فرار مردم پنجشیر به کوه ها

اخیراً آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفت با حاکمیت طالبان در افغانستان آزادی مذهبی به پایین‌ترین سطح رسیده است.

فرار مردم پنجشیر به کوه ها

از سویی هم، با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان حملات پر تلفات بالای مساجد و گروه‌های مختلف مذهبی صورت گرفت که مسئولیت اکثر این حملات را شاخه خراسان گروه داعش به دوش گرفت.

در همین حال، مولوی مختار مفلح، رهبر نهضت اسلامی افغانستان در گفتگو با خبرنگار شفقنا گفت: «طالبان از روز‌های نخستین قبضه نهاد قدرت یا اقتدارشان در افغانستان با شیوه‌های سرکوب‌گرایانه یا شیوه‌های خشونت‌آمیز با مخالفان سیاسی و فکری‌شان خشونت‌آمیز برخورد کردند که می‌توان به گونه مثال موج دستگیری‌ها ناپدید‌سازی‌ها و بعضی جا‌ها از مخالفان سیاسی اعتراف و تعهد اجباری گرفتند. جنبش بانوان را سرکوب کردند، سال‌ها خودشان غرب ستیز بودند ولی این بار می‌خواهند با این شیوه مشروعیت خود را از غرب بگیرند.»

آقای مفلح افزود: «از مهمترین وظایف یک حکومت دینی آنهم اسلامی اقامه عدل است، برقراری مساوات است، امنیت مردم است خدمت به مردم است و دستور قرآن است که به داود علیه سلام در صورت ص حکم می‌کند و می‌فرمایید که:‌ای داود ما تورا برای این مامور ساختیم که بر عدل قضاوت کنید. در تاریخ هم ثابت است که حکومت‌های اسلامی بنیاد‌شان بر اساس عدل و مساوات بوده است.طالبان باسیاست‌های تبعیض‌آمیز، مردم را متنفر ساخته‌اند از حکومت اسلامی و دینی، با جبر و اکراه که در دستور کار شیوه خود قرار داده‌اند مردم را به ستوه آورده‌اند که این غیر قابل تحمل و پذیرش است.»

وی در پاسخ به این که کارکرد گروه طالبان تا چه حدی در مطابعت با شریعت اسلامی بوده است، تصریح کرد: «دولتمردان یگانه کاری که باید بکنند سیره انبیا، سیره خلفای راشدین، اولیای کرام و حکام عدالت‌گستر را که آن‌ها پایبند به اصول اسلامی و اخلاقی بودند شیوه کار خود قرار دهند نه آنکه به عنوان یک گروه دینی بیایند سیاست‌های ماکیاولی را که می‌گوید «از بیرحمی برای متحد ساختن ملت استفاده کنید»، طالبان با چنین دستور فعلا در افغانستان حکومت می‌کنند. مثلاً طرف می‌گوید من گرسنه هستم آن‌ها می‌گویند برو جنگ کن، به این شکل نمی‌شود حکومت کرد و اسم این حکومت را اسلامی نامید. به جای تن دادن به مقدرات الهی طالبان طرز تفکر مستبدان و جباران را پیشه گرفته و خون‌های مردم مسلمان را میریزانند که قبلاً هم اشاره شد که این تفکر ماکیاوالی است.»

رهبر نهضت اسلامی همچنین گفت: «حکومت قرآنی نظام شورایی و مردمی را پیشکش می‌کند و تأکید می‌کند قدرت در دست یک طبقه خاص نباشد، به جای گوش دادن به انتقادات و نصایح خیر‌خواهانه و رسیدگی به داد‌خواهی مردم مظلوم طالبان بر عکس این آموزه‌ها مردم را به گلوله می‌بندند و زندان‌ها پر است از داد‌خواهان خیرخواه و تقریباً کلی کشور را به یک زندان تبدیل کرده‌اند. خود را به یک چهره وحشتناک و رعب‌آور مبدل ساخته‌اند. مردم افغانستان و جهان می‌دانند که اعمال انتحار و بستن مکتب( مدارس)، انتحار در مساجد، مدارس و تکایا با حربه اسلامی کار دشمنان اسلام است و به اصل دین هیچ ربطی ندارد و این فقط در دستور کار یک گروه خاص است.»

آقای مفلح در بخش دیگر صحبت هایش به هجوم طالبان بر پنجشیر نیز اشاره کرده، گفت: «در مسأله خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان و اعلام ختم جنگ من می‌خواهم واضح اشاره کنم که در پنجشیر و بغلان مردم از مجبوریت دست به جنگ و اسلحه زدند. هیچ انسانی دوست ندارد که در ارتفاع ۵ هزار متری کوه‌های هندوکش بدون آب و نان و بدور از خانواده شب و روز خود را بگذراند، آنجا دره‌ها پر از برف است و دمای هوا ده‌ها درجه زیر منفی صفر است فقط از ترس جان و تجاوز طالبان به کوه پناه برده‌اند.»

وی افزود: «مجبوریت این است که طالبان مردم را جوقه جوقه می‌برند به زندان‌ها و جرم آن‌ها فقط شهروند بودن و کار در حکومت قبلی که یک نظام بود و حق‌شان بود که کار کنند بود که این چنین عمالی در هیچ دین و آیینی جرم پنداشته نمی‌شود اما طالبان آنرا جرم می‌پندارند. میتوانم به صورت خلاصه بگویم که مردم برای اینکه طالبان نکشند آن‌ها را به کوه‌ها پناه برده‌اند و با مشروعیت در برابر تجاوز طالبان می‌نجگند.»

آقای مفلح در خصوص تشدید حملات بالای مساجد و تکایا در ماه های اخیر گفت: «کشو‌های که دارای اقوام و فرهنگ‌های متعدد هستند حتی آزادی ادیان را برای رفاه ملت‌شان پذیرفته‌اند که به عنوان نمونه هندوستان که یکدیگر را پذیرفتند ولی در افغانستان که ۹۹درصد مسلمان هستند و قبلاً در افغانستان اصلاً بحث اختلاف مذاهب مطرح نبود و مذاهب یکدیگر را پذیرفته بودند. بافت‌های نژادی، ساختار اجتماعی و مقوله است که اختلاف امت رحمت است و این تنوع‌ها اجتماعی مزیت است برای یک جامعه.»

وی افزود: «دید‌های اقلیت گرایی و اقلیت پنداشتن یک گروه زمانی مطرح شد که دوره سیاه عبدالرحمن خان در افغانستان دستور داد که اهل تشیع را بکشند و اگر طالبان می‌خواهند حکومت کنند از عبدالرحمن خان پند و عبرت بگیرند و زیست باهمی صمیمی را در افغانستان مهیا بسازند و ملت را به فرقه‌های مختلف تقسیم نکنند.»

وی در پاسخ به گفته های اخیر وزیر خارجه امریکا مبنی بر این که حاکمیت طالبان فضا را برای آزادی مذاهب تنگ ساخته است، اظهار داشت: «مردم تحت حاکمیت طالبان امنیت روانی ندارند، امنیت شغلی ندارند و امنیت جانی ندارند. موضوع دیگر درگیری‌های پنهان و آشکار طالبان بین خودشان برای قدرت است که وضعیت را خیلی خطرناک و آشفته ساخته و جامعه از این منظر آسیب جدی می‌بند. اختلاف میان طالبان در حدی است که یک گروه از داخل طالبان بدون دستور از رهبری خود می‌آید ودست به حملات خونبار به گروه‌ها فرقه‌ها و مذاهب می‌زنند و رهبری طالبان هیچگونه آگاهی ندارد. و من به القاب همچون داعش، حقانی و… معتقد نیستم و لانه‌های طالبان در جا‌های دیگر است. طالبان باید لانه‌های ترورریستی را شناسایی کنند و جلو حملات بر مذاهب و فرقه‌ها را بگیرند و گرنه وضعیت بدتر از این خواهد شد.»

مفلح در ادامه انتظاراتش را از سران احزاب، گروه‌های مذهبی در افغانستان برای بهتر شدن وضع موجود توضیح داد: پس از تسلط مجدد طالبان همه خوشحال بودند که حملات تروریستی پایان پیدا می‌کند و امنیت خوب می‌شود اما حملات بر مساجد و گروه‌های مذهبی بیشتر و بیشتر شد و حتی بر مساجد اهل سنت حملات خونبار صورت گرفت و این نشان دهنده تبانی طالبان با این گروه‌ها است با چنین حملاتی پایه طالبان حکومت را سست کنند. مثلاً همه احزاب و علما به این عقیده و تأکید دارند که خواهران مسلمان گذاشته شوند تا مدرسه بروند و طلب علم نمایند اما طالب نمی‌گذارد این شد حاکمیت اسلامی!

وی افزود: «ما و احزاب مثل ما مخالف حضور امریکا در دو دهه بودیم و از روز اول فریاد زدیم که امریکا افغانستان را اشغال کرده و ما جهاد را علنی در حضور امریکا فرض دانستیم اما طالبان به تنهای خود را عامل خروج نیروی‌های خارجی از افغانستان شدند در حالیکه گروه‌های مثل ما باعث شدیم تا روزنه‌ی برای خروج امریکایی‌ها پیدا کنیم و امریکایی‌ها افغانستان را ترک کردند اما حالا اعلام می‌کنیم که هیچ گروه و حزب با این رویه وکردار با طالبان نخواهد و بود و سر انجام ناکام خواهند ماند.»

رهبر نهضت اسلامی با ابراز نگرانی نسبت به آینده مردم افغانستان، می افزاید: «من آینده افغانستان با چنین رویکرد مبهم و تاریک می‌بینم به دلیل اینکه مردم که‌ امیدوار به صلح، توسعه و آرامش بودند اما متأسفانه این‌امید از آن‌ها گرفته شد و فعلا دغدغه مردم داشتن پارچه نان است که متأسفانه آنهم نیست. ‌امید داشتن اقتصاد بهتر، فرهنگ بهتر و درکل انرژی مردم زایل شده و انرژی جنگ را هم ندارند.»

وی همچنین تاکید کرد: «بنا براین من صدا می‌کنم بر طالبان که مردم افغانستان شایسته زندگی با کرامت هستند و با جامعه افغانستان و جامعه بین‌المللی تعامل داشته باشند در عمل نشان بدهند که تعهد بر مردم افغانستان دارند. کش و قوس‌های که بین مردم افغانستان وجود دارد را با بردباری حل کنند و این شاخص‌های کاری طالبان است که باید کار کنند برای آن. دین این را نمی‌گوید که همه خواسته‌های قومی و فکری خود را بالای مردم مظلوم تحمیل بکنی و خود را حکومت دینی بگویی و اعتماد احزاب که گرایش اسلامی دارند و بیرون از افغانستان هستند را جلب کنند. با این روش که طالبان دارند نمی‌توان‌امیدوار به یک جامعه جامعه ایدآل اسلامی و مرفع بود طالبان مسول هرگون اتفاق خوب بود در افغانستان در این برحه از تاریخ هستند.»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها