گاردین:

روسیه متهم شد که توافق هسته‌ای را گروگان گرفته است

گاردین نوشت؛ روسیه تلاش می‌کند از قرارداد اتمی ایران به‌عنوان گروگانی برای مقابله خود با غرب در بحران اوکراین استفاده کند.

روسیه متهم شد که توافق هسته‌ای را گروگان گرفته است

روسیه متهم شد که توافق هسته‌ای را گروگان گرفته است

 

روسیه تلاش می‌کند از قرارداد اتمی ایران به‌عنوان گروگانی برای مقابله خود با غرب در بحران اوکراین استفاده کند.

طبق تقاضای اخیر روسیه از آمریکا، تجارت ایران و روسیه باید از تحریم‌های اخیر روسیه معاف شوند و غرب تقریباً برای رد این درخواست مطمئن است چون یک شکاف بزرگ در روند تحریم‌های این کشور ایجاد می‌کند و دراین‌صورت مسکو می‌تواند کل قرارداد اتمی را وتو کند.

 

مقامات ایران با انتقاد از این مداخله روسیه اعلام کردند: تقاضای روسیه ۲ روز پیش در وین ارائه‌شده است و روسیه با تغییر موضع خود در مذاکرات وین قصد حفظ منافع خود را در مواضع دیگر دارد و این اقدام حرکت سازنده‌ای برای مذاکرات اتمی وین نیست.

 

پس از ماه‌ها مذاکره در وین، انتظار می‌رفت ظرف چند روز به توافقی بازنگری شده برسد که بر اساس آن در ازای بازگشت تهران به پایبندی کامل به توافق منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال ۲۰۱۵، تحریم‌های آمریکا لغو شود.

اما تلاش‌های دیپلماتیک به دلیل درخواست غیرمنتظره روسیه برای تضمین کتبی مبنی بر معافیت تجارت اقتصادی این کشور با ایران از تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه از زمان تهاجم این کشور به اوکراین، به نتیجه نرسید.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه،  در آخر هفته به «بهمن تحریم‌های تهاجمی علیه روسیه» اشاره کرد و گفت: «این بدان معناست که مسکو ابتدا باید از ایالات متحده ضمانت‌هایی بخواهد که نیازمند یک تضمین روشن است. پاسخ دهید که تحریم‌های جدید بر حقوق آن تحت توافق هسته ای تأثیری نخواهد گذاشت.

ما از همکاران آمریکایی خود درخواست کردیم حداقل در سطح وزیر امور خارجه به ما ضمانت های کتبی بدهند مبنی بر اینکه روند کنونی [تحریم ها] که توسط ایالات متحده آغاز شده است به هیچ وجه به حق ما برای تجارت آزاد و کاملاً اقتصادی و سرمایه گذاری لطمه ای وارد نمی کند.»

 

به نشانه چگونگی اعمال تحریم ها، پروازهای آئروفلوت از مسکو به ایران در روز یکشنبه لغو شد.

اگر خواسته لاوروف این باشد که ایالات متحده را ملزم به معافیت تجارت روسیه و ایران از تحریم ها کند، غرب تقریباً مطمئن است که این تقاضا را رد می کند زیرا این امر باعث ایجاد شکاف بزرگی در رژیم تحریم می شود.

در این صورت این به مسکو بستگی دارد که آیا توافق هسته ای را به طور کامل وتو کند یا خیر.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، درخواست های روسیه را «بی ربط» خواند و گفت که تحریم های اعمال شده پس از حمله به اوکراین «هیچ ربطی به توافق هسته ای ایران ندارد». بلینکن به سی‌بی‌اس نیوز گفت: «آن‌ها به هیچ وجه با هم مرتبط نیستند، بنابراین فکر می‌کنم این موضوع بی‌ربط است».

مذاکرات وین برای ماه ها سرابی از همکاری دیپلماتیک بین روسیه و غرب بوده است، زیرا آنها به سختی یک سازش قابل قبول برای ایران و ایالات متحده ایجاد کردند. میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین، یک واسطه خستگی‌ناپذیر بوده است، اما اکنون با رویارویی مسکو با غرب بر سر اوکراین، خطر از بین رفتن کار او را تهدید می‌شود. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها