گروسی: نیازی به صدور قطعنامه نیست

مذاکرات وین در دولت رئیسی ادامه می‌یابد؟

گروسی پس از بازگشت از ایران گفت: نیازی به صدور قطعنامه نیست، ما تمام تاسیسات ایران را بازرسی خواهیم کرد و همه تجهیزات نظارتی آسیب دیده را جایگزین می کنیم. انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز توئیت کرد: مذاکرات وین باید در اسرع وقت از سرگرفته شود.

مذاکرات وین در دولت رئیسی ادامه می‌یابد؟

  «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران در فرودگاه وین در کنفرانس خبری شرکت کرد.

وی در این کنفرانس گفت که توافق با تهران امکان نظارت منظم بر تاسیسات ایران را فراهم می کند.

گروسی در ادامه افزود: ما تمام تاسیسات ایران را بازرسی خواهیم کرد و همه تجهیزات نظارتی آسیب دیده را جایگزین می کنیم.

وی اضافه کرد: من به شورای حکام نظرات و دیدگاه‌هایم را ارائه خواهم کرد به آنها چیزهایی را که بدست آوردم توضیح خواهم داد و آنها المان‌های جدیدی را در اختیار خواهند داشت و آنها درباره صدور قطعنامه تصمیم گیری خواهند کرد.

گروسی افزود: نیازی به صدور قطعنامه نیست. فکر می‌کنم موفق شدیم تا فوری‌ترین موضوع را که از دست دادن قریب‌الوقوع اطلاعات بود که تا دیروز با آن مواجه بودیم را برطرف کنیم. ما الان یک راه‌حل داریم. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: مذاکرات من با مدیرکل آژانس انرژی اتمی ایران بسیار صریح بوده و این مذاکرات سازنده بود. به نظر می رسد که با این توافق فضایی برای دیپلماسی فراهم شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به دنبال ایجاد راه حل است. الان یک مسیر در برابر ما قرار دارد و ما دیدارهای دیگری خواهیم داشت. وی افزود: لازم است با دولت ایران در مورد مسائل حل نشده به گفت‌وگو بنشینیم. ما به کار دیپلماتیک در پرونده فعالیت های هسته ای ایران نیاز داریم. توافق امروز ما با ایران طولانی مدت نیست و نمی‌توانیم مدت آن را تعیین کنیم. این توافق، راه را برای تلاش های دیپلماتیک باز می کند. او در ادامه گفت: ما تمام تاسیسات ایران را بازرسی خواهیم کرد و همه تجهیزات نظارتی آسیب دیده را جایگزین می کنیم. ما از همه امکانات فنی برای به دست آوردن اطلاعات و نظارت بر تاسیسات ایران برخورداریم. گروسی گفت: من دعوت نامه ای دریافت کرده‌ام و به زودی به تهران باز می‌گردم تا در مورد مسائل حل نشده مربوط به اورانیوم کشف شده در ایران صحبت کنم.

 

پس از اینکه رافائل گروسی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پی مذاکرات خود با مقامات ایران در تهران اعلام کرد که طرفین در رابطه با سرویس فنی تجهیزات نظارتی، ضبط تصاویر از فعالیت‌های سایت‌های هسته‌ای ایران و ادامه مذاکرات به توافق رسیده‌اند، اتحادیه اروپا و روسیه از توافق آژانس با ایران استقبال کردند.

انریکه مورا

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه در توییتر نوشت که این توافق «یک گام مثبت» در جهت ادامه نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران است و «فضا را برای دیپلماسی باز می‌کند». انریکه مورا در ادامه توییت خود عنوان کرده که هدف اتحادیه اروپا اجرای کامل توافق هسته‌ای از جانب همه طرف‌ها است و برای این مهم، مذاکرات وین باید در اسرع وقت از سرگرفته شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها