آمریکا چگونه با بحران اوکراین مواجه می‌شود؟

تحریم‌های شدید آمریکا علیه روسیه، برخلاف تحریم‌ها علیه ایران، کوبا یا کره شمالی، برای ایالات متحده نیز هزینه‌زا خواهد بود.

 آمریکا چگونه با بحران اوکراین مواجه می‌شود؟

 آمریکا چگونه با بحران اوکراین مواجه می‌شود؟

 

 

 اندیشکده کارنگی در یادداشتی به ارزیابی چگونگی مواجهه آمریکا با روسیه پرداخته است.

نویسنده، حمله پوتین به اوکراین را قماری دانسته که هیچ‌کس نمی‌تواند پیامدهای نهایی آن را پیش‌بینی کند. او این وضعیت را «لحظه‌ای خطرناک برای آمریکایی‌ها» تصور کرده که در طول سه دهه گذشته با یک قدرت بزرگ و همتای هسته‌ای، بدین سان دچار تنش نشده بودند.

 

در این یادداشت ذکر شده که تحریم‌های شدید آمریکا علیه روسیه، برخلاف تحریم‌ها علیه ایران، کوبا یا کره شمالی، برای ایالات متحده نیز هزینه‌زا خواهد بود.

نوع مقابله روسیه، امکان نزدیکی بیشتر پکن و مسکو و هم‌چنین احتمال تغییر رفتار روسیه به نفع آمریکا، ملاحظاتی است که در این خصوص باید مد نظر قرار بگیرد.

 

نویسنده معتقد است اولاً هیچ چشم‌اندازی وجود ندارد که تحریم‌ها موجب توقف جنگ شود و ثانیاً احتمال تلافی تحریم‌ها از طریق قطع جریان گاز به اروپا و افزایش قیمت انرژی و هم‌چنین حملات سایبری از سوی مسکو، وجود دارد.

 

در این یادداشت به پیشنهاد برخی مقامات آمریکایی مبنی بر تسلیح مردم و شبه‌نظامیان علیه روسیه اشاره شده است. نویسنده بیان می‌کند که این تکرار خطاهای پیشین آمریکا در افغانستان و سوریه است که به رشد گروه‌های شبه‌نظامی غیرقابل کنترل انجامید.

 

تاکنون «آمریکا انگیزه توقف شر را ضروری‌تر از کمک به پناه‌جویان دانسته است. بهتر است این بار متفاوت باشد».

کاخ سفید به جای تکیه بر گزینه‌های نظامی محدود، از توانایی‌های خود و دیگر کشورهای اروپایی برای اسکان آوارگانی که از اوکراین گریخته‌اند، بهره بگیرد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها