رویترز مدعی شد؛

ایران و آمریکا مستقیم مذاکره می‌کنند

نمایندگان ارشد انگلیس و فرانسه گفتند که مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده در مورد احیای توافق هسته ای 2015 ایران به دستیابی به نتیجه نزدیک است.  

ایران و آمریکا مستقیم مذاکره می‌کنند

رویترز مدعی شد

ایران و آمریکا مستقیم مذاکره می‌کنند

 

نمایندگان ارشد بریتانیا و فرانسه روز جمعه در حالی که آنها و همکار آلمانی خود برای حضور وزرای امور خارجه به خانه می روند، گفتند که مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده در مورد احیای توافق هسته ای 2015 ایران به دستیابی به نتیجه نزدیک است.  

 استفانی القاق در توییتر با اشاره به دیپلمات‌های ارشد بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی درگیر در مذاکرات گفت: "ما نزدیک هستیم. مذاکره‌کنندگان E3 وین را برای مدت کوتاهی ترک می‌کنند تا وزیران را درباره وضعیت بازی به‌روزرسانی کنند. آماده بازگشت به زودی."

 

 فیلیپ اررا فرستاده فرانسه در توییتر گفت: "امیدوارم به سرعت برای رسیدن به نتیجه برگردیم، زیرا ما به توافق بسیار بسیار نزدیک هستیم."

 

 خروج آنها این احتمال را افزایش داد که ایالات متحده و ایران که به دلیل امتناع تهران از ملاقات رودررو به طور غیرمستقیم با هم گفتگو می کردند، ممکن است برای نشستن با یکدیگر آماده شوند، اگرچه دیپلمات ها گفتند چنین برنامه ای وجود ندارد.

 

 میخائیل اولیانوف، فرستاده روسیه به خبرنگاران گفت: «تا آنجا که من می‌دانم، ایرانی‌ها آماده مذاکره مستقیم نیستند». ما در اواسط هفته آینده به توافق خواهیم رسید. ما در مورد آخرین تلاش ها قبل از عبور از خط پایان صحبت می کنیم."

 

 مذاکره کنندگان به مدت 11 ماه تلاش کرده اند تا توافق 2015 را احیا کنند.

 

 قدرت‌های غربی، چین و روسیه تقریباً یک سال است که برای احیای این توافق همکاری نزدیک داشته‌اند، اما جنگ در اوکراین احساس فوریت برای پایان دادن به مذاکرات را پیش از دشوارتر شدن همکاری با مسکو ایجاد می‌کند. بی

 

 اولیانوف روز پنجشنبه گفته بود که فکر نمی‌کند مذاکرات اکنون به هم بخورد و یک نشست وزیران - معمولاً جایی که توافق نتیجه می‌دهد - محتمل است، اما او نگفت که نشست پایانی در چه روزی برگزار می‌شود.

 

 آژانس بین المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم فرآوری شده را در سه سایت ظاهرا قدیمی پیدا کرده است که ایران هرگز درباره آنها توضیحی نداده و بارها گفته است که تهران پاسخ های رضایت بخشی ارائه نکرده است.

 

 دیپلمات‌ها گفتند که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل روز شنبه وارد تهران شد، به گفته دیپلمات‌ها، به امید توافق بر سر فرآیندی که منجر به پایان تحقیقات و باز کردن احتمالی راهی برای توافق گسترده‌تر شود.

 

 یکی دیگر از سؤالات باز، سرنوشت زندانیان غربی در ایران است.

 

 در حالی که مقامات آمریکایی می گویند گفتگوها در مورد این دو موضوع از هم جدا هستند، مذاکره کننده ارشد آمریکایی گفته است که واشنگتن بعید است به توافق هسته ای دست یابد، مگر اینکه تهران چهار شهروند آمریکایی را که ایالات متحده می گوید ایران گروگان گرفته است، آزاد کند. 

 

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به احتمال نزدیک شدن به توافق هسته‌ای اشاره کرد، اما گفت که «عجله» غرب برای رسیدن به آن «نمی‌تواند مانع از رعایت خطوط قرمز ایران شود».

 

 امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با جوزف بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، گفت: «ما آماده هستیم تا یک توافق خوب و فوری را نهایی کنیم». بیشتر درخواست های ایران در توافق پیش رو بررسی شده است».

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها