گزارش گاردین از یک پایگاه نیروی هوایی انگلیس:

نقش یک پایگاه مرموز انگلیسی در ترور سردار سلیمانی

گاردین نوشته گزارش مذکور این سوال را پیش می‌کشد که آیا کارکنان پایگاه «آرای‌اف من‌وید هیل» در حملات پهپادی آمریکا در یمن، پاکستان و سومالی که انگلیس رسماً در آنها درگیر جنگ نیست نقش دارند یا خیر

نقش یک پایگاه مرموز انگلیسی در ترور سردار سلیمانی

در یک گزارش تحقیقی جدید گفته شده ممکن است یک پایگاه نیروی هوایی انگلیس در عملیات تروریستی آمریکا برای ترور سردار سلیمانی نقش‌آفرینی کرده باشد

فعالان اجتماعی در انگلیس از مقام‌های دولت این کشور خواسته‌اند درباره احتمال نقش‌آفرینی یکی از پایگاه‌های هوایی نیروی سلطنتی انگلیس در عملیات ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توضیح دهند.

روزنامه گاردین نوشته این احتمال پس از انتشار یک گزارش تحقیقی مطرح شده که سئوالاتی را درباره نقش‌آفرینی انگلیس در عملیات‌های آمریکا پیش کشیده است. در آن گزارش جمع‌بندی شده «محتمل است» سردار قاسم سلیمانی بر اساس اطلاعات به دست آمده از پایگاه «آرای‌اف من‌وید هیل» ترور شده باشد.

گاردین نوشته گزارش مذکور این سوال را پیش می‌کشد که آیا کارکنان پایگاه «آرای‌اف من‌وید هیل» در حملات پهپادی آمریکا در یمن، پاکستان و سومالی که انگلیس رسماً در آنها درگیر جنگ نیست نقش دارند یا خیر.

«بارنابی پیس»، یک روزنامه‌نگار تحقیقی در این گزارش اعتراض کرده که فعالیت نیروهای آمریکایی و انگلیس در «من‌وید هیل» دور از انظار عمومی و بدون پاسخگویی انجام می‌شود. وی تصریح کرده چنانچه تغییری در فعالیت‌های این مرکز اتفاق نیفتاده باشد، «نظارت‌ها و تجسس‌های اورولی و اعدام‌های فراقضائی» در آن کماکان ادامه دارد.

این گزارش که در نشست ویژه کارزاری با موضوع «پاسخگو کردن مرکز من‌وید هیل» ارائه شد، خواستار آن شده که فعالیت‌های امنیتی آمریکا در مرکز انگلیسی به گونه‌ای انجام شود که بتوان این مرکز را پاسخگو کرد.

در بخشی از گزارش این مرکز، درباره نقش‌آفرینی احتمالی من‌ویدهیل در ترور سردار سلیمانی آمده است: «نقش‌آفرینی انگلیس و من‌ویدهیل در عملیات تروری که خطر جنگ‌افروزی را به همراه داشت بایستی مایه نگرانی‌های جدی باشد.»

«الکس سوبل»، یکی از نماینده‌های حزب کارگر در پارلمان انگلیس از دولت انگلیس پرسیده آیا من‌وید هیل نقشی در ترور سردار سلیمانی ایفا کرده است یا خیر.

یک وزیر مشاور دولت انگلیس به پایگاه «Stray Ferret» گفته است: «ما بر اساس سیاستی دیرینه درباره جزئیات عملیات‌هایی که در من‌ویدهیل انجام می‌شود اظهارنظر نمی‌کنیم.»

طبق نوشته روزنامه گاردین، من‌وید‌هیل یکی از بزرگترین سایت‌هایی است که با «آژانس امنیت ملی آمریکا» همکاری می‌کند. این مرکز ۶۰۰ نیروی آمریکایی و ۵۰۰ پرسنل انگلیسی دارد.

اسنادی که «ادوارد اسنودن»، تحلیلگر اسبق سیا چند سال پیش افشا کرد نشان می‌دهد این مرکز یکی از شبکه‌های بزرگ جاسوسی و شنود اطلاعات شهروندان دنیا است.

گاردین نوشته از اطلاعات به دست آمده از این مرکز برای انجام عملیات‌های پهپادی در یمن، پاکستان و افغانستان انجام می‌شود.

دولت آمریکا دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در یک اقدام تروریستی سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به همراه یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند. دولت ترامپ تا به حال نتوانسته صدور دستور ترور برای سردار سلیمانی را با توجه به قوانین داخلی خود آمریکا نیز توجیه کند.

یک ماه بعد از این عملیات تروریستی، یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفت گزارش رسمی کاخ سفید که حاوی توجیه‌های دولت آمریکا برای ترور سردار «قاسم سلیمانی» است با ادعای دولت ترامپ مبنی بر اینکه این عملیات برای جلوگیری از یک «تهدید فوری» اجرا شده منافات دارد.

«الیوت انگل»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای روز ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ گفت: «دولت، گزارشی قانونی که در آن دلایل قانونی و سیاستی برای حمله منجر به قتل (شهادت) سردار ایرانی، قاسم سلیمانی تشریح شده‌اند را به کنگره ارسال کرده است. این گزارش رسمی، مستقیماً با اظهارات نادرست رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه برای جلوگیری از یک حمله قریب‌الوقوع به پرسنل و سفارتخانه‌های آمریکا ایران را هدف حمله قرار داده منافات دارد.»

قانونگذار ارشد آمریکایی تأکید کرده در گزارش رسمی کاخ سفید هیچ اشاره‌ای به «تهدید قریب‌الوقوع» نشده و «این، به کلام ساده و صریح، نشان می‌دهد که توجیه ارائه‌شده از سوی رئیس‌جمهور به مردم آمریکا نادرست بوده است.»

العالم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها