پوتین برنامه‌های چین برای ابرقدرت شدن را نابود کرد

پوتین برنامه‌های چین برای ابرقدرت شدن را نابود کرد

پوتین برنامه‌های چین برای ابرقدرت شدن را نابود کرد

 

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

 روسیه در حال تخریب چیزی است که چین تلاش می‌کرد بسازد.

پکن پس از محکوم کردن حمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین و سرکوب انتقادات داخلی از روسیه، با بسیاری از کشورهای اروپای شرقی که در حال ایجاد روابط تجاری، سرمایه گذاری و فناوری تحت ابتکار بلندپروازانه کمربند و جاده هستند، احساس فاصله می‌کند. 

 اوکراین از لحاظ استراتژیک جایی قرار دارد که سراسر خطوط راه آهن، جاده و انرژی روسیه را به بقیه اروپا متصل می‌کند.

چین از زمانی که در سال 2017 به سیاست زیرساختی امضای رئیس جمهور شی جین پینگ پیوست، شرکت های آن بنادر و متروهای کشور را ارتقا داده اند. 

و در سال 2020 کیف یک یادداشت تفاهم با غول مخابراتی Huawei(هوآوی) امضا کرد (که ایالات متحده در تلاش بود آن را از شبکه های جهانی خارج کند.) 

اوکراین با 44 میلیون جمعیت، بازار جذابی را برای شرکت هایی مانند سازنده گوشی های هوشمند شیائومی (1810.HK) فراهم می کند و منبع مهمی برای محصولات کشاورزی است. 

چین در سال 2021 حدودا 30 درصد از واردات ذرت خود را از اوکراین خریداری کرد.

 با پیشروی کاروان‌های ارتش روسیه به سمت کیف، پکن از تماشای موشک‌های ویران کننده‌ عاجز شده است.

  این حملات احساسات غربگرایانه را علیه چین تحریک می کند، چینی که حاضر نیست اقدام روسیه را تهاجم بداند.  از آنجایی که غرب و مسکو کار را برای شرکت‌های خصوصی سخت‌تر می‌گیرند، جریان کالا در امتداد «جاده ابریشم آهنین»، یک سیستم ریلی که از طریق آن ۷۵ میلیارد دلار از محصولات چینی در سال ۲۰۲۱ به اروپا صادر کرد، احتمالاً کاهش خواهد یافت.

 یکی دیگر از تلفات جنگ ممکن است روابط چین با لهستان باشد که در تلاش است تعادل خود را بین پکن و واشنگتن ایجاد کند. 

لهستان یک گره راه آهن اصلی در کمربند و جاده است و مقر منطقه ای هواوی را میزبانی می کند. 

با تجربه مصائب تحت تسلط روسیه، اکنون چین توسط پناهجویان اوکراینی که چین را به خاطر حمایت از پوتین سرزنش می کنند، غرق شده است.  ماهواره‌های شوروی سابق با ناتو و اتحادیه اروپا همسو می‌شوند و استراتژی پکن را در منطقه تضعیف می‌کنند.

سرمایه گذاری چین در اتحادیه اروپا در حال کاهش بود.  معاملات M&A آن در سال 2020 به 6.5 میلیارد یورو کاهش یافت که پایین ترین رقم در 10 سال اخیر است.  پکن که با حمایت آشکار از پوتین اشتباه محاسباتی کرده است، اکنون در تلاش است تا از این موقعیت محافظت کند.  با این حال، تا زمانی که نتواند صلح را تنظیم کند، ترمیم آسیب دیپلماتیک و تجاری دشوار خواهد بود.

 

 - در اول مارس، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین صحبت کرد.  او به کولبا گفت که چین همیشه از احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها حمایت کرده است، اما افزود که "امنیت منطقه ای را نمی‌توان با گسترش بلوک های نظامی به دست آورد"، اشاره به مخالفت روسیه با پیوستن اوکراین به ناتو.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها