خودرو گران می شود

علیرغم انقضای قانون منع واردات خودرو و تصویب آیین نامه جدید برای ورود خودروهای خارجی به بازار کشور، احتمال افزایش قیمت خودرو در آینده نزدیک وجود دارد.

خودرو گران می شود

قانون ممنوعیت واردات خودرو اواخر اردیبهشت ماه منقضی شد و پس از حدود ۵ ماه بالاخره مصوبه واردات به امضای هیئت وزیران رسید. بسیاری بر این عقیده هستند که ورود خودروهای خارجی به بازار کشور به سبب ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا موجب کاهش چشمگیر قیمت خودروها می شود. با این حال، کارشناسان حوزه به تازگی از احتمال افزایش قیمت خودرو در ماه های آینده خبر داده اند.

احتمال افزایش قیمت خودرو در آینده

به عقیده فعالان بازار خودرو، عوامل متعددی روی قیمت خودرو تأثیر می گذارند که مهم ترین آن ها سرانجام مذاکرات برجام است. قبلا به احیای برجام و لغو تحریم ها علیه ایران امید بسیاری بود. احیای برجام بدون شک موجب بهبود و تغییر شرایط اقتصادی کشور شده و صنایع مختلف از جمله خودروسازی را تقویت می کند. با این حال، نه تنها به نظر نمی رسد موفقیتی در برجام حاصل شده باشد، بلکه هر لحظه ممکن است با یک خبر ناخوشایند، اقتصاد کشور مجددا با تنش شدیدی مواجه شده و با افزایش بهای دلار، هیجان و نوسان در بازار خودرو بالا گیرد.

احتمال افزایش قیمت خودرو همچنین در حالی مطرح شده که شروط مختلف برای واردات خودرو موجب محدودیت در این فرایند شده است. سقف قیمت، نو بودن خودرو، الزام بر وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش و انتقال فناوری از جمله شروط قیدشده در آیین نامه واردات بوده که اجرای این فرایند را برای شرکت های واردکننده، مخصوصا گروه های صنعتی خصوصی دشوار می کند. با توجه به تمرکز عمده دولت روی ورود خودروهای اقتصادی، گزینه های کمی قابل دسترس هستند و همین امر باعث سردرگمی واردکنندگان شده است.

بنابراین دو عامل مهم در بازار خودرو، یعنی سرانجام مذاکرات برجام و نحوه اجرای واردات خودرو در هاله ای از ابهام به سر می برد و پیش بینی وضعیت بازار در هفته ها و حتی ماه های آینده را دشوار می سازد. همان طور که با یک خبر خوب درباره برجام می توانیم منتظر کاهش چشمگیر تورم و در نتیجه کاهش قیمت کالاهای مختلف از جمله باشیم، یک خبر ناخوشایند موجب شکست مجدد اقتصاد ایران خواهد شد. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها