امارات از آمریکا دور و به شرق نزدیک می‌شود

امارات از پیش نویس قطعنامه ایالات متحده برای محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین حمایت نکرد و رای ممتنعِ آنها نشان داد واشنگتن نمی تواند حمایت امارات را از این کشور قبول کند. 

امارات از آمریکا دور و به شرق نزدیک می‌شود

امارات از آمریکا دور و به شرق نزدیک می‌شود

 

یک دیپلمات ارشد اماراتی روز پنجشنبه گفت که روابط ایالات متحده با امارات متحده عربی در حال نوسان است.

 این صادرکننده ثروتمند نفت خلیج فارس در سال‌های اخیر نسبت به آنچه که به‌عنوان کاهش تعهد واشنگتن به امنیت شرکای آمریکا در منطقه می‌داند، ابراز نگرانی کرده است و در این راستا ابوظبی روابط خود را با مسکو و پکن تعمیق کرده است.

 اختلافات بر سر جنگ در یمن، سیاست واشنگتن در قبال ایران و شرایط ایالات متحده در مورد فروش تسلیحات به این نگرانی ها افزوده است و به اوج خود رسیده است که امارات از پیش نویس قطعنامه ایالات متحده برای محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین حمایت نکرد و رای ممتنعِ آنها نشان داد واشنگتن نمی تواند حمایت امارات را از این کشور قبول کند. 

 یوسف العتیبه سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن گفت: "این مانند هر رابطه ای است. روزهای قوی روابط بسیار سالم است و روزهایی وجود دارد که روابط زیر سوال است."

 امارات متحده عربی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس سعی کرده اند موضعی بی طرف بین متحدان غربی و روسیه، شریک آنها در گروه تولیدکنندگان نفت موسوم به اوپک پلاس، اتخاذ کنند.

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی امارات همچنین دارای سهام در شرکت‌های روسی و روابط استراتژیک با صندوق مستقل روسیه هستند، در حالی که دو کشور به طور گسترده منافع ژئوپلیتیکی در درگیری‌های سوریه و لیبی دارند.

 پس از رأی ممتنع شورای امنیت علیه روسیه، امارات این هفته از قطعنامه مشابهی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حمایت کرد.  آن رای غیر الزام آور بود و بعید است که موضع اصلی امارات را کاهش دهد.

 امارات متحده عربی و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که به طور سنتی به چتر نظامی ایالات متحده برای حفاظت از خود متکی هستند، نگران هستند که دولت بایدن تعهد خود را به منطقه تضعیف کند، به ویژه پس از خروج ایالات متحده از افغانستان و تمرکز فزاینده آن بر مقابله با چین.

 امارات متحده عربی از سرعت کند معامله برای خرید جنگنده های F-35 ساخت ایالات متحده و شرایط مربوط به فروش ناامید شده است.  در ماه دسامبر اعلام کرد که مذاکرات در مورد F-35 ها را که بخشی از یک قرارداد 23 میلیارد دلاری است که شامل هواپیماهای بدون سرنشین و سایر مهمات پیشرفته است، متوقف خواهد کرد.

 نکات مهم نگرانی در مورد رابطه ابوظبی با چین، از جمله استفاده از فناوری 5G هوآوی، نحوه استقرار جت‌های رادارگریز و میزان استفاده از فناوری F-35 اماراتی‌ها بوده است.

 آندریاس کریگ، دانشیار دانشکده مطالعات امنیت در کینگز کالج لندن، گفت: «این چرخش به سمت شرق به طور طبیعی به این معنی است که امارات متحده عربی در حال دور شدن از غرب است.»

 او گفت: "رهبری ابوظبی حاضر نیست یک قدرت نیابتی باشد. آن‌ها بازوی ایالات متحده در خاورمیانه نیستند."  "هیچ معاهده ای وجود ندارد".

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها