegi Dobara ‌ (2011)

  • ​​​​​​​​ امتیاز در IMDB: 8.1

فیلم عاشقانه هندی ​«زندگی نا میلگی دوباره» فیلمی سرشار از روشنایی و زندگی است.​  فیلم درباره اهمیت روابط در زندگی است و درعین‌حال به‌سادگی چیزهایی ناب درباره زندگی را به ما یادآور می‌شود. ​

​فیلم داستان دو دوست صمیمی (هریتیک روشن، فرهان اختر) است که دوست دیگرشان (با بازی ابی دئول) را به‌جای یک مهمانی مجردی سنتی به یک سفر جاده‌ای پرماجرا در اسپانیا می‌برند.

 

دهلی بلی-Delhi Belly

دهلی بلی /Delhi Belly (۲۰۱۱)

  • امتیاز در IMDB: 7.5

ما معمولاً انتظار یک فیلم موزیکال، عاشقانه و کمدی را از سینمای هند داریم. وقتی‌که بالیوود سعی کرد ژانر کمدی سیاه را هم تجربه کند فیلم دهلی بلی متولد شد که تجربه‌ای بسیار موفقیت‌آمیز بود. فیلم با بازی «ویر داس»‌، «کونال روی کاپور» و «عمران خان» به معنای واقعی کلمه‌ شما را بهت‌زده می‌کند. سرشار از صحنه‌هایی است که دلتان می‌خواهد به آن‌ها پوزخند بزنید، سر تکان دهید و بگویید: پیش می‌آید دیگر​!

​نمایش شخصیت‌ها در فیلم درخشان است و البته آهنگ‌های میلیون دلاری فیلم نیز بر جذابیت آن افزوده است.

​فیلم داستان سه دوست به نام‌های تاشی، نیتین و آروپ است که الماس‌های گران‌قیمتی به دست می‌آورند که متعلق به گانگستری بی‌رحم است و ناخواسته درگیر ماجراهایی با او می‌شوند.

ربات - Enthiran

ربات / Enthiran (2010)

  • امتیاز در IMDB: 7.1

ربات یک فیلم علمی تخیلی هندی است ساخته «اس. شانکار» که راجینیکانت و ایشواریا رای در نقش‌های اصلی آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان فیلم از این ‌قرار است: دکتر واسی، دانشمند نابغه، یک روبات منحصربه‌فرد به نام چیتی ساخته است که وظیفه‌اش محافظت از بشر است اما عواطف انسانی را هم می‌تواند حس کند مشکلات از آنجایی آغاز می‌شود چیتی عاشق دوست‌دختر دکتر واسی می‌شود.

 

بیدار شو سید -  Wake up Sid ‏

بیدار شو سید /Wake up Sid ‌ (2009)

  • امتیاز در IMDB: 7.6

در فیلم «بیدار شو سید» ساخته «رانبیر کاپور» داستان تبدیل‌شدن سید از بچه‌ای لوس به پسری مسئولیت‌پذیر داستان عشق و علاقه است، زیرا همه ما در جایی از زندگی خود شبیه سید بوده‌ایم.​ 

فیلم یک فیلم خانوادگی هندی با محتوایی بحث‌برانگیز است که هم‌زمان هم شما را می‌خنداند و هم به گریه می‌اندازد.

 

jab we met - جب که با او آشنا شدیم

جب که با او آشنا شدیم/ Jab we Met (2007)

  • امتیاز در IMDB: 7.9

فیلم «جب که با او آشنا شدیم» ساخته امتیاز علی‌اف یکی از بهترین فیلم‌های کمدی رمانتیک هندی است که بالیوود تابه‌حال به خود دیده است. آدیتیا با بازی «شاهید کاپور» و گیت با بازی «کارنیا کاپور خان» هر بار ما را می‌خندانند. بدون توجه به این‌که چندمین بارمان است فیلم را تماشا کرده‌ایم.​

Chak De!India - چاک د ایندیا

چاک د ایندیا / Chak De!India (۲۰۰۷)

  • امتیاز در IMDB: 8.2

وقتی فیلم «چاک د ایندیا» در سینماهای هند اکران شد دیگر بسیاری از مردم هند با اطمینان خاطر می‌توانستند بگویند هاکی ورزش ملی هندی‌هاست.

شاهرخ خان محبوب، جایگاه خود را به‌عنوان سلطان فیلم عاشقانه با بازی در نقش مربی تیم هاکی زنان هند در این فیلم دوباره به همگان یادآوری کرد. فیلم درباره کبیر خان (با بازی شاهرخ خان)، یک ستاره سابق هاکی هندی است که اعتبارش به‌عنوان کسی که به کشورش خیانت کرده، لکه‌دار شده است. بااین‌حال، وی برای اثبات وفاداری خود به ملت، مربیگری در تیم ملی هاکی بانوان هند را آغاز می‌کند.

 به دلیل رقابت دیرینه میان گروه‌های ورزشی کشورهای هند و پاکستان، این فیلم باوجود گذشت یک دهه پس از اکران خود، هنوز برای تماشاگرانش جالب و سرگرم‌کننده است. ​

 

Hanuman - هانومان

هانومان / Hanuman (2005)

  • امتیاز در IMDB: 7.3

هانومان یک فیلم انیمیشن هندی به کارگردانی «ویجی سامانت» که ماجرای هانومان یکی از خدای هندو را روایت می‌کند که پس از اعطای جاودانگی از سوی خدایان هندو، ازجمله پدرش وایو خدای باد، به سفری حماسی و پرماجرا می‌رود... این فیلم نخستین انیمیشن سینمایی بلند هندی است که در سینماهای هند به نمایش درآمد.

داستان فیلم ازاین‌قرار است: دکتر واسی، دانشمند نابغه، یک روبات منحصربه‌فرد به نام چیتی ساخته است که وظیفه‌اش محافظت از بشر است اما عواطف انسانی را هم می‌تواند حس کند. مشکلات از آنجایی آغاز می‌شود چیتی عاشق دوست‌دختر دکتر واسی می‌شود.

 

ملکه -  Queen

ملکه / Queen (2003)

  • ​​​​​​​​ امتیاز در IMDB: 8.2

فیلم «ملکه» با بازی «کانگانا رانات» از هر لحاظ فیلم موفقی است. فیلم قصه رانی یک دختر 24 ساله ساده‌ و بی‌تجربه است که وقتی نامزدش مراسم عروسی را ترک می‌کند تصمیم می‌گیرد به‌تنهایی به ماه‌عسل برود. با سفر به اروپا او ماجراهای جالبی را پشت سر می‌گذارد، عشق تازه‌ای پیدا می‌کند و به زنی مستقل و باتجربه‌ تبدیل می‌شود.

 

raaz -راز

راز / Raaz (2002)

  • امتیاز در IMDB: 6.5

راز یک فیلم ترسناک هندی 2002 به کارگردانی ویکرام بهات است. بازیگران فیلم بیاپشا باسو و دینو مورآ هستند.

 فیلم درباره زوجی است که برای نجات ازدواج ازهم‌گسیخته‌شان به اوتی نقل‌مکان می‌کنند و در آنجا با ماجراهای عجیبی مواجه می‌شوند.

 

جنگ و صلح- War and Peace (2002)

جنگ و صلح / War and Peace (2002)

  • امتیاز در IMDB: 8.1

فیلم مستند هندی جنگ و صلح به کارگردانی «آناند پاتواردان» از تحسین‌شده‌ترین آثار مستند سینمای هند است. فیلم پیامدها و فجایع احتمالی ناشی از یک مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای و به‌ویژه در کشورهای جهان سوم را به مخاطبان نشان می‌دهد.

 

Lagaan-لاگان

لاگان Lagaan / ‌(2001)

  • امتیاز در IMDB: 8.1

فیلم لاگان درامی ورزشی حماسی و سرشار از عشق است که توسط موسیقی ساخته آ. آر. رحمان برجسته شده است. امیر خان و گریسی سینگ بازیگران فیلم هست که دوران استعمار هند توسط بریتانیا می‌گذرد. فیلم داستان تعدادی روستایی است که در بازی کریکت، درازای حذف مالیات، با تیم بریتانیایی‌ها رقابت می‌کنند. آشوتوش گواریکر کارگردان در طراحی صحنه فیلمش به‌طور درخشانی کلبه‌های قدیمی را در یک بافت روستایی کنار هم چیده است.

 

دیل چاتا های- Dil Chahta Hai

​دیل چاتا های / Dil Chahta Hai (2001)

  • امتیاز در IMDB: 8.1

بعید نیست که با دیدن فیلم «دل چاتا های» دلتان بخواهد با رفقایتان برنامه سفری به گوا بریزید.

فیلم داستان سه دوست صمیمی است که بعد از دانشگاه به دلیل رویکردهای متفاوتشان نسبت به روابط از هم جدا می‌شوند. آکاش به استرالیا می‌رود، سامر در رابطه عاشقانه با دختری است و سیذارت خود را وقف هنر کرده است.

در فیلم که سرشار است از دیالوگ‌های محشر، کمدی بزن‌وبکوب، شوخی‌هایی درباره زندگی، رفاقت و عشق و عاشقی، امیر خان، سیف علی‌خان و آکشای خانا بازی می‌کنند. این دیالوگ فیلم در ذهن تماشاگرانش هنوز ماندگار است: «یا رفاقتمون خیلی محکمه، یا این عکسه سه بعدیه!»

 

قیامت سه قیامت تک Qayamat se Qayamat Tak

قیامت سه قیامت تک Qayamat se Qayamat Tak / (۱۹۸۸)

  • امتیاز در IMDB: 7.5

در دورانی که وارون داوان، ویکی کاشال و رانبیر کاپور هنوز ظهور نکرده بودند امیر خان ستاره خوش‌تیپ و جذاب بالیوود به‌حساب می‌آمد. ​ «قیامت سه قیامت تک» داستان دو عاشق از خانواده‌های رقیب است که برای به هم رسیدنشان دست به مبارزه می‌زنند. «جوهی چائولا» در کنار امیر خان بازی درخشانی ارائه کرده است.

 

کوچ کوچ هوتا های - Kuch Kuch Hota Hai

کوچ کوچ هوتا های / Kuch Kuch Hota Hai ‌(۱۹۹۸)

  • ​​​​​​​​​​​​​​​​ امتیاز در IMDB: 7.6

فیلم «کوچ کوچ هوتا های» به کارگردانی «کاران جوهاران» با بازی کاجول، شاهرخ خان و رانی موکرجی با موضوع یک مثلث عاشقانه یکی از فیلم‌های ماندگار بالیوود است.​ 

​فیلم قصه زنی (با بازی رانی موکرجی) را روایت می‌کند که پیش از مردنش از خود نامه‌هایی به‌جا می‌گذارد که در آن‌ از دخترش می‌خواهد پدرش (شاهرخ خان) و عشق زمان دانشگاهش (کاجول) را به همدیگر برساند.

Dilwale Dulhania Le Jayenge -  دیلواله دولانیا لی جینگ

دیلواله دولانیا لی جینگ Dilwale Dulhania Le Jayenge / (1995)

  • امتیاز در IMDB: 8.1

​شاهرخ خان و کاجول با فیلم «دیلواله دولانیا لی جینگ» طی گذشت سال‌ها دیگر به یکی نمادهای شاخص ژانر عاشقانه در سینمای هند تبدیل‌شده‌اند.

این فیلم عاشقانه هندی ازلحاظ مدت‌زمان اکران رکورد فیلم «شعله» را شکست تا به طولانی‌ترین فیلم اکران شده در سینمای هند تبدیل شود. فیلم بیش از ۱۰۰۰ هفته است که در سینمایی قدیمی در بمبئی هنوز در حال اکران است. ​

فیلم داستان راج (شاهرخ خان) و سیمران (کاجول) است در حین سفری به اروپا باهم آشنا می‌شوند. پس از مواجه‌شدن با دردسرهای پیش‌بینی‌نشده‌ای دو عاشق یکدیگر می‌شوند و تلاش آن‌ها برای غلبه بر فشارهای خانواده‌های سنتی‌شان که با رابطه آن دو مخالف‌اند آغاز می‌شود.

انداز آپنا آپنا - Andaz Apna Apna ‏

انداز آپنا آپنا/ Andaz Apna Apna ‌ (۱۹۹۴) ​

  • ​​​​​​​​ امتیاز در IMDB: 8.2

فهرست کمدی‌های کلاسیک بالیوود بدون فیلم «آنداز آپنا آپنا» قطعاً چیزی کم دارد.

شخصیت «گوگو، استاد خلاف» در فیلم که شاختی کاپور آن را بازی می‌کند در هند دیگر به یک نماد تبدیل‌شده است. ​

​داستان فیلم ازاین‌قرار است: امار و پریم که متعلق به خانواده‌ای از طبقه متوسط ​​هستند اما رؤیاهای بزرگی در سردارند.​  آن دو برای برنده شدن در مسابقه‌ای با راوینا، دختر یک میلیونر، رقابت می‌کنند. در ادامه ماجرا  به یک گانگستر محلی به نام تجا برخورد می‌کنند که باعث می‌شود زندگی آن‌ها تغییر کند.

 

هوم آپکه هین کان - Hum Aapke Hai Kun

هوم آپکه هین کان / Hum Aapke Hai Kun (1994)

  • امتیاز در IMDB: 7.5

فیلم «هوم آپکه هین کان»، یک فیلم عاشقانه هندی است که داستان عشق نیشا (با بازی مدوری دیکشیت) و پرم (با بازی سلمان‌خان) را روایت می‌کند. ​ نیشا خواهرزن برادر بزرگ‌تر پرم به نام راجش است. پوجا همسر راجش در حال در میان‌گذاشتن خبر خوب آشنایی آن دو با خانواده‌اش است، اما در یک حادثه غم‌انگیز از دنیا می‌رود و کودکی از خود باقی می‌گذارد. پرم و خانواده نیشا از او تقاضا می‌کنند که با راجش ازدواج کند، به خاطر فرزند خواهرش. ​اما آیا او می‌پذیرد؟

 

شعله - Sholay

​ شعله / Sholay ‌ (1975)

  • امتیاز در IMDB: 8.2

به گفته فیلم‌ساز هندی شیکار کاپور، تاریخ سینمای هند را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد. تا قبل از فیلم «شعله» و بعدازآن. ​فیلم سرگرم‌کننده‌ای که آن‌چنان پرطرفدار شد که  بیش از 5 سال بر پرده سینماهای هند باقی ماند و نشان‌دهنده هوشمندی کارگردانی بود که توانست چند بازیگر درجه‌یک مانند آمیتا پاچان، دارمندرا، امجد خان، سنجیو کوما، جایا پاچان  و هما مالینی را کنار هم جمع کند.

داستان فیلم شعله درباره جای و ویروو، دو محکوم سابقه‌دار است که توسط تاکور بالدف سینگ پلیس بازنشسته استخدام می‌شوند تا به او کمک کنند جبار سینگ، رئیس دار و دسته راهزنان را که در روستای رامگره دست به قتل و غارت می‌زند دستگیر کنند.

 

Bobby - بابی

بابی/ Bobby (1973)

  • امتیاز در IMDB: 7.1

در سینمای بالیوود تنها زمانی رابطه عاشقانه نوجوانانه به‌عنوان یک ژانر موردتوجه قرار گرفت که فیلم «بابی» ساخته شد.

 فیلم بسیار موفق و پرفروش بود و راج کاپور کارگردان فیلم که به خاطر شکست فیلم قبلی‌اش «میرا نام جوکر» ورشکسته شده بود با فیلم «بابی» دوباره نجات یافت. او پسرش ریشی کاپور و دیمپل کاپادیا را در فیلم به‌عنوان بازیگر به کار گرفت و باعث شد که آن‌ها یک‌شبه راه صدساله موفقیت را طی کنند!​

داستان فیلم درباره پسر یک کارخانه‌دار ثروتمند به نام راج (با بازی ریشی کاپور) است که عاشق بابی، دختر یک ماهیگیر مسیحی (با بازی دیمپل کاپادیا) است، اما جایگاه اجتماعی متفاوت آن‌ها و مخالفت والدینشان به‌عنوان مانعی سر راه عشق آن‌ها عمل می‌کند.

 

مغول اعظم  ‏ -Mughal-e-Azam

مغول اعظم / ‌ Mughal-e-Azam(1960)

  • امتیاز در IMDB: 8.3

فیلم «مغول اعظم» ساخته «ک. آسیف نقطه عطفی» در تاریخ سینمای هند به‌حساب می‌آید. ساخت این اثر بزرگ شش سال و آماده شدنش یک دهه طول کشید تا سرانجام به پرده سینما رسید. دیلیپ کومار، مادهوکالا و پریتویراج کاپور ستاره‌های این فیلم بلند پروازانه و بسیار پرهزینه در دوران خود بودند.

فیلم درباره دربار امپراتور مغول به نام اکبر در قرن شانزدهم است که شاهزاده سلیم وارث تاج‌وتخت، عاشق آناکرالی زیبا می‌شود. پدر سلیم، امپراتور اکبر، حاضر نمی‌شود پسرش با دختری از طبقات پایین اجتماع ازدواج کند و کشمکش پرماجرایی میان آن دو به وجود می‌آید. زیربنای این فیلم خانوادگی و عاشقانه هندی، عشق و رابطه آشفته پدر و پسر است.

 

مادر هند -Mother India

مادر هند / Mother India (1957)

  • امتیاز در IMDB: 8.1

فیلم «مادر هند» که بربادرفته سینمای هند نامیده می‌شود، در سال 1957 متقاضی شرکت در جایزه اسکار (‌در دسته فیلم‌های خارجی)‌ از سینمای هندوستان شده بود. این فیلم در دوران خودشِ دارای اهمیت فرهنگی و اجتماعی زیادی است. ​

فیلم داستان راجا، یک زن فقیر اما نجیب است که تلاش می‌کند به‌سختی فرزندان خود را بزرگ کند اما با مانع بزرگی به نام سوخیلالا روبروست که به او نظر دارد. باوجود موانع بسیاری که با آن مواجه می‌شود راجا عزت‌نفس و شرافت خود را از دست نمی‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها