سخنگوی طالبان: مقامات جمهوری اسلامی وعده پروژه های بسیار بزرگی را داده‌اند

مقامات جمهوری اسلامی ایران وعده داده‌اند که پروژه های بسیار بزرگی را در افغانستان آغاز می‌کنند.

سخنگوی طالبان: مقامات جمهوری اسلامی وعده پروژه های بسیار بزرگی را داده‌اند

سخنگوی طالبان: مقامات جمهوری اسلامی وعده پروژه های بسیار بزرگی را داده‌اند

«ذبیح الله مجاهد» سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان با اشاره به اینکه ایران می تواند در استخراج معادن در افغانستان سرمایه گذاری کند، اظهار داشت که ایران وعده داده پروژه خط آهن خواف – هرات را تا بدخشان و چین توسعه دهد.

وی به رسانه‌ها گفت که سال 1401 سال پر دستاوردی برای افغانستان است زیرا حکومت طالبان زمینه را برای سرمایه گذاری کشورهای خارجی بسیار مساعد کرده است.

مجاهد افزود که «سرمایه گذاری‌های خارجی برخلاف سال های گذشته که حکومت قبلی بر سر کاربود کاملا شفاف و با اختیار افغان‌ها و با درنظر داشت منافع ملی افغانستان صورت خواهد گرفت».

وی همچنین اظهار داشت: اگر برنامه‌های حکومت طالبان آن طور که طرح شده در سال جدید به پیش برود با سرمایه گذاری‌های خارجی بحران اقتصادی و نگرانی که داریم در سال 1401 رفع خواهد شد.

سخنگوی طالبان تأکید کرد: سرمایه‌های بزرگی در انتظار پروژه های بزرگ افغانستان است و ما برای آن زمینه سازی می‌کنیم، جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند علاوه بر استخراج معادن در بخش‌های دیگری نیز سرمایه گذاری کند.

مجاهد ادامه داد که مقامات جمهوری اسلامی ایران وعده داده‌اند که پروژه های بسیار بزرگی را در افغانستان آغاز می‌کنند از جمله این که پروژه خط راه آهن خواف – هرات تا بدخشان و از آنجا به چین توسعه خواهد یافت.

به گفته وی، ایران پروژه های محلی بسیاری به ویژه در بخش های مختلف انرژی را در هرات در دست اجرا دارد و در ارتباط با این همکاری‌ها مذاکراتی صورت گرفته و نمایندگان دو طرف نیز گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند، امیدواری‌های زیادی برای آغاز پروژه‌ها وجود دارد.

چندی پیش «عباس خطیبی» معاون «ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت»، با تأکید بر این‌که راه‌آهن خواف ـ هرات در مسیر کریدور شرق به غرب بوده و چین را از طریق ازبکستان، ‌افغانستان و ایران به سمت ترکیه و اروپا متصل می‌کند، اظهار کرده بود: این پروژه به‌نوعی احیاگر جاده ابریشم ریلی است و پروژه می‌تواند شرق را به غرب متصل و در کاهش هزینه‌های صادرات و ترانزیت نقش مهمی ایفا ‌کند./تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها