خطر زباله‌های هسته‌ای در چرنوبیل جدی است

خطر زباله‌های هسته‌ای چرنوبیل جدی است، حتی اگر فرماندهان برای جلوگیری از حمله به ۱۵ رآکتور انرژی هسته‌ای اوکراین تلاش کنند، این ممکن است برای جلوگیری از یک فاجعه کافی نباشد. 

خطر زباله‌های هسته‌ای در چرنوبیل جدی است

خطر زباله‌های هسته‌ای در چرنوبیل جدی است

 

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین امروز توئیت کرد:

"نیروهای روسی در تلاش برای تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هستند

 جنگ شدید می تواند منجر به مختل شدن زباله های هسته ای شود و این امر کل اروپا را تهدید می کند."

 

پیش از او ریچارد انگل، خبرنگار ارشد NBC نوشت: 

"مشاور وزارت کشور اوکراین می‌گوید نیروهای روسی وارد چرنوبیل شدند و درگیری در آنجا ممکن است موجب اختلال در تأسیسات ذخیره‌سازی زباله‌های هسته‌ای شود. نیکا ملکوزورا سردبیر یک رسانه اوکراینی نیز نوشت هدف قرار دادن اینجا مساوی است با پخش ذرات رادیو اکتیو در اروپا."

 

در حالیکه همزمان یورونیوز از قول وزارت کشور اوکراین خبر داد: "نبرد در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل در جریان است."

با این وصف مخاطرات تشعشعات زباله‌های هسته‌ای به شکل جدی منطقه‌ی درگیر تنش را تهدید می‌کند. 

یکهفته پیش از آغاز جنگ پراجکت سیندیکیت از احتمال انفجار یکی از ۱۵ رآکتور اتمی اوکراین در جریان جنگ پرسید و نوشت؛ حتی اگر فرماندهان برای جلوگیری از حمله به ۱۵ رآکتور انرژی هسته‌ای اوکراین تلاش کنند، این ممکن است برای جلوگیری از یک فاجعه کافی نباشد.

 

بنت رامبرگ در پراجکت سیندیکیت نوشت: "مخاطرات هسته‌ای یکی از گسترده‌ترین خطرات آشکار جنگ در مناقشه کنونی روسیه و اوکراین به طرز تاسف باری نادیده گرفته شده است. حتی اگر فرماندهان برای جلوگیری از حمله به ۱۵ رآکتور انرژی هسته‌ای اوکراین تلاش کنند، این ممکن است برای جلوگیری از یک فاجعه کافی نباشد. 

بنت رامبرگ در پراجکت سیندیکت نوشت؛ در صورتی که کرملین ماشه را فشار دهد، با خطری مواجه خواهد شد که هیچ ارتش متجاوزی تاکنون با آن مواجه نشده است. به گونه‌ای که ۱۵ رآکتور انرژی هسته‌ای که تقریباً ۵۰ درصد از انرژی مورد نیاز اوکراین را در چهار سایت تولید می‌کنند، در معرض خطر قرار می‌گیرند.

راکتور‌ها یک شبح دلهره آور را ارائه می‌دهند. در صورت ضربه خوردن، این تاسیسات می‌توانند به طور موثر به مین‌های رادیولوژیکی تبدیل شوند. روسیه خود قربانی زباله‌های رادیواکتیو خواهد بود. با توجه به آسیب پذیری راکتور‌های هسته‌ای اوکراین و ویرانی‌های انسانی و زیست محیطی که در صورت آسیب رساندن به آن‌ها در پی خواهد داشت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه باید دوباره به این فکر کند که آیا اوکراین ارزش جنگ را دارد یا خیر."

 

با اینهمه ماشه چکانده شد و آژیر شروع جنگ در اوکراین به صدا درآمد. 

حالا سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه‌های منطقه‌ای باید در این موضوع خاص وارد گفتگو و رایزنی شوند تا پیش از اشتعال گسترده جنگ، آن را کنترل و مهار کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها