حمایت چند کشور اروپایی از طرح دریایی انگلیس در خلیج فارس

مستقل آنلاین/رسانه‌های غربی سه‌شنبه به نقل از سه منبع اروپایی مدعی شدند که فرانسه، ایتالیا و دانمارک حمایت اولیه خود را از طرح انگلیس برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که اروپایی‌ها در ماه ژوئن درخواست مشابه آمریکا برای تشکیل چنین ائتلافی را رد کرده بودند زیرا بیم آن داشتند که چنین اقدامی تنش‌ها میان آمریکا و ایران را بدتر کند.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: درخواست انگلیس، نه درخواست واشنگتن، کار را برای اروپایی‌ها آسان‌تر می‌کند تا از این طرح حمایت کنند. آزادی کشتیرانی مسأله‌ای مهمی است و با کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تفاوت دارد.
مقام‌های وزارت خارجه و وزارت دفاع انگلیس درباره اجرای یک مأموریت احتمالی با همتایان ایتالیایی، اسپانیایی، فرانسوی و آلمانی صحبت کرده‌اند.
یک دیپلمات ارشد آلمانی در برلین گفت که هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در تماس نزدیک با همتایان انگلیسی و فرانسوی است تا برلین بتواند به امنیت خلیج فارس از جمله امنیت دریایی کمک کند.
هلند نیز در حال بررسی طرح انگلیس است. یک مقام اسپانیایی نیز گفته که مادرید گفت‌وگوهایی با لندن داشته و در حال بررسی این پیشنهاد است. انتظار می‌رود انگلیس با مقام‌های استکهلم نیز مذاکره کند.
احتمال می‌رود که مأموریت مورد نظر انگلیس تحت فرماندهی لندن و پاریس باشد. انگلیس یک پایگاه هوایی در عمان و فرانسه نیز پایگاهی در امارات دارد.
به گفته دیپلمات‌ها، هر گونه مأموریتی در این راستا به تاییدیه پارلمان‌ها در برخی از کشورهای اروپایی نیاز دارد.
از سوی دیگر، به دنبال حمله به دو نفتکش در دریای عمان در ماه گذشته میلادی، آمریکا با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات، تشکیل یک ائتلاف نظامی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در آب‌های خلیج فارس را به کشورهای مختلف پیشنهاد کرد.

 

منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها