ایران_آمریکا و مکانیسم ماشه برجام

دونالد ترامپ قصد دارد تا پیش از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهر ماه، تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانده و در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کند.

حجم ویدیو: 4.35M | مدت زمان ویدیو: 00:02:20

کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل سیاست خارجی معتقدند که آمریکا با خروج یکجانبه از برجام حق بکارگیری سازوکار بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران موسوم به مکانیسم ماشه را نداشته و با اصرار بر این اقدام، نظام بین‌الملل را دچار اعوجاج می‌کند.

به گفته «ریچارد گووان» رئیس گروه بین‌المللی بحران، اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت استدلال آمریکا را درباره برخورداری این کشور از حق به‌کار گیری مکانیسم ماشه بر نمی‌تابند. از نگاه آنها این اقدام فاقد اعتبار و ساختگی است.

وی در گفت‌وگو با نشریه گاردین تصریح کرد که در این فرآیند روسیه و چین با دفاع از سازمان ملل متحد دربرابر یکجانبه‌گرایی آمریکا پیروز میدان شده و طرف‌های اروپایی نیز از واشنگتن فاصله می‌گیرند.

به گزارش ایرنا، آمریکا پس از آنکه در پیشبرد قطعنامه ضد ایرانی خود برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درج شده و قرار است در ۲۷ مهرماه به پایان برسد، شکست سنگین و تحقیر آمیزی را متحمل شد، تحت تاثیر تندروهای داخلی همچون بنیاد تروریستی دفاع از دموکراسی و فشارهای خارجی همچون سعودی و صهیونیستی، تصمیم گرفته به طور یکجانبه سازوکار بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت را فعال سازد.

هیچ یک از اعضای برجام که عضو شورای امنیت هم هستند، با تفسیر یکجانبه و قلدرمآبانه آمریکا در فعال سازی اسنپ بک، موافق نیستند و این مساله باعث بروز اختلاف شدید در این شورا شده است.

سه کشور اروپایی عضو برجام که از متحدان سنتی آمریکا به شمار می‌روند هشدار داده‌اند که تلاش واشنگتن برای بازگرداندن یکجانبه تحریم‌ها پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت.

یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود به نشریه فایننشال تایمز گفته که احتمالا شورای امنیت به تلاش‌های آمریکا در این خصوص ترتیب اثر نخواهد داد. وی با این حال هشدار داد که تلاش آمریکا باعث ایجاد اختلال در عملکرد پنج عضو دائم شورای امنیت خواهد شد که از حق وتو برخوردار هستند.

دولت آمریکا مدعیست که به رغم خروج از برجام از حق به کارگیری مکانیسم ماشه طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار است. این کشور که دو سال پیش از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را به صورت یک‌جانبه بازگرداند از ایران به اتهام نقض اساسی این توافق شکایت کرده است.

«ژانگ جون» سفیر چین در سازمان ملل متحد می‌گوید؛ اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد معتقدند که آمریکا حق بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را ندارد و تلاش این کشور محکوم به شکست است.

حتی «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ که به داشتن مواضع ضد ایرانی تندی مشهور است هم به تصمیم آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه اعتراض کرده و هشدار داده که واشنگتن با این کار اعتبار حق وتوی خود در شورای امنیت را تضعیف خواهد کرد.

با این وجود مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا امروز پنجشنبه برای فعال کردن مکانیسم ماشه راهی نیویورک شده است. او بر اساس برنامه اعلام شده قرار است با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و درباره ایران رایزنی کند. 

هم زمان کاخ سفید درباره پیامدهای جدی عدم حمایت از برنامه آمریکا برای به‌کارگیری مکانیسم ماشه و برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هشدار داده است.

نشریه تایمز چاپ لندن نوشت؛ آمریکا دیشب از انگلستان خواست تا از اقدام این کشور برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران حمایت کند. 

«کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در گفت وگو با این نشریه ادعا کرده که آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

گزارش‌ها حاکیست که دونالد ترامپ قصد دارد تا پیش از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهر ماه، تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانده و در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کند. 

در این میان کارشناسان معتقدند که اعضای باقی مانده در برجام و سایر اعضای شورای امنیت باید در مقابل اقدامات واشنگتن در هفته‌های پیش‌رو به اتفاق مقاومت کنند. آنها به طور اساسی باید استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها را به عنوان یک اقدام بی‌نتیجه نادیده بگیرند، مانع از اجرایی شدن آن شوند و از ایران بخواهند که در مقابل این حرکت واشنگتن که در نهایت اقدامی نمادین محسوب می‌شود واکنش شدیدی نشان ندهد. ‌

گروه بین‌المللی بحران در گزارش «سازمان ملل زیر فشار حداکثری آمریکا» نوشته است که بی‌تفاوتی جمعی نسبت به ادعای دولت ترامپ مبنی بر بازگشت تحریم‌ها با زیر سوال بردن مشروعیت اقدام آمریکا و اعلام اینکه کشورها نه تحریم‌های جدید را به رسمیت می‌شناسند و نه در عمل برایشان اثری قائل هستند، در زمان حاضر موثرترین راه دربرابر اقدام آمریکاست.

به نوشته این نهاد بین المللی، اینکه برجام چطور بعد از تحمل ضربات پیاپی هنوز زنده است جای تعجب دارد، اما اگر اعضای باقی‌مانده در برجام عاقلانه عمل کنند، این معاهده می‌تواند از یک نزاع دیگر نیز جان سالم به در ببرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها