افغانستان در موضوع حق‌آبه ایران، خلف وعده کرد

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفت: هیأت کمیساریای ایران ضمن اعلام اعتراض شدید به رویه کنونی طرف افغان در پایمال کردن حق‌آبه قانونی ایران و انحراف و هدررفت آن به شوره‌زار گودزره انتظار دارد، افغانستان پایبندی به معاهده ۱۳۵۱ هیرمند را نه در گفتار بلکه در عمل به اثبات برساند.

افغانستان در موضوع حق‌آبه ایران، خلف وعده کرد

جبار وطن فدا ، ضمن اشاره به برگزاری بیست و پنجمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند گفت: باوجود اظهارات مقامات سیاسی افغانستان و قول‌ مساعد کمیسار طرف افغان در مورد پایبندی به معاهده 1351 هیرمند و تحویل حق‌آبه ایران، متأسفانه در سال آبی جاری کمتر از 4 میلیون مترمکعب آب از حق‌آبه 820 میلیون مترمکعبی مندرج در معاهده وارد کشور شده است.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو ادامه داد: عدم تحویل حق‌آبه ایران درحالی اتفاق می‌افتد ‌که طرف افغان ادعا می‌کند، حق‌آبه ایران را داده است اما این موضوع در اجلاس مذکور مورد اعتراض شدید هیأت ایرانی قرار گرفت.

معاون کمیسار آب هیرمند تاکید کرد: هیأت ایرانی ضمن اعتراض شدید به آمار و ارقام ارائه شده از سوی طرف افغانی درخصوص وضعیت سال آبی جاری و میزان حق‌آبه کشورمان، خواستار بازدید و مشاهده از ایستگاه اندازه‌گیری بالادست سد کجکی بر اساس سازوکار پیش‌بینی شده در معاهده فیمابین شد که با مخالفت طرف افغانی، امکان دسترسی به اطلاعات و یا بررسی مشترک آن فراهم نگشت.

وی افزود: از فروردین‌‌ماه سال 1400 سد انحرافی کمال‌خان در 70 کیلومتری مرز جمهوری اسلامی ایران بر روی بستر اصلی رودخانه هیرمند در ولایت نیمروز به بهره‌برداری رسیده و طرف افغان در سال آبی جاری، حدود 950 میلیون مترمکعب جریان آب رود هیرمند را که در صورت نبودن سد کمال‌خان به‌صورت طبیعی و تاریخی به سمت هامون‌ها، ولایت نیمروز و منطقه سیستان جریان می‌یافت و بخشی حق‌آبه ایران نیز از آن تأمین می‌شد به سمت شوره‌زار گودزره منحرف و آن را به شورابه تبدیل کرده است.

وطن فدا بیان کرد: این سد انحرافی موجب محرومیت ایران از حق‌آبه قانونی خود و همچنین خشک شدن تالاب‌های بین‌المللی هامون و بروز تبعات منفی اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی شدید در منطقه شده است.

معاون کمیسار آب هیرمند طرف ایرانی تشریح کرد: هیأت کمیساریای ایران ضمن اعلام اعتراض شدید به رویه کنونی طرف افغان در پایمال کردن حق‌آبه قانونی ایران و انحراف و هدررفت آن به شوره‌زار گودزره، انتظار دارد، افغانستان پایبندی به معاهده 1351 هیرمند را نه در گفتار بلکه در عمل به اثبات برساند.

به گزارش فارس، بیست و پنجمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند از تاریخ 25 لغایت 27 خردادماه سال 1401 در تهران برگزار و مراتب اعتراض شدید هیأت ایرانی به عدم دریافت حق‌آبه طی دو سال اخیر به طرف افغانی اعلام شد./فارس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها