معرفی انواع یو پی اس و کاربردهای آنها

 

انواع یو پی اس آنلاین بهراد

امروزه مشکلات شبکه برق و قطعی‌های مکرر و ناگهانی برق باعث نگرانی افراد بابت توقف کارها و آسیب به دستگاه‌های الکتریکی شده‌است. یو پی اس به عنوان یکی از کارآمدترین راهکارها برای پشتیبانی و محافظت از دستگاه‌های الکتریکی شناخته می‌شود. این تجهیزات برق اضطراری انواع متفاوتی دارند که هر کدام قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفی دارند. در این مطلب انواع یو پی اس را به صورت کامل معرفی می‌کنیم و سپس عملکرد هر کدام و کاربردهای آنها را بررسی می‌کنیم. در ابتدا به اینکه یوپی اس چیست و استفاده از آن چه اهمیتی دارد، توجه کنید.

یو پی اس چیست؟

یو پی اس یک منبع تغذیه بدون وقفه است و از جمله تجهیزات برق اضطراری به شمار می‌رود. یو پی اس‌ها به کمک باتری‌هایشان، انرژی موردنیاز تجهیزات را در صورت قطع جریان برق ورودی، فراهم می‌کنند. در انواع یوپی اس فاصله زمانی بین قطع برق تا تامین آن توسط یو پی اس، بسته به نوع آن، از حدود چند میلی ثانیه تا صفر ثانیه طول می‌کشد.

اهمیت استفاده از UPS برای تجهیزات الکتریکی چیست؟

قطع برق به صورت ناگهانی، باعث توقف تجهیزات مختلف، هرج و مرج در کارها و حتی باعث تحمیل هزینه خسارت و آسیب به تجهیزات مختلف می‌شود. همانطور که اشاره کردیم کاربرد اصلی یوپی اس‌ها تامین انرژی پشتیبان برای دستگاه‌ها است. هر یو پی اس با توجه به تعداد و ظرفیت باتری‌هایی که دارد، می‌تواند برای مدت مشخصی برق تجهیزات متصل به یوپی اس را فراهم کند تا در زمان بروز مشکلات شبکه و قطع برق، تجهیزات بتوانند به کار خود ادامه دهند.

از طرفی بعضی از انواع یو پی اس این قابلیت را دارند که بتوانند از تجهیزات حساس در برابر هرگونه آلودگی و بی‌کیفیتی جریان برق ورودی محافظت کنند. خرید یو پی اس با توجه به عملکرد آن برای محافظت از تجهیزات حساس به کیفیت جریان برق، بسیار ضروری است. قابلیت حفاظتی یو پی اس‌های آنلاین حتی در زمان وجود جریان برق نیز برای تجهیزات حساس، حیاتی و لازم است.

انواع تجهیزات برق اضطراری عملکرد و کاربردهای مخصصوص به خود را دارند، ولی با توجه به عملکرد خاص یو پی اس در محافظت از تجهیزات، هیچ کدام از انواع دیگر را نمی‌توان جایگزین آن کرد.

انواع یو پی اس و کاربردهای آنها

یو پی اس‌ها را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی کرد. اما یوپی اس ها بر اساس تکنولوژی ساخت به 4 نوع اصلی تقسیم می‌شوند. انواع اصلی یو پی اس عبارتند از یوپی اس آفلاین، یوپی اس لاین اینتراکتیو، یوپی اس آنلاین و یو پی اس صنعتی که در ادامه به توضیحات و کاربردهای هر نوع می‌پردازیم.

یو پی اس آفلاین

انواع یو پی اس آفلاین بهراد

این یو پی اس ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع یوپی اس است. از یو پی اس آفلاین به عنوان یک منبع تغذیه پشتیبان در زمان قطع برق استفاده می‌شود. اما این یو پی اس در زمان اتصال جریان، عملا کارکردی ندارد و فقط باتری‌هایش را شارژ می‌کند. یوپی اس آفلاین کم‌ترین توان را در بین انواع یو پی اس‌ها دارد ولی برای بسیاری از تجهیزات کم مصرف مناسب است.

یو پی اس آفلاین برای تجهیزات کم مصرفی که به کیفیت برق ورودی حساس نیستند، کاربرد دارد که از آن جمله می‌توان به بعضی از لوازم الکتریکی منزل، بعضی از تجهیزات اداری کم مصرف، سیستم‌های امنیتی و تجهیزات روشنایی با تعداد و مصرف کم اشاره کرد.

یو پی اس لاین اینتراکتیو

یو پی اس لاین اینتراکتیو که به نام یو پی اس آفلاین-لاین اینتراکتیو هم شناخته می‌شوند، نیز قابلیت تامین انرژی پشتیبان برای تجهیزات را دارد. همچنین از این یوپی اس می‌توان در زمان اتصال جریان برای تثبیت ولتاژ در یک بازه محدود هم استفاده کرد. اما قابلیت‌های این نوع یو پی اس در حد و اندازه یو پی اس آنلاین نیست و برای تجهیزات حساس و پرمصرف کارایی ندارد. معمولا توان و قیمت یو پی اس‌های لاین اینتراکتیو از نوع آفلاین بیشتر است.

با توجه به قابلیت محدود این یوپی اس برای تثبیت ولتاژ، از این یو پی اس برای تجهیزات امنیتی، بعضی از تجهیزات اداری، برخی از لوازم منزل، تجهیزات فروشگاهی و بسیاری از دستگاه‌های بازی استفاده می‌شود.

یو پی اس آنلاین

یو پی اس آنلاین بالاترین تکنولوژی و بیشترین میزان برق دهی را نسبت به سایر انواع یو پی اس دارد. به جرات می‌توان گفت که با توجه به امکانات و ویژگی‌هایی که یو پی اس آنلاین دارد، کارکرد اصلی آن تامین انرژی پشتیبان برای تجهیزات نیست. یو پی اس آنلاین با تکنولوژی تبدیل دوگانه کار می‌کند. برق ورودی به یوپی اس آنلاین یک‌بار توسط رکتیفایر یا یکسوساز برای شارژ باتری‎ها و تغذیه اینورتر تبدیل می‌شود. سپس برای تغذیه تجهیزات متصل به یوپی اس، انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری توسط اینورتر تبدیل می‌شود و در اختیار تجهیزات قرار می‌گیرد.

طی این دو مرحله تبدیل، هر گونه نوسان، نویز و آلودگی از جریان برق حذف شده و مانع ورود به تجهیزات می‌شود. به این ترتیب تجهیزات به صورت کامل محافظت می‌شوند.

توجه داشته باشید که فاصله زمانی قطع برق تا تغذیه توسط یو پی اس، در یوپی اس آنلاین صفر ثانیه است و تجهیزات حساس هیچگونه وقفه‌ای را احساس نمی‌کنند.

یو پی اس صنعتی

انواع یو پی اس صنعتی بهراد

یو پی اس صنعتی که زیر دسته یو پی اس آنلاین محسوب می‌شود، با برق سه فاز کار می‌کند. یوپی اس‌های آنلاین برای کار در محیط‌های اداری و شرایط محیطی نرمال طراحی شده‌اند، اما یو پی اس‌های سه فاز صنعتی برای کار در شرایط کاری سخت از جمله محیط‌های مرطوب، دارای لرزش و دمای بالا ساخته شده‌اند. به همین دلیل یو پی اس‌های صنعتی مقاومت بالایی در برابر خوردگی، حرارت و رطوبت بالا دارند.

از قابلیت‌های ویژه این نوع یو پی اس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راندمان بالا تا 98 درصد
  • ضریب توان خروجی تا 1.0
  • پردازنده پیشرفته از نوع DSP
  • سیستم تشخیص عیب خودکار
  • دارای مدار APFC
  • تحمل خطای بالا
  • مدار بای پس دستی و استاتیک
  • تنظیم اتوماتیک دور فن

این امکان وجود دارد تا یو پی اس های صنعتی با برآورد بار و بر اساس توان مصرفی تجهیزات، به صورت سفارشی ساخته شوند.

البته یوپی اس‌ها را بر اساس ویژگی‌های دیگری نیز می‌توان دسته‌بندی کرد که در بخش بعد به آن اشاره می‌کنیم.

انواع دسته‌بندی UPSها

یوپی اس‌ها را می‌توان بر اساس کاربردهایشان به دسته‌های دیگری تقسیم‌بندی کرد. در این بخش به این دسته بندی‌ها اشاره می‌کنیم.

یو پی اس رک مونت و ایستاده

این دو یو پی اس از نظر نوع یکسان هستند ولی با توجه به ساختار متفاوت‌شان، کاربردهای مختلفی دارند. از یو پی اس رک مونت بیشتر در ساختار رک‌های مخابراتی و سرور استفاده می‌شود.

یو پی اس ترانس بیس و ترانس لس

در یو پی اس ترانس بیس، ورودی از خروجی به صورت مغناطیسی ایزوله می‌شود و برای تجهیزات لیزری و تصویربرداری پزشکی کاربرد زیادی دارد.

سخن آخر

در این مطلب انواع یو پی اس و کاربردهای متفاوت آنها را بررسی کردیم. همانطور که اشاره کردیم، از انواع یو پی اس برای تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. بهتر است برای انتخاب یو پی اس از کارشناسان مجرب شرکت بهراد در حوزه تجهیزات برق اضطراری کمک بگیرید تا با خرید یو پی اس مناسب، از تجهیزات خود پشتیبانی و حفاظت کنید. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • احسان عقیلی

    مطلب خوب و کاملی بود.

  • کیوان

    انواع یو پی اس و کاربردهای آن به صورت کامل معرفی و بررسی شده بود. خدا قوت

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها