چشم امید روسیه به جهان اسلام و خاورمیانه

چشم امید روسیه برای فرار از تحریم های جهان غرب، جهان اسلام و خاورمیانه برای فروش تسلیحات است. اما حتی این پنجره هم احتمالاً در حال بسته شدن باشد.

چشم امید روسیه به جهان اسلام و خاورمیانه

چشم امید روسیه به جهان اسلام و خاورمیانه

 

کاریل سیمینوف

المانیتور 

 

با تداوم افزایش تحریم‌ها علیه روسیه، چه‌بسا مسکو برای جلب حمایت روی کشورهای جهان اسلام و خاورمیانه تمرکز کند اما حتی این روزنه هم ممکن است بسته شود.

 

با توجه به تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که بسیاری از کشورها علیه روسیه اعمال کرده‌اند، ممکن است همکاری با کشورهای جهان اسلام و مهم‌تر از همه منطقه خاورمیانه یکی از معدود «پنجره‌هایی» باشد که مسکو برای دریافت حمایت اقتصادی و سیاسی می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

 

روسیه همچنان امیدوار است که بتواند تسلیحات خود را در خاورمیانه به فروش برساند و نقش میانجی را در حل مناقشات منطقه ایفا کند. کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نیز همچنان مایل به خرید غلات از روسیه هستند. مناقشه اوکراین (که همراه با روسیه، تامین کننده عمده غلات کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا است)، افزایش قیمت غلات و توقف عرضه آن را به همراه داشته است.

 

هم زمان، تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به طور جدی فرصت‌های تعامل با کشورهای جهان اسلام را محدود می‌کند. همچنین مشکلات خاصی در زمینه فروش تسلیحات روسی وجود دارد. درستی این واقعیت را می‌توان با توجه به خودداری اندونزی، مصر و الجزایر از خرید جنگنده‌های سوخو-35 روسی و تصمیم امارات برای خرید مشابه کره‌ای سامانه دفاع هوایی اس-350 یا تمایل عربستان برای خرید مشابه چینی سامانه پدافند هوایی Tor-M، به جای نمونه های اصلی ساخت روسیه، مشاهده کرد.

 

با این وجود، فرصت‌های دیگری برای توسعه همکاری‌های نظامی-فنی روسیه با کشورهای منطقه در دور زدن تحریم‌ها وجود دارد که اغلب به بلندپروازی‌های این کشورها برای توسعه مجتمع‌های نظامی-صنعتی خود و ایجاد تحولات نظامی مربوط می‌شود. اما باید در نظر داشته باشیم که با سپری شدن هر روز از دشمنی‌ها، روزنه فرصت روسیه برای حفظ روابط با کشورهای جهان اسلام تنگ‌تر می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها