طالبان درخواست کمک فوری کرد

ایران، پاکستان و هند از جمله کشورهایی هستند که کمک های بشردوستانه برای زلزله زدگان افغانستان ارسال کرده اند.

طالبان درخواست کمک فوری کرد

سخنگوی وزارت بلایای طبیعی هیات حاکمه افغانستان، ذخایر دارویی این کشور را برای رسیدگی به مصدومان زلزله اخیر این کشور ناکافی اعلام کرد و خواستار کمک جامعه بین المللی شد؛ در همین حال مقام های سازمان ملل نیز گفته اند که تنها راهبرد برای کمک به مردم افغانستان، گفت وگو با طالبان است.

 محمد نسیم حقانی خاطرنشان کرد: در زلزله اخیر هزار نفر کشته و در حدود ۲ هزار نفر زخمی شده اند و تمام یا بخشی از ۱۰ هزار ساختمان در زلزله بامداد چهارشنبه ویران شده است.

وی از پایان جستجو برای یافتن افراد زنده در منطقه کوهستانی جنوب شرق این کشور که تحت تاثیر زلزله قرار گرفته است، خبر داد.

ایران، پاکستان و هند از جمله کشورهایی هستند که کمک های بشردوستانه برای زلزله زدگان افغانستان ارسال کرده اند. ژاپن، کره جنوبی، تایوان و امارات متحده عربی نیز روز پنجشنبه اعلام کردند که کمک های بشردوستانه به افغانستان می فرستند.

درهمین حال، رامز الکبروف نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت با بیان اینکه زلزله فقط یکی از بحران هایی است که افغانستان با آن روبه روست، گفت و گو با طالبان را تنها راهبرد پیش رو برای کمک به مردم این کشور و تامین امنیت جهانی و منطقه ای اعلام کرد.

وی در عین حال، وضعیت حقوق بشر در افغانستان را همچنان نامناسب و قدرت را در انحصار طالبان ارزیابی کرد و افزود: در صورت بهبود نیافتن اقتصاد افغانستان، احتمال گسترش نزاع مسلحانه، افراط گرایی و مهاجرت بیشتر مردم در این منطقه وجود دارد.

این مقام سازمان ملل، گفت وگو با طالبان در مورد دغدغه های دوجانبه مثل بهبود وضعیت اقتصادی، مین زدایی و مبارزه با مواد مخدر را در دسترس عنوان کرد.

در همین پیوند، مسئول امدادرسانی سازمان ملل متحد نیز دیروز پنجشنبه اعلام کرد حدود نیمی از گروه های امدادی در انتقال کمک های مالی به افغانستان با مشکل مواجه هستند.

مارتین گریفیتس، به شورای امنیت گفت: سیستم بانکی رسمی همچنان به مسدود کردن نقل و انتقالات مالی به افغانستان، به دلیل ریسک زیاد ادامه می دهد و این امر بر کانال های پرداخت تاثیر گذاشته و در زنجیره تامین  اختلال ایجاد کرده است.

سازمان ملل متحد تلاش کرده است سیستمی موسوم به تسهیلات مبادله بشردوستانه را راه اندازی کند تا میلیون‌ها دلار کمک را به پول افغانی تبدیل کرده و از بحران‌های اقتصادی افغانستان جلوگیری کند و تحریم‌های رهبران طالبان را دور بزند.

براساس گزارش سازمان ملل، اقتصاد افغانستان از ماه آگوست سال جاری میلادی تاکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد کوچکتر شده و ممکن است نرخ بیکاری امسال به ۴۰ درصد هم برسد. فقر هم می‌تواند به ۹۷ درصد برسد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها