ارتش روسیه حمله کرد!

در پی اعتراضات گسترده مردم و تقاضای دولت،ارتش روسیه وارد قزاقستان شد.

ارتش روسیه حمله کرد!

به گزارش مستقل آنلاین روزنامه گاردین نوشت:

مقامات مدعی شده‌اند که ده‌ها معترض و دست‌کم ۱۲ افسر پلیس در خشونت‌های جاری در قزاقستان کشته شده‌اند، زیرا «حافظان صلح» یک ائتلاف نظامی به رهبری روسیه به درخواست قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهور درگیر، وارد این کشور شده‌اند.

شاهدان در آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان، صحنه هایی از هرج و مرج را در روز پنجشنبه، با حمله به ساختمان های دولتی یا آتش زدن و غارت گسترده توصیف کردند. بسیاری از تظاهرات کنندگان گفتند که اعتراضات در اوایل هفته به صورت مسالمت آمیز آغاز شده بود و پس از واکنش شدید دولت به خشونت تبدیل شد. وزارت داخله گفت که 2298 نفر در جریان ناآرامی‌ها دستگیر شده‌اند، در حالی که سلطنت عزیربک، سخنگوی پلیس به کانال خبری دولتی خبر-24 گفت که "ده‌ها مهاجم منهدم شدند".

همچنین گزارش هایی از بستری شدن حدود 400 نفر در بیمارستان وجود دارد. مقامات مدعی شده‌اند که ده‌ها معترض و دست‌کم ۱۲ افسر پلیس در خشونت‌های جاری در قزاقستان کشته شده‌اند، زیرا «حافظان صلح» یک ائتلاف نظامی به رهبری روسیه به درخواست قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهور درگیر، وارد این کشور شده‌اند.

 ایرینا مدنیکووا، یکی از فعالان جامعه مدنی در آلماتی، گفت که صبح روز پنج‌شنبه شاهد برکه‌های خون زیادی در چمن‌های اطراف اقامتگاه ریاست‌جمهوری و غیبت نیروهای امنیتی یا پلیس است. «محل سکونت به طور کامل در آتش سوخت. دروازه‌ها را با ماشین‌ها یا تراکتورها باز کرده بودند، تمام شیشه‌ها شکسته بود و داخل دود و بوی وحشتناک سوختن بود.»  اینترنت و تلفن همراه در بیشتر نقاط کشور در روز پنجشنبه قطع بود و تنها تلویزیون دولتی برای دریافت اخبار اعتراضات در دسترس اکثر قزاق ها بود. شایعات دهان به دهان پخش شد و تأیید ادعاها دشوار بود.

اواخر روز پنجشنبه، خبرگزاری ها از تیراندازی جدید در آلماتی و خودروهای نظامی در حال حرکت در شهر خبر دادند. تلویزیون دولتی مدعی شد که یک "عملیات ضد تروریستی" در حال انجام است. تروریست ها از غیرنظامیان از جمله زنان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

نیروی انتظامی تمام تلاش خود را می کند تا امنیت ساکنان شهر را تامین کند. مقامات شامگاه پنجشنبه ادعا کردند که تمام ساختمان های دولتی در آلماتی را تحت کنترل دارند. از زمانی که اعتراضات به دلیل افزایش قیمت سوخت در غرب کشور در آخر هفته آغاز شد، رویدادها به سرعت تشدید شدند. آنها به سرعت گسترش یافتند و تا روز سه شنبه هزاران نفر در آلماتی به خیابان ها ریختند.

این اقدامات نتوانست ناآرامی ها را سرکوب کند و اواخر روز چهارشنبه توکایف برای مداخله از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) - ائتلافی متشکل از روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان، درخواست کرد. با این درخواست موافقت شد و چتربازان روسی روز پنجشنبه وارد قزاقستان شدند.

تصمیم برای مداخله تنها چند ساعت پس از آن گرفته شد که سخنگوی ولادیمیر پوتین گفت نباید هیچ گونه مداخله خارجی در قزاقستان صورت گیرد. وزارت دفاع روسیه تصاویری از سوار شدن نیروهای روسی به هواپیماهای نظامی به قزاقستان را منتشر کرد. لئونید کلاشنیکف، نماینده پارلمان روسیه به اینترفکس گفت که سربازان «تا زمانی که رئیس جمهور قزاقستان لازم بداند در آنجا خواهند ماند». او گفت که آنها عمدتاً در حفاظت از "زیرساخت ها" مشغول خواهند بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها