جایگزین‌های یوتیوب، اینستاگرام و توئیتر

اتحادیه اروپا شبکه‌های اجتماعی خودش را راه‌اندازی می‌کند برخی به دنبال جایگزینی برای توئیتر هستند که یکی از آن‌ها، پلتفرم متن باز Mastodon است و اتحادیه اروپا می‌خواهد سرور ماستودون خودش را با نام EU Voice راه‌اندازی کند. همچنین اروپا مشغول آزمایش نسخه جایگزین یوتیوب با نام EU Video هم هست که بر مبنای پلتفرم منبع باز PeerTube ساخته شده است.

جایگزین‌های یوتیوب، اینستاگرام و توئیتر

جایگزین‌های یوتیوب، اینستاگرام و توئیتر 

 

دیجیاتو نوشت: خرید توییتر توسط ایلان ماسک به مذاق همه خوش نیامده و برخی به دنبال جایگزینی برای این شبکه اجتماعی هستند که یکی از آن‌ها، پلتفرم متن باز  ماستودون  (Mastodon) است و اتحادیه اروپا می‌خواهد سرور ماستودون خودش را با نام «EU Voice» راه‌اندازی کند.

 

به اعلام (EDPS)، این سازمان به شکل عمومی میزبان EU Voice خواهد بود تا سازمان‌های اروپایی بتوانند از این طریق با مردم عادی در تماس باشند.

 

البته برنامه اتحادیه اروپا تنها محدود به توئیتر نمی‌شود چرا EDPS اعلام کرده مشغول آزمایش نسخه جایگزین یوتیوب با نام EU Video هم هست که بر مبنای پلتفرم منبع باز PeerTube ساخته شده است

گفتنی است که مجموع این پلتفرم‌های مذکور «fediverse» نام دارند و جایگزینی منبع باز و رایگان برای پلتفرم‌هایی چون یوتیوب و توییتر به شمار می‌روند.

خدمات fediverse در برگیرنده گزینه‌های دیگری چون Pixelfed (مشابه اینستاگرام) و Funkwhale (مشابه اسپاتیفای) نیز می‌شود.

 

ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی اتحادیه اروپا

 

به گفته یکی از مقامات EDPS، هدف از راه‌اندازی آزمایشی EU Voice و EU Video عرضه جایگزینی برای پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی است که حریم خصوصی و محافظت از داده‌های کاربران را در اولویت قرار دهد.

 

وی در ادامه خاطر نشان می‌کند که هیچ تبلیغاتی روی این پلتفرم‌ها وجود ندارد و همچنین هیچ گونه اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای از حضور افراد در این پلتفرم‌ها تشکیل نخواهد شد. این اقدامات در میان سایر قابلیت‌ها حق انتخاب را در اختیار افراد می‌گذارد و به آن‌ها امکان می‌دهد تا در خصوص چگونگی استفاده از داده‌های آن‌ها تصمیم‌گیرنده باشند.  

 

همه این موارد روی کاغذ قشنگ و منطقی به نظر می‌رسند چرا که توییتر و یوتیوب در زمینه تبلیغات و حریم خصوصی برای کاربران دردسرهای زیادی دارند. با این وجود پلتفرم‌های جایگزین نامبرده بیش از هر چیز دیگری باید به دنبال کاربر باشند، در غیر این صورت پروژه‌های مذکور حتی پیش از آغاز رسمی به پایان خواهند رسید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها