رژیم صهیونیستی اعتراف کرد:

عملیات‌های ترور و خرابکاری خللی در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نکرد

مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی اعتراف کرده‌اند عملیات‌های ترور و خرابکاری از سوی این رژیم خللی در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نکرده‌اند.

عملیات‌های ترور و خرابکاری خللی در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نکرد

یک رسانه آمریکایی از وجود اختلاف میان مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران خبر داده و به نقل از مقام‌های اطلاعاتی این رژیم نوشته که عملیات‌های ترور و خرابکاری‌های هسته‌ای خللی در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نکرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی که بامداد جمعه (۲۴ تیر/ ۱۵ جولای) منتشر شد نوشته مقام‌های بلندپایه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل معتقدند که رسیدن به یک توافق جدید و همسو با برجام با ایران می‌تواند در راستای منافع تل‌آویو باشد.

این روزنامه آمریکایی نوشته اختلاف در خصوص این موضوع، میان ارتش اسرائیل و شاخه اطلاعاتی آن و سازمان جاسوسی «موساد» است که مسئولیت انجام عملیات‌های مخفیانه برون‌مرزی را بر عهده دارد.

مباحثات و اختلاف‌ها بر سر این موضوع از سال ۲۰۱۸ که «دونالد ترامپ» آمریکا را از برجام خارج کرد به حاشیه رانده شده بود، اما در حال حاضر که جو بایدن مدعی شده قصد دارد آمریکا را به این توافق بازگرداند بار دیگر در فلسطین اشغالی پر رنگ شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته با آنکه موانع زیادی برای حاصل شدن توافق برای احیای برجام وجود دارد اما مقام‌های ارشد اسرائیلی معتقدند که واشنگتن و تهران هر دو منافع قابل توجهی در رسیدن به چنین توافقی دارند.

مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی می‌گویند «آحارون هالیوا»، رئیس جدید دستگاه اطلاعات ارتش اسرائیل و دستیاران او در رایزنی‌های داخلی گفته‌اند که هر توافقی، حتی توافقی با نقائص زیاد بهتر از وضعیت فعلی است که برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است.

در سوی دیگر، مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل که مستقیماً در جریان عملیات‌ها و سیاست‌های موساد هستند می‌گویند که سران این سازمان جاسوسی اطمینان دارند ایران هرگز برنامه هسته‌ای خودش را بدون ترکیبی از تحریم‌های اقتصادی، فشار دیپلماتیک و خرابکاری و ترور کنار نخواهد داشت.

مقام‌های نظامی با این رویکرد مخالفند. آنها می‌گویند اقدامات خرابکارانه مخفی اسرائیل طی سال‌های گذشته اثر چندانی در جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نداشته است.

مقام‌های دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی معتقدند چنانچه توافق هسته‌ای جدید حاصل نشود آمریکا و اروپا مسئله برنامه هسته‌ای ایران را رها خواهند کرد. در چنین شرایطی اسرائیل در صحنه بین‌المللی در برابر ایران تنها خواهد ماند.

یک مقام ارشد صهیونیستی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته بعد از آنکه آمریکا از برجام خارج شد دولت ترامپ و اسرائیل طرحی به نام «مشت» (Fist) را اجرایی کردند. این طرح، ترکیبی از تحریم‌ها و عملیات‌های خرابکارانه علیه ایران را در دستور کار قرار داده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز درباره سرانجام این طرح نوشته است: «در پایان، ایران نه زیر بار فشار خم شد و نه دست به انجام اقدامات مستقیم نظامی علیه آمریکا زد. تهران، به جای آن بعد از یک سال پایبندی به توافق به مرور غنی‌سازی اورانیوم خودش را از نو آغاز کرد و توانمندی‌های نظارتی بازرسان بین‌المللی را کاهش داد.»

«تامیر پاردو»، رئیس سابق موساد به نیویورک‌تایمز گفت: «اقدام اسرائیل برای مجاب کردن ترامپ به خروج آمریکا از برجام یکی از جدی‌ترین اشتباه‌های راهبردی از زمان تأسیس اسرائیل بود. در پایان ما به جای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران خودمان را در وضعیتی قرار دادیم که آنها به بمب بسیار نزدیک‌تر شده‌اند.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش مفصل خود نوشته که «هالیوا» و دستیاران ارشد او معتقدند که عملیات‌های ترور و خرابکاری تا کنون تأخیر محسوسی در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نکرده‌اند چه برسد به اینکه آن را متوقف کنند، بلکه ایران حتی گاهی از آنها به عنوان بهانه‌ای برای سرعت دادن به فعالیت‌هایش هم استفاده کرده است./ شبکه العالم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها