هزاران میلیارد تومان از دست رفت!

یک منبع ارشد دولت ایران گفت که این پول در عمان بلوکه شده است و مشکل از دولت بریتانیا نیست.  یکی از گزارش ها می گوید که تنها یک میلیون پوند به تهران منتقل شده است.

هزاران میلیارد تومان از دست رفت!

به گزارش مستقل آنلاین روزنامه گاردین نوشت:

به گفته منابع دولتی ایران، بدهی تاریخی 400 میلیون پوندی بریتانیا به ایران در زمان آزادی نازنین زاغری-رتکلیف و انوشه عاشوری، دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی، هنوز به تهران نرسیده است.

 یک منبع ارشد دولت ایران گفت که این پول در عمان بلوکه شده است و مشکل از دولت بریتانیا نیست.  یکی از گزارش ها می گوید که تنها یک میلیون پوند به تهران منتقل شده است.

 انگلیس شرط گذاشت که این پول فقط برای اهداف بشردوستانه استفاده شود، اما این شرط در آن زمان در بیانیه ای از سوی دولت ایران تکرار نشد.

 عمان در مذاکراتی که منجر به انتقال بدهی دیرینه در زمان آزادی دو زندانی بریتانیایی در 17 مارس شد، به عنوان میانجی عمل کرد.  هر دو طرف معتقد بودند که پرداخت بدهی 40 ساله و آزادی این ۲ نفر ارتباطی ندارد، اما بسیاری گفتند که این یک تخیل دیپلماتیک است.

 بریتانیا از اظهار نظر مستقیم درباره گزارش‌های رسانه‌های ایران خودداری کرد، اما به اظهارات قبلی بریتانیا و دولت ایران مبنی بر پرداخت بدهی با بهره تعلق گرفته اشاره کرد.

 محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در پاسخ به سوال سایت «انتخاب»، گفت که این پول بلوکه شده است.  وی گفت: ما به نوعی با کشورهای منطقه همکاری می کنیم و برخی از کشورهای همسایه در حال رایزنی و میانجیگری برای دریافت مطالبات ما هستند.

 او گفت مهم است که پول بلوکه شده آزاد شود.

 میزان توقف مشخص نیست و مشخص نیست که آیا به دلیل مشکل بانکی در عمان است یا موضوع دیگری، مانند محدودیت های تعیین شده برای استفاده از پول توسط انگلیسی ها.

 وزارت امور خارجه انگلیس تاکید کرده است که این پرداخت "در انطباق کامل با تحریم های بریتانیا و بین المللی و تمام تعهدات قانونی انجام شده است".  دولت ایران همچنین در آن زمان گفت که «در مورد نحوه مصرف منابع مالی خود اختیار و آزادی کامل دارد».

 گمانه زنی هایی وجود داشت مبنی بر اینکه انگلیس ممکن است از انتشار کامل این وجوه خودداری کند، زیرا معتقد است ایران طرف معامله مذاکره شده را که باید به مراد طاهباز سومین ایرانی-بریتانیایی اجازه می داد تا مرخصی نامحدود در خانواده اش داشته باشد، حفظ نکرده است.  به جای اینکه او را مجبور به ماندن در زندان کنند.

 اما بریتانیا همیشه گفته است که هیچ ارتباطی بین بدهی و آزادی بازداشت شدگان وجود ندارد، بنابراین برای لندن دشوار است که صراحتاً چنین ارتباطی را برقرار کند.

 طاهباز پس از بازگشت به زندان دست به اعتصاب غذای 9 روزه زد، اما به نظر می‌رسد آینده او با گفتگوهای متوقف شده گسترده تر درباره احیای توافق هسته ای ایران در وین گره خورده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها